Sheetland Sheepdog

S

Sommartjej

Har du en "Sheltie"? Vet du ngn som har en? Hur är den till temperamentet? Lättlärd? Egensinnig?
Vill veta!

Sara :banana:
 
Jag har en sheltie.
En hane på 10 år.
Jag är inte helt raspatriotisk utan försöker vara ärlig även om de, i mitt tycke, mindre positiva sidorna.

Egensinnig skulle jag inte vilja kalla honom.
Han är glad, öppen och social. Och skällig.

Det är en trevlig ras, lättlärd och följsam.
Tror dock att mycket handlar om uppfostran, har träffat shelties som jag nästan skulle kalla nervösa, andra reserverade, en del fruktansvärt skälliga, och en hel del supertrevliga.

Är trött, kommer inte på något mer, fråga om du vill veta.
Har som sagt bara en att referera till, men iaf. :)
 
Mina kusiner har en. Hon är mycket lättlärd, lekfull och en trevlig hund mot dom som hon känner men mot dom hon inte känner är hon reserverad och hon skäller gärna på folk.
 
Jag är mycket skeptisk till den rasen. De är ofta skygga, men lurigt nafsiga. Står bakom matte och skäller, men piper iväg om man närmar sig.
Besvärlig päls.
Min moster har en shelti och den är feg, lurig och ingen riktig hund alls. Skiter dessutom inomhus när den är borta på besök.
Men gillar man skälliga golvmoppar som gärna nafsar till och sedan springer och gömmer sig så är det en perfekt ras!
 
Nu blev jag riktigt arg då jag läste daydrams inlägg!!
Jag har en sheltie och känner en hel del sheltiesar! De är en underbar ras och de har INTE jobbig pälsvård som man kan tro!
De är följsamma, lättlärda, glada och goa! De kan vara reserverade det är olika. Visst kan det vara skälliga, men det är en uppfostringssak. Enligt mig är det den bästa rasen! :love:
 
en sak till..min hund och de som jag träffat har inte hållt på som daydream skriver och nafsat och så..
 
Är det enbart din mosters sheltie du syftar på??
Hon kanske inte är lämpad till att hund öht.
 
Moget inlägg! :smirk:

Tycker att rasen verkar trevlig. Har träffat 3 st och de har alla varit väldigt framåt, sociala och snabbtänkta. Dock har de väldigt lätt till skällandet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 695
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 516
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 933
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp