Bukefalos 28 år!

Shettis och russ i jord/skogsbruk?

Ragge_

Trådstartare
Undrar om det är någon här som använder sina russ eller shetlandsponnyer inom jordbruket eller till skogskörning? Var får de göra? Vad har ni för utrustning? Vad ska man tänka på?
Skicka gärna med ett bildbevis! :)
 
Sv: Shettis och russ i jord/skogsbruk?

Hej!
Jag använder min Shettis i både jord- och skogsbruket:laugh:.
På vintrarna kör vi ut ved från skogen och på sommaren kör vi på potatisen och harvar hagar och ridhus. Han älskar att dra sin lilla harv:laugh:
Jag har tyvärr bara en bröstsele som jag använder just nu, pengarna räckte inte till en loksele:(. Har länkar och svängel som är kopplat till harv eller potatiskupa(heter det så?).
När vi kör i skogen gör jag en snara av en länk som jag lägger runt stammen och fäster i svängeln.

Det jag tycker man ska tänka på är att vänja hästen ordentligt med att ha rep/länkar/skaklar som ligger an mot bakbenen och rumpa. Det kommer ju ligga emot när man svänger. Och så måste dom vänja sig vid ljudet från det som släpar bakom. Min tyckte ljudet var lite läskigt i början men vande sig snabbt.

Oftast finns det inte redskap för såna här små ponnyer men det är bara att vara lite påhittig så funkar det mesta:p. Länkarna som jag använder är gjorda för stor häst ( hade dom till min fjording innan) men med lite modifiering funkar det alldeles utmärkt:). Har bland annat satt 2 skakelremmar i ringarna på bakselen som håller upp länkarna lite så dom inte hamnar för långt ner och för nära bakben och hovar.:)

Skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta känner jag men om du undrar nått så är det bara att säga till så ska jag försöka svara :)

Ska kanske tilllägga att jag har som mål att min ponny ska funka som en bra arbetshäst och gårdshäst:laugh:

// B
 
Sv: Shettis och russ i jord/skogsbruk?

Åh, så häftigt!! Kan du inte lägga in lite bilder på ponnyn framför redskap? :D
 
Sv: Shettis och russ i jord/skogsbruk?

Hittade en gammal plog (kupplog tror jag) på föräldrarnas gård och blev så sugen på att testa.
Har en shettis och ett russ hemma, travare båda två, så de är ju välkörda och vana vid att ha något efter sig.

Ska försöka få ihop lite pengar genom att sälja en del hästtillbehör som inte används, så förhoppningsvis har jag råd med en liten loksele inom en snar framtid! :)
 
Sv: Shettis och russ i jord/skogsbruk?

När de plöjde här förr i tiden så gick tre stora ardennerhästar framför en enskärig plog.

Synd att du bor så långt bort annars hade du kunnat få några lätta pinn/ogräsharvar av mig som de nog klarat av att dra. Men sådana och andra gamla redskap finns lite överallt på gårdar så du hittar säkert några lämpliga.

Att köra häst framför jordbruksredskap är något jag alltid drömt om att få göra. Det verkar så himla kul!
 
Sv: Shettis och russ i jord/skogsbruk?

Jag använde mitt russ på gården, vi harvade ridbanan åt grannen, körde ut ved ur skogen, hämtade hem tappbalarna(de blev hans mat)
körde ut mat till kvigorna, och körde turister. Jag hade en loksele till honom. Saknar honom och ibland även livet på landet
 
Sv: Shettis och russ i jord/skogsbruk?

Efter att jag o resten av familjen tagit in höet så brukar vi köra med höräfsa för att verkligen få upp allt hö, körde i år mitt russto, inte en travare, och hon gjorde det bra, blev lite väl het på sista åkern, vet inte varför, kanske för att det va andra passet den dagen, hon är nämligen en väldigt bestämd dam:D

Använder loksele m. draglinor, tränsbett och ingen nosgrimma till henne.

Förra året drog russet oxå, men då inte allt, hon och kallblodstravarstoet turades om.

Båda dessa hästar har oxå hjälp till med att dra stock i skogen där maskiner inte kommer fram, och det har dom gjort jättebra:laugh:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 536
Senast: bollen__
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Tänker att några här borde väl ha egen kompost iaf :). Hur gör man om man vill påbörja en kompost, kan man ens göra det den här...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 415
Senast: Unafraid
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 282
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp