Shettis och hösilage???

Adnoc

Trådstartare
Är på gång att köpa ett hus med eget stall till...

Min tanke har alltid varit att skaffa en shettis/ponny som sällskap till mit hbl sto. Mitt sto har tidigare haft kvickdrag men är nu helt symptomfri, hon går ute ca 12 tim/dag, står på torv och äter hösilage.
Inget konstigt så långt, men idag fick jag höra att shettisar inte kan äta hösilage, nästan inga ponnysar alls klarar äta hösilage utan att få fång.
Är detta verkligen sant?
Nån som har eller vet nån shettis/ponny som äter hösilage?
Alla erfarenheter mottages tacksamt.

Sv: Shettis och hösilage???

Våran 21 åriga shettis har ätit hösilage i flera år. Hon har aldrig haft fång.
Det viktigaste är en lång tillvänjning, då det är övergången som kan ge problem, foderombyte är alltid en risk

får tillägga att vår new forest också äter hösilage....

oj jag har 4 shettisar o dom äter hösilage men dom har då ingen fång. Däremot fick min d-ponny (arab) fång för drygt 2 år sedan troligen av hösilaget men shettisarna åt av det oxå o fick det inte.

Jag har precis köpt en shettis och han äter nu hösilage. Har en bronkithäst så ute är det ett måste med hösilage. Inne får dock shettise vanligt hö. Är dessutom fri tillgång på hösilage och det funkar bra än så länge.

Alla mina shettisar har fri tillgång till hösilage.
Det går alldeles utmärkt!

hohack2.jpg

våra shettisar går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. ingen av dom har eller har haft fång. jag frågade min veterinär om det, men han sa att jag lugnt kunde fortsätta att ge som jag gjort.

Min shettis/isis blir svullen av hösilage.. Alltså han blir som en spärrballong utav typ inget hösilage alls :smirk: men han får inte fång iallafall:D

Min shettis har haft fri tillgång på hösilage sedan hon avvandes. Fungerar bra.

Tack för alla svar!
Det verkar ju funka bra med shettisar och hösilage alltså...

Det går nästan inte att svara på en sån fråga. För det mest går det aldeles utmärkt, men vissa individer tål det inte. Försök gärna att köpa en shettis som har gått på hösilage innan, så vet du ju att den tål det.

Häls Embla

Är på gång att köpa ett hus med eget stall till...

Min tanke har alltid varit att skaffa en shettis/ponny som sällskap till mit hbl sto. Mitt sto har tidigare haft kvickdrag men är nu helt symptomfri, hon går ute ca 12 tim/dag, står på torv och äter hösilage.
Inget konstigt så långt, men idag fick jag höra att shettisar inte kan äta hösilage, nästan inga ponnysar alls klarar äta hösilage utan att få fång.
Är detta verkligen sant?
Nån som har eller vet nån shettis/ponny som äter hösilage?
Alla erfarenheter mottages tacksamt.

Köpte min shettis förra året och innan dess hade han fritillgång till hösilage dygnet runt. Gick i hage med sex nordsvenskar :smirk:

Eftersom mitt halvblod haft lite problem med hosta äter han hösilage sen två år tebaka och detta har även shettis gjort hos mig nu. Förra sommaren gick han på kraftigt bete me mitt halvblod också.. inga problem där heller.

Enda jag har märkt är att om hösilagen är lite blötare som det varit i vissa balar så blir han lite lös i magen.. det är allt.

men det skadar inte att vara försiktig.. min shettis rids lite o är ute på promenader ibland samt att han springer och rör på sig väldigt mycket i hagen.. kanske har detta en bidragande orsak till att han klarar äta det så bra.. ja vet inte:smirk:

Jag tror det funkar utmärkt. å som alla andra skriver har de funkat för dom :)
har haft en liten shettis för. hade även de med. å de hände inget.
om hon har ätit annat hö kanske det är bäst att ge spruta, men tro nt det stämmer.
:laugh:

Här står en shettis och en annan ponny (större), båda har haft fång - ingen av dem har fått fång av silaget.

Däremot måste man vara noga med kvaliten, såklart - men det gäller ju med hö med, det är dock lättare kolla en 10 - 15 kgs höbal än en stor rundbal silage t ex. Osv.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 124
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 264
Senast: exotic
·
Hästvård Funderar på att köpa en shettis som sällskap men vet inget om småttingarna, min minsta är d-ponny och jag har bara haft fullblod och... 2
Svar
28
· Visningar
3 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka