Sadel som glider fram, tankar och idéer mottages!

får man komma med ett billigare o garanterat bra alternativ; skaffa en "förgjord"! de är till för exakt sådana problem som din häst ser ut att ha. Lycka till /beridare
 
får man komma med ett billigare o garanterat bra alternativ; skaffa en "förgjord"! de är till för exakt sådana problem som din häst ser ut att ha. Lycka till /beridare

Med förgjord vilken menar du då? Jag har aldrig sett de bli bra nämligen. I bästa fall fungerar de men orsakar tryck, i värsta fall är det bara en sak till som glider fram. Men du kanske tänker på något annat än vad jag gör när du säger "förgjord"? :)
 
Fast det kommer alltid finnas dels de som inte är nöjda, och dels så kommer det alltid finnas individer det inte fungerar på. Men om du betänker hur extremt många ELT-gjordar som sålts, och hur få det faktiskt är som är missnöjda så... =)

Men det är ju missnöje som hörs mest, och få går in på t ex Buke och skriver en tråd om hur himla finemang den eller den utrustningsdetaljen funkade. Utan man skriver när något inte fungerat och man behöver råd t ex.

Begagnatmarknaden är en annan indikator. Den svämmar inte över av ELT-gjordar (tyvärr). Tvärtom. Det finns beg gjordar men inte så himla många. Och åter - det har sålts många många ex, och det är väldigt många som använder ELT-gjord. Och håller hårt i den.

Men nej, det kommer inte lösa alla problem för 100% av användarna. Men innan du provat så vet du inte, och tänk om den funkar lika bra för dig som för mig och skuggi t ex? ;)

(Jag trodde ärligt talat INTE att den skulle ha sån effekt den hade på min, det får erkännas...)
Jag hade inga höga förväntningar heller, tänkte att man kunde ju prova, den ser ju skön ut, kanske att den glider lite mindre..

Angående om gjorden skär in eller ej, jag skulle ju inte heller använda en som jag trodde inte passade så bra som möjligt, men faktum är att om man tänker lite på fysikens lagar osv så ger nästan alla svängda gjordar något punkttryck. Och jag tror ju också att själva grejen att gjorden "släpper" vid utandning och "tar emot" vid inandning också påverkar. En gjord som inte är elastisk kommer att göra så, hur man än beter sig. Sedan tillkommer ev att hästen kanske ändrar sina rörelser om den är mer bekväm med gjorden, vilket kanske också påverkar hur sadeln glider eller ej.

Nog pitchat, jag tycker du (TS) ska försöka få till det så du kan testa.
Idag när jag rider så lägger jag en tygbit emellan så ska jag rapportera om det blev skillnad på glidet.
 
Jag trodde man använde förgjord om sadeln åkte bak?
Nej, det är förbygel man har då.
Förgjord - en sån som jag antar att @krummi13 menar - är en gjord som man spänner innan man lägger på sadeln, där det finns någon form av "stopp" som hindrar sadeln från att glida fram.
På mitt tidigare halvblod som hade liknande bekymmer, att sadelgjorden drog sadeln framåt, fungerade det utmärkt med en sådan stoppgjord/förgjord. (det var innan de svängda gjordarna dök upp på marknaden)
Faktum är att förgjorden låg stilla, utan att glida framåt, som @Alexandra_W befarade att den kunde göra. Men kanske beror det lite på vilken modell av förgjord man har.
(kan försöka komma ihåg att fotografera de två som finns hemma, varav den ena gått sönder och hängt och samlat damm i säkert 15 år...)
 
Nej, det är förbygel man har då.
Förgjord - en sån som jag antar att @krummi13 menar - är en gjord som man spänner innan man lägger på sadeln, där det finns någon form av "stopp" som hindrar sadeln från att glida fram.
På mitt tidigare halvblod som hade liknande bekymmer, att sadelgjorden drog sadeln framåt, fungerade det utmärkt med en sådan stoppgjord/förgjord. (det var innan de svängda gjordarna dök upp på marknaden)
Faktum är att förgjorden låg stilla, utan att glida framåt, som @Alexandra_W befarade att den kunde göra. Men kanske beror det lite på vilken modell av förgjord man har.
(kan försöka komma ihåg att fotografera de två som finns hemma, varav den ena gått sönder och hängt och samlat damm i säkert 15 år...)
Jag har för dålig fantasi för att fatta hur det skulle funka :)
 
Jag har för dålig fantasi för att fatta hur det skulle funka :)

Det är en tunn gjord som har som "stoppar" på vardera sida manken, på det glada 80-talet var stopparna ofta i metall. De sitter alltså inte mot hästen utan på utsidan, riktade bakåt. De ska stoppa att sadeln glider fram, och hålla emot den.

Haken är att på de där svåra exemplaren så gav (de jag provat på) det tyvärr ofta tryck mot manken eller så gled hela förgjorden upp på manken (beroende på om de hade hög manke eller var mer runda över manken)

Kallades även stoppgjord. Här är en, den sitter dock bak och fram! Själva stoppen ska peka bakåt mot sadeln.

http://s734.photobucket.com/user/GryCat/media/Gjenbrukshesten/Rargjord.jpg.html
 
Det är en tunn gjord som har som "stoppar" på vardera sida manken, på det glada 80-talet var stopparna ofta i metall. De sitter alltså inte mot hästen utan på utsidan, riktade bakåt. De ska stoppa att sadeln glider fram, och hålla emot den.

Haken är att på de där svåra exemplaren så gav (de jag provat på) det tyvärr ofta tryck mot manken eller så gled hela förgjorden upp på manken (beroende på om de hade hög manke eller var mer runda över manken)

Kallades även stoppgjord. Här är en, den sitter dock bak och fram! Själva stoppen ska peka bakåt mot sadeln.

http://s734.photobucket.com/user/GryCat/media/Gjenbrukshesten/Rargjord.jpg.html
Eww.. den såg inte skön ut ALLS :O
 
Får väl uppdatera att SADELN NU INTE ÄR DET STORA PROBLEMET , med rätt järn och spänd i främsta stropparna ligger den rätt bra kvar (så vitt jag kan känna och se) där jag sadlat, detta trots att gjorden var hyfsat löst spänd (syrran red på slutet så kände på gjorden när hon satt på) och trots att han körde sina "tjollahoppsan steg" i galoppen ibland. Om ni undrar om bockningarna så är de ej relaterade till smärta/obehag, utan han bockar när man ber honom om galopp och han börjar bli trött, när man väl fått upp honom i kondis och muskler så slutar han :) Så har han varit de 6-7 åren ägaren haft honom och han gör likadant när man tömkör.
Utan det som blir ett problem nu är att gjorden vill hamna i armhålan och kommer ju självklart begränsa honom när den ligger för långt fram:down: Detta gör även tömkörninggjorden och en förgjord hade väl också hamnat där kan jag tänka mig:p
Någon som har erfarenhet av HRS Santa Cruz soft gjorden? Den har förvisso också resår men är i läder vilket herr häst föredrar (vilket jag inte alls själv föredrar då jag vill använda så lite animaliskt som möjligt:wtf:) eller "Ordo Equester" dressyrgjorden?
 
Får väl uppdatera att SADELN NU INTE ÄR DET STORA PROBLEMET , med rätt järn och spänd i främsta stropparna ligger den rätt bra kvar (så vitt jag kan känna och se) där jag sadlat, detta trots att gjorden var hyfsat löst spänd (syrran red på slutet så kände på gjorden när hon satt på) och trots att han körde sina "tjollahoppsan steg" i galoppen ibland. Om ni undrar om bockningarna så är de ej relaterade till smärta/obehag, utan han bockar när man ber honom om galopp och han börjar bli trött, när man väl fått upp honom i kondis och muskler så slutar han :) Så har han varit de 6-7 åren ägaren haft honom och han gör likadant när man tömkör.
Utan det som blir ett problem nu är att gjorden vill hamna i armhålan och kommer ju självklart begränsa honom när den ligger för långt fram:down: Detta gör även tömkörninggjorden och en förgjord hade väl också hamnat där kan jag tänka mig:p
Någon som har erfarenhet av HRS Santa Cruz soft gjorden? Den har förvisso också resår men är i läder vilket herr häst föredrar (vilket jag inte alls själv föredrar då jag vill använda så lite animaliskt som möjligt:wtf:) eller "Ordo Equester" dressyrgjorden?

Fast det är "samma problem". Diff sadelläge och gjordläge. Jag säger fortfarande ELT.

Jag har HRS-gjorden. Trevlig gjord, bra kvalitet. Hjälpte inte, låg i armbågen den med. (Den är till salu om du vill ha en och prova, skicka PM isf så slipper moderator bli ilsk..)

Den är en jättetrevlig gjord på alla vis HRS-gjorden. Absolut. Men den gled lika mycket fram som andra. Vilket inte är ett dugg konstigt. När sadelgjordsläget är strax bakom armbågen strävar gjorden dit.
 
Fast det är "samma problem". Diff sadelläge och gjordläge. Jag säger fortfarande ELT.

Jag har HRS-gjorden. Trevlig gjord, bra kvalitet. Hjälpte inte, låg i armbågen den med. (Den är till salu om du vill ha en och prova, skicka PM isf så slipper moderator bli ilsk..)

Den är en jättetrevlig gjord på alla vis HRS-gjorden. Absolut. Men den gled lika mycket fram som andra. Vilket inte är ett dugg konstigt. När sadelgjordsläget är strax bakom armbågen strävar gjorden dit.
:arghh: typ lite så känns det. Förstår inte hur en vanlig lång anatomisk gjord kunde sitta så bra men ska man ha en dressyrgjord så är det bara ELT som kommer fungera (kanske) det är ju inget ovanligt problem så det är konstigt att inte fler märken tillverkar gjordar som inte ska glida fram.
 
:arghh: typ lite så känns det. Förstår inte hur en vanlig lång anatomisk gjord kunde sitta så bra men ska man ha en dressyrgjord så är det bara ELT som kommer fungera (kanske) det är ju inget ovanligt problem så det är konstigt att inte fler märken tillverkar gjordar som inte ska glida fram.

Det gör de. I parti och minut. Problemet är att det är svårt att få det att fungera då fysiskens lagar inte ändras så lätt.

Sen, en HRS kan kanske funka på din. Jag har dock köpt sadelgjordar till ett värde av ett par sadlar genom åren utan att det hjälpt min lilla. Så jag skulle idag prova ELT först. Sen hjälper den inte alla - den hjälper inte på min lilla ponny tyvärr. Men när jag stod med en likadan stor så jag provade svängd. Jag provade HRS. Sen lånade jag en ELT och sen köpte jag en sån. Och kommer prova det först även i framtiden...

Men det finns de som tycker si gjord funkar perfekt osv. Så man får prova sig fram. Tyvärr då gjordar inte är gratis.
 
Jo det är klart, men man tycker det borde finnas fler som i de flesta fall skulle fungera precis som med ELT gjorden. Sen finns det ju ingen som passar alla hästar, det är jag helt med på:p
Ja alltså hade jag bara inte varit sjuk och haft en inkomst som gick att leva normalt på så hade jag inte tvekat på samma sätt, samt att den är så elastisk och materialet som kommer ligga emot inte är läder och herr häst föredrar det. Lägger gärna flera tusen i månaden bara på utrustning om jag kan:o Fast hade det varit möjligt hade jag inte heller ridit runt i en budgetsadel som T4 är:cool: men an ska väl vara glad att det fanns någon budget sadel jag ens kan rida i och som ligger bra på hästen förvisso...
 
Fast en ny HRS och en beg ELT blir ju samma pengar?

Men ja ekonomin begränsar ju. Därför bra om man kan få prova innan.

Det finns flera som ska funka ungefär som ELT. Prestige har en tex. Som kostar ännu mer än ELT.

Annars kan kanske Wintecs CAIR fungera. Vet den gjort det för vissa. Men den är ju inte gratis heller.
 
Fast en ny HRS och en beg ELT blir ju samma pengar?

Men ja ekonomin begränsar ju. Därför bra om man kan få prova innan.

Det finns flera som ska funka ungefär som ELT. Prestige har en tex. Som kostar ännu mer än ELT.

Annars kan kanske Wintecs CAIR fungera. Vet den gjort det för vissa. Men den är ju inte gratis heller.

Hittade en som heter "Laurenza" men den vart ju inte mycket billigare såg dock trevligare ut :angel: Köper helst nytt dock om det är saker som kostar 800 kr och uppåt. Lägger hellre till och får garanti, dessutom brukar företagen ibland vara lite smarta och muta en om man pga deras pryl gick sönder skadar sig :devil:
Prestigen kostar ju nästan löjligt mycket :p spanat på stubbens equisoft gjord, men den ligger ju också högt i pris (högre än ELT på vissa ställen) Wintecs nyaste modell ser trevlig ut, men den ska väl inte hjälpa mot att sadelgjorden hamnar för långt fram som jag förstått det :(

Btw Stubbens Equi-soft sadlar var ju himla spännande! Skönt med lite luft till röva en varm sommardag också :rofl:
 
Jag håller med ELT-älskarna här. Min tjej har gjordläget nästan mellan frambenen - allt åker fram på henne! Med ELT ligger sadeln still tom på terrängkurs :-). Ska köpa en dressyrvariant nu också, måste bara klura ut hur lång en dressyrgjord ska vara. :-)

/Lavinia
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 917
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 837
Senast: Terese
·
Utrustning Skulle bli jättetacksam för lite hjälp med sadelförslag till denna tjejen. Sto, 10 år, i kondition, borde inte ändra sej jättemycket...
Svar
8
· Visningar
1 559
T
Utrustning Jag testade tillsammans med min sadelutprovare för några veckor sedan en bates caprilli hoppsadel, den låg stilla och bra på hästen, han...
2
Svar
27
· Visningar
5 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp