Shetland sheepdog

Stinaelin

Trådstartare
Hej alla hundälskare!

Jag har frågat er förut angående vilken ras vi eventuellt bör köpa in till vår familj, och nu har jag kokat ihop det till att Shetland sheepdog känns som en passande ras. Så ni som har en sådan, eller har erfarenhet av sådana; dela med er!

Jag vill veta allt! :bow:

Dessutom undrar jag hur det funkar med hunddagis, är det bra? För vi jobbar heltid så det är ett måste om vi ska ha hund, även om barnen kan hämta hunden tidigare på dagen eftersom de slutar tidigare än oss vuxna.

Vi är en aktiv familj, två vuxna, två barn (9 och 12 år snart), en katt och två utekaniner. Bor i liten villa i ett bostadsområde, nära skog dock. Jag vill träna agility (tror jag) och maken springer långt och mycket, gärna med hund om den hänger med...

Tacksam för svar!
 
Har själv ingen Shetland sheepdog men kan svara ang hunddagis!

Min sambo har en rottistik på 3 år som gått på dagis sedan hon var liten (ej längre), funkade hur bra som helst och hon älskade att busa med kompisarna varje dag!

Det var ett litet dagis med ca 10 hundar som var ute och busade på tomten hela dagarna :)
 
Dessutom undrar jag hur det funkar med hunddagis, är det bra? För vi jobbar heltid så det är ett måste om vi ska ha hund, även om barnen kan hämta hunden tidigare på dagen eftersom de slutar tidigare än oss vuxna.

Har ingen stor sheltie-erfarenhet, däremot har jag jobbat och haft praktik på olika hunddagis.

Det jag vill säga om hunddagis är: kolla noga upp hur de ser på hundträning m.m. Jag har varit med om att hundar får rejäla korrigeringar som dessutom varit feltajmade och för saker som inte ens borde behövt en korrigering ens om den varit rätt-tajmad. Jag har varit med om hundar vars "inskolning" bestått i att hunden får rejält med skäll så fort den piper för att den känner sig ensam osv. Kort sagt: otrevliga dagismiljöer. Jag har också hört om betydligt otrevligare saker, men inte sett det själv med egna ögon.

Samtidigt har jag sett dagis som fungerat bra. Lugna dagis där hundarna ser ut att trivas och där det inte varit något bråk eller direkt tjafs med hundarna. Vissa har dock varit otrevliga mot praktikanterna och mer sett dem som städslavar än något annat (men så är det nog på många ställen).

Jag har också hört talas om dagis som verkligen har trevlig stämning, som verkligen jobbar för att såväl hundar som människor ska vara glada och trevliga och kunna samarbeta kring allt under dagarna. Sådana dagis skulle jag absolut kolla närmare på om jag själv var i behov av hundpassning på dagarna.
 
Är det något du specifikt undrar över med rasen? :)

Överlag är det en livlig och trevlig hundras. De är mjuka och förarveka så det är ingen hund man behöver vara hård mot för att fostra. En konsekvent uppfostran räcker gott och väl som hos de flesta hundar. De är familjekära och framförallt har naturen försett dem med en lång nos som de gärna stoppar i blöt - de vill hänga med familjen på allt de bara kan. Jätte trevliga tillsammans med barn och en väldigt bra familjehund. Låg jaktinstinkt (eller ingen alls), väldigt intelligenta och älskar att skälla om de inte får lära sig tidigt att täppa igen.

Det viktigaste man bör tänka på är att skaffa från en bra uppfödare som är noga med mentaliteten. Det finns vissa rädslor i rasen men det går att hitta bra hundar utan större problem. Det ska inte vara en hund som behöver springa fram till allt och alla, det är tjusningen med rasen, men de ska inte vara nervösa eller rädda. Vidare är det viktigt att köpa från en uppfödare som röntgar höfter och armbågar på sina hundar, det finns en viss problematik i rasen, även om den inte är lika utbrett som t. ex. hos schäfrar. Andra sjukdomar i rasen som finns men tyvärr inte kan gardera sig emot är dåliga magar, slipped tendon (hälsena som åker ur sin skåra och måste opereras) och njurproblem. Överlag är det en väldigt frisk ras, de har en 10% större chans att överleva sin 10 års dag jämfört med genomsnittshunden. Många shelties blir minst 11-14 år gamla.

Andra saker som man kan tänka på med shelties är att de är ofta matvrak och måste hållas smala. Låter man dem bli köttbullar som rullar finns det stor risk för hältor och ledproblem. De kräver även en del pälsvård - borstning en gång i veckan eller varannan vecka åtminstone. Dålig pälsvård kan ge problem i framtiden som är så himla lätta att förebygga, jag brukar sätta mig framför mitt favoritprogram på TV och bara borsta igenom hunden genom ett avsnitt. :) Och socialträningen lägger en stor grund i valpens liv. Det är viktigt att de får träffa människor, se saker och få ta del av alla möjliga erfarenheter när de är små.
 
Tack så mycket för den utförliga beskrivningen!
Jag vill mest höra att det är en bra familjehund och att den kan passa bra till en familj som vår.
Jag kollar runt nu efter uppfödare runt Göteborg, tänkte först att vi kunde åka och titta på hundarna för att se om vi gillar dem "live". Har träffat många collies och bordercollies, men få shelties. Vill ha en pigg framåt men inte manisk hund. En liten, men ändå en hund.

Skällande är ju ett problem, men jag misstänker att man kan lära sig på valpkursen hur man bäst tacklar det? Hatar verkligen bjäffande...

Finns det variationer i pälslängd? Skulle vilka ha lite korthårigare eller åtminstone inte så långt så det nästan släpar marken.

Har fördomar att honor är enklare, är det så? En kastrerad hane, kan man jämföra med valack? I så fall låter det enklare än en tik med tanke på löpning och skendräktighet.
 
Tack så mycket för den utförliga beskrivningen!
Jag vill mest höra att det är en bra familjehund och att den kan passa bra till en familj som vår.
Jag kollar runt nu efter uppfödare runt Göteborg, tänkte först att vi kunde åka och titta på hundarna för att se om vi gillar dem "live". Har träffat många collies och bordercollies, men få shelties. Vill ha en pigg framåt men inte manisk hund. En liten, men ändå en hund.

Skällande är ju ett problem, men jag misstänker att man kan lära sig på valpkursen hur man bäst tacklar det? Hatar verkligen bjäffande...

Finns det variationer i pälslängd? Skulle vilka ha lite korthårigare eller åtminstone inte så långt så det nästan släpar marken.

Har fördomar att honor är enklare, är det så? En kastrerad hane, kan man jämföra med valack? I så fall låter det enklare än en tik med tanke på löpning och skendräktighet.

Att åka runt och träffa hundarna live är en superjättebra idé! Försök också att göra det när de INTE har valpar på kenneln, för att undvika att råka göra ett impulsköp av "den lilla söta valpen som inte hade hunnit få ett hem än". Vad ni också kan göra är att åka på olika tävlingar dit det kommer shelties för att se dem live och även få viss möjlighet att prata med "vanliga" hundägare. På http://sbktavling.se/ kan ni se vilken typ av tävlingar som hålls på vilka ställen samt vilka som anmält sig, då kan ni välja att åka till någon tävling där det finns flertalet shelties anmälda.

Skällande går säkert att träna till stor del, men jag har även pratat med en uppfödare av papillon kring just skälliga småhundar. Hennes hundar var nämligen helt tysta och jag fascinerades av det. Hennes kommentar var att hundarna vet att de får jobba, så de blir inte understimulerat skälliga, samtidigt som de vet att de inte får göra något roligt om de skäller, så det lönar sig inte heller att skälla. Lät logiskt och bra i mina öron :p

Nu är jag som sagt var inte sheltiemänniska, men när det gäller min typ av hundar (vinthundar) så är hanarna ofta betydligt lättare än tikarna. Tikarna har varierande humör pga hormoner kring löp osv, vissa kan vara lite "bitchiga" och kallas "vassa" av sina ägare. Hanarna däremot, de är som de är och har ju inte hormoner som ändras på samma sätt som tikarna. Visst kan de påverkas av att tikar i närheten löper, men genom att träna det som "vilken störning som helst" samt välja hane från uppfödare som inte vill ha överkåta monsterhundar så lär det inte bli något större problem. Kort sagt, vill man ha en enkel hund av sällskapshundsras så brukar jag rekommendera hanhund, och att kastrera rekommenderar jag aldrig om det inte är något problem med hunden (tumörer, livmoderinflammation eller liknande). Det finns även hanhundar som blir mer osäkra pga kastration då man tar bort en del av det testosteron som behövs.
 
En sheltie är väldigt formbar och blir vad du gör den till oftast. Bjäbbande har jag aldrig haft problem med utom när de leker tillsammans, det är en ras som gillar att ta till skall och jag känner att någonstans måste de ju få släppa loss. Men när besökare kommer, vaktande och varnande har jag tränat bort. Mina grannar undrar om jag ens har hundarna här hemma då de är så tysta :) Om du har en bra instruktör så visar hen dig, jag personligen tycker det ofta kommer från osäkerhet hos sheltie, om de känner sig otrygga vaktar de. Svarar man då med tillrättavisningar blir de oftast mer osäkra och mer skälliga. Jag har alltid arbetat med att mina hundar ska känna sig avslappnade och trygga i sitt hem och då har mycket vaktigt beteende försvunnit med tiden eller aldrig infunnit sig.

Det finns inga variationer i pälslängd och ska inte finnas. En korrekt sheltiepäls skyddar mot såväl värme som kyla. Kortare pälsar som saknar korrekta kvaliteten ger ofta värmeproblem och gör att de inte klarar sig i kylan på vintern. En sheltie ska absolut inte ha en päls som släpar i backen heller. Genom att sköta pälsen påverkar man också kvaliteten - en välskött päls är inte lika tjock och otymplig utan luftig och lättskött. Ser man jättepälsiga hundar brukar det oftast handla om att ägaren inte sköter den som den ska och låter död underull sitta kvar, vilket blir bara jobbigt för både ägare och hund. Hanar har oftast mer päls än tikar.

När det gäller shelties och kön så är det hugget som stucket. Hanar är oftast mer lättsamma och enklare, tikar mjukare och med mera egna åsikter (generaliserat). Det är inga hundar som är dryga överlag med massor utav könsdrift som man måste kastrera för att kunna hantera. De är fortfarande mjuka, förarveka hundar överlag. Hanar är lättare att köpa då många uppfödare sparar på tikar, så jag skulle satsa på hane.
 
Kanske världens dummaste fråga: Men ni som har hundar med längre päls, påverkas hundarna utav pälsen vid exempelvis joggingturer mm? (Ex Shetland). Min egen är korthårig..
 
Kanske världens dummaste fråga: Men ni som har hundar med längre päls, påverkas hundarna utav pälsen vid exempelvis joggingturer mm? (Ex Shetland). Min egen är korthårig..

Nej, jag känner folk med korthåriga hundar som kokar jämfört med mina. Jag tävlar med mina i agility, senast var det ju riktig högsommarvärme med 36+ i solen. Jag valde då att inte pressa lika hårt och blötlägga pälsen, men hunden var lika glad som vanligt och kunde definitivt ha sprungit fortare om matte hade frågat. Jag undviker att träna i värsta värmen av respekt mot min hund, men de ligger och solbadar på sommarens varmaste dagar. Så jag tror inte att deras päls är någon nackdel. Shelties ska ha underull och täckhår, borstas den ordentligt och har rätt kvalitet så har jag aldrig sett att hundarna har problem.

Däremot upplever jag att de raser som saknar samma typ av underull men är långhåriga får lättare problem.
 
Min sheltie gillade inte dagis, det var lite för stressigt för henne...
Ang kön så upplever jag att hanarna har en större tendens till att bli pälsmonster än tikarna, jag skulle dessutom rekommendera att kolla den mentala biten ganska noggrant!
Men en underbar bästa vän som är med på allt skulle jag nog summera rasen som
 
Tack för alla svar och tips!
Blir mer och mer sugen på en hund. Träffade en bordercollie igår som var så mysig och fin, och barnen var så bra med henne, så det känns verkligen som det börjar bli hunddags!
Men först ska vi besöka några kennlar, tänka ut hur vi ska lösa vardagen, ha plan B och C ifall plan A inte funkar, och kanske, kanske blir det valp 2015...
 
Lycka till i letandet efter nya familjemedlemmen! Min första egna hund var en sheltie och jag tänker inom några år återvände till den rasen igen så därför har jag själv börjat spana runt bland olika kennlar.

Min sheltie var relativt hög (38 cm om jag minns rätt) med päls som typ border collie och hade ett väldigt bra temperament. Hon var med på alla mina äventyr, träffade djur och människor både högt och lågt och skällde endast på kommando (och då var det motvilligt).

Då hon liksom blivit idealet för hur jag vill ha en sheltie så blev jag lite förskräckt när jag gluttade på dörren till sheltievärlden och upptäckte små, bjäbbiga pälsmonster. Verkligen inget som jag kände mig lockad till!

Men så fick jag syn på svartvit sheltie och började forska lite mer och fann till min glädje en kennel nära Göteborg som föder upp bland annat svartvita shelties modell större och som verkar ha ett väldigt framåt och sunt temperament!

Jag har inte varit och hälsat på där än men tagit en första kontakt och ser fram emot ett besök och få träffa dom hundarna. Då det är ett tag kvar innan jag blir med hund igen så känner jag ingen brådska men är väldigt glad att ha hittat en kennel (faktiskt flera) som avlar efter mina "ideal".

Så återigen, lycka till och grattis till val av underbar ras!
 
Lycka till i letandet efter nya familjemedlemmen! Min första egna hund var en sheltie och jag tänker inom några år återvände till den rasen igen så därför har jag själv börjat spana runt bland olika kennlar.

Min sheltie var relativt hög (38 cm om jag minns rätt) med päls som typ border collie och hade ett väldigt bra temperament. Hon var med på alla mina äventyr, träffade djur och människor både högt och lågt och skällde endast på kommando (och då var det motvilligt).

Då hon liksom blivit idealet för hur jag vill ha en sheltie så blev jag lite förskräckt när jag gluttade på dörren till sheltievärlden och upptäckte små, bjäbbiga pälsmonster. Verkligen inget som jag kände mig lockad till!

Men så fick jag syn på svartvit sheltie och började forska lite mer och fann till min glädje en kennel nära Göteborg som föder upp bland annat svartvita shelties modell större och som verkar ha ett väldigt framåt och sunt temperament!

Jag har inte varit och hälsat på där än men tagit en första kontakt och ser fram emot ett besök och få träffa dom hundarna. Då det är ett tag kvar innan jag blir med hund igen så känner jag ingen brådska men är väldigt glad att ha hittat en kennel (faktiskt flera) som avlar efter mina "ideal".

Så återigen, lycka till och grattis till val av underbar ras!

Undras om det är den kenneln jag har kontakt med. Jag är välkommen dit på besök, vi kollar på datum som passar just nu. Gillar också de svartvita varianterna.
 
Tycker Belethien beskriver rasen väl men kan komplettera med hur min hund är.

Jag skaffade en ettårig sheltiehane i vintras och han är verkligen en helt underbar hund. Det vi får träna mest på är skällandet, något han gärna tar till både när han vaktar hemma och vid hundmöten. Annars är han en väldigt mjuk och uppmärksam hund som älskar att hitta på saker. En bra kombination av mjukhet och lyhördhet men också lite attityd och en stor portion bus och nyfikenhet. Trevlig att träna med då han är mycket lättmotiverad med både godis och leksaker.

Just min hund har begåvats med ett jaktintresse vilket dock går att kontrollera. Hade en sheltie när jag var liten, en räddare sort som aldrig satte en tass utanför tomtgränsen utan tillåtelse och som vallade familjen vid promenaderna. Blev en liten kontrast då jag fick hem denne som gärna struttar iväg på egna äventyr en stund om man inte håller lite koll. Något jag dock anser är positivt egentligen då det visar på lite självständighet.

Jag har varit förvånad den här sommaren över hur pass bra pälsen faktiskt isolerar mot värmen. Vi har tagit det lite lugnare när det varit som varmast och varit noga med att ta vätskepauser och gärna doppa tassarna men han har inte visat att han varit direkt påverkad av värmen. Han har gärna legat ute och solat.

image.jpg

Han har även lärt sig att själv länsa de bärbuskar vi har runt tomten :d
 
Tycker Belethien beskriver rasen väl men kan komplettera med hur min hund är.

Jag skaffade en ettårig sheltiehane i vintras och han är verkligen en helt underbar hund. Det vi får träna mest på är skällandet, något han gärna tar till både när han vaktar hemma och vid hundmöten. Annars är han en väldigt mjuk och uppmärksam hund som älskar att hitta på saker. En bra kombination av mjukhet och lyhördhet men också lite attityd och en stor portion bus och nyfikenhet. Trevlig att träna med då han är mycket lättmotiverad med både godis och leksaker.

Just min hund har begåvats med ett jaktintresse vilket dock går att kontrollera. Hade en sheltie när jag var liten, en räddare sort som aldrig satte en tass utanför tomtgränsen utan tillåtelse och som vallade familjen vid promenaderna. Blev en liten kontrast då jag fick hem denne som gärna struttar iväg på egna äventyr en stund om man inte håller lite koll. Något jag dock anser är positivt egentligen då det visar på lite självständighet.

Jag har varit förvånad den här sommaren över hur pass bra pälsen faktiskt isolerar mot värmen. Vi har tagit det lite lugnare när det varit som varmast och varit noga med att ta vätskepauser och gärna doppa tassarna men han har inte visat att han varit direkt påverkad av värmen. Han har gärna legat ute och solat.

image.jpg

Han har även lärt sig att själv länsa de bärbuskar vi har runt tomten :d

Fina vovven!:love: Vill ha! :love:

Lite nyfiken; hur jobbar man med att få bort skall? Maken är mycket orolig att vår hund ska "bjäbba", och jag hävdar att man kan träna bort det, men eftersom jag inte vet hur så är min trovärdighet låg... :angel:
Vi kommer givetvis gå lydnadskurser, men det är ju kul att veta såhär på förhand hur man jobbar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 892
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 479
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 613
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp