shettis sadel ???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 430
V

vickis-pajala

hej alla kloka

min lilla älskling shettisen pinnockios :love: matte har ett problem som MÅSTE lösas:confused:

idag när jag tittade på hans sadelgjord så såg jag lite blod på två ställen så jag började undersöka kusen på alla fyra.
och då såg jag att sadelgjorden gjort skavsår på honom
ni vet där frambenen (börjar )sitter fast i mellan där det är rynkigt :confused:

det är ju en matglad liten kille som verkligen varit hemma (bör väl tilläggas ) då middagen serverats och även fått lite för lite motion.

sadeln sitter sådär den har svanskappa.

så nu undrara jag VARFÖR blir det skavsår av gjorden är det de att sadeln är alldeles för stor eller är ponnyn för tjock :confused:

ljust nu rider ungarna barbacka på honom och går med honom

finns det NÅGON skjäl här ute på buke som har hittat en BRA BILLIG sadel åtn en något rundlagt shettis:confused:

Sv: shettis sadel ???

Sadelgjorden verkar sitta för långt fram. Sadlar du för långt fram eller passar inte sadeln och glider?

MercedesBenz skrev:
Sadelgjorden verkar sitta för långt fram. Sadlar du för långt fram eller passar inte sadeln och glider?

jag försöker sadla såå långt bak det går men i och med att herren är såå rundlagt så glider sadeln fram det är min teori.

jag har inte själv varit sadelutprovare åt honom utan vi har precis köpt honom

Ok. Ja det kan ju va ett gissel med runda ponnyer. Men en sadelutprovare kan ju avgöra om sadeln är ok... :D

MercedesBenz skrev:
Ok. Ja det kan ju va ett gissel med runda ponnyer. Men en sadelutprovare kan ju avgöra om sadeln är ok... :D

ja du bodde men inte som jag nu gjorde och hadde en bra sadelutprovare i närheten så skulle jag oxå vara jätte glad
men nu är ju inte fallet riktigt såå :crazy: :crazy:

men då kommer ju nästa fråga
vad gör man såå INTE sadeln åker fram :confused:
förutom att motionerar honom mera och hör med förra ägaren om den är utprovad för honom:confused:

Kanske finns någon i stallet du står i som kan lite mer om sadlar än vad du kan, som kan hjälpa dig med att kolla ut om sadeln passar eller inte.

Hej hej!

Den här årstiden... har ni inte en massa mygg och sånt? Är det skavsår från sadelgjorden eller är det i grunden insektbett?

är det en mindre ryttare som ska rida tycker jag ponnyputorna är riktigt bra.

tgd skrev:
Hej hej!

Den här årstiden... har ni inte en massa mygg och sånt? Är det skavsår från sadelgjorden eller är det i grunden insektbett?

som jag ser det är det skavsår från själva gjorden antagligen ligger ju sadeln och "gungar" fram och tbx eller så ligger den och glider:confused: :confused:

Bison skrev:
är det en mindre ryttare som ska rida tycker jag ponnyputorna är riktigt bra.

jepp mindre ryttare men vart får man tag på en billig och bra ponnyputa och är det olika storlekar på dem:confused:

vickis-pajala skrev:
ja du bodde men inte som jag nu gjorde och hadde en bra sadelutprovare i närheten så skulle jag oxå vara jätte glad
men nu är ju inte fallet riktigt såå :crazy: :crazy:

men då kommer ju nästa fråga
vad gör man såå INTE sadeln åker fram :confused:
förutom att motionerar honom mera och hör med förra ägaren om den är utprovad för honom:confused:

svanskappa kanske?

Min lillasyster köpte hööks "bomfria" ponnysadel och hon är hur nöjd som helst. Den var inte speciellt dyr heller och dessutom finns det ett handtag vid "framvalvet" som man kan hålla fast sig i. Sadelgjord följer med men den är dock lite kort...sadeln finns på sista sidan i katalogen. En kompis till mig har en likadan till sin shettis fast ett antal år äldre, så syster blev överlycklig när Hööks börjde sälja den. Vi har även provat bomsadel och Westernsadel på Lakej men denna är den som vi tycker passar bäst.

Lycka till i sadeldjungeln :D

Emmah.S skrev:
Min lillasyster köpte hööks "bomfria" ponnysadel och hon är hur nöjd som helst. Den var inte speciellt dyr heller och dessutom finns det ett handtag vid "framvalvet" som man kan hålla fast sig i. Sadelgjord följer med men den är dock lite kort...sadeln finns på sista sidan i katalogen. En kompis till mig har en likadan till sin shettis fast ett antal år äldre, så syster blev överlycklig när Hööks börjde sälja den. Vi har även provat bomsadel och Westernsadel på Lakej men denna är den som vi tycker passar bäst.

Lycka till i sadeldjungeln :D

hmm låter ju värt att pröva och hantaget låter oxå bra
tacka för tipset

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 636
Senast: Safir
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 228
Senast: exotic
·
Utrustning Har letat och letat men hittar verkligen ingenstans i Sverige där man kan köpa vettiga sadlar till shettisar. I England verkar utbudet...
Svar
13
· Visningar
2 852
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka