Shettis = bara hö ?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SSBLPD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 755
S

SSBLPD

Jag lånade "Rätt foderstat bättre häst" på biblo igår och har fördjupat mig lite i den. Jag har insett att om jag räknar foderstat på grammet åt mina kaniner kanske jag ska börja räkna foderstat åt hästarna också ... :angel:
Men, det står att shettisar klarar sig av enbart hö av bra kvalitet. Nu har jag inte analyserat mitt hö och kommer inte att göra det fören i höst då jag får hem en vinterleverans, men ska man verkligen lita på att det är så?
Egentligen borde väl ALLA hästar klara sig på bara hö, om det är av tillräckligt bra kvalitet - coh är det någonsin det?

Sv: Shettis = bara hö ?

Du kan inte lita på att dina shettisar klarar sig på bara hö så länge du inte vet näringsinnehållet i ditt hö. Ditt hö kan vara energirikt men proteinfattigt...

Och ja, även stora hästar klarar sig på bara hö om det har ett bra näringsinnehåll. Kan ta mitt eget hö som exempel, det innehåller 8 Mj och 65 gram smbrp per kg. Ett "normalt" halvblod på 500 kg kräver runt 70 Mj för underhåll och lätt arbete. Protein ca 70*6 = 420 smbrp. 9 kg av mitt hö ger 72 Mj och 585 smbrp, visst lite överskott på protein men det är OK då det kommer från grovfoder. I ts blir det 7,56=1,5 kg ts/100 kg häst. Märk väl att jag räknat på normalvärden inte på värden för någon "riktig" häst.
//marti

Sv: Shettis = bara hö ?

Shettisar har ju samma grundbehov som större hästar. Dvs samma behov av kvoter mellan protein och energi och mellan mineraler osv. Så om man har ett hö som en stor häst klarar sig klarar sig också shettisarna på det.

Vårt hö som vi har i år är tillräckligt bra ur protein- och energisynpunkt för att hästarna ska klara sig på det, men måste kompletteras med mineraler.

Man får räkna på det helt enkelt, också till shettisarna!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
917
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 645
Senast: Stergo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 032
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka