shettisar och fri tillgång på hö...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 737
T

Tokmaja

Hur funkar det?
Blir de stora bollar då bara?
Funderar på lösdrift och då ha fri tillgång på hö till mina hästar, men ena är ju en shettis, lättfödd sådan också... hur skulle ni lösa det?
Äter de med måtta efter att de vant sig vid att höet finns där eller lämnar de inte balen alls? :crazy:

Hur funkar det för er?

Sv: shettisar och fri tillgång på hö...

jag har ett halvblod och 2 shettisar (35 år och 3 år) på lösdrift med fri tillgång på hösilage.
det funkar jättebra, dom äter när dom har lust och är varken tunna eller jättefeta.
har hört att många är lite åpna i början, men att det lungnar sig när dom fattar att maten inte tar slut.
jag har alltid haft fri tillgång ....
första året jag har hösilage, "lite" tjockare är dom små jämfört alla anndra år när dom haft hö.
tror nog hösilaget "smakar godare":d

Det är ju mkt inviduellt.
Mina shettisar (2-26 år, 4 st) blev inte mkt fetare pga fri tillgång, lite rundare om magen möjligtvis :D
Om de har tråkigt kan de ju stå längre/mer vid balen men om man motionerar dom regelbundet så tror jag det fungerar bra för dom flesta hästar o ponnyer.

Jag har haft fri tillgång på dagen o giva på natten då äter dom mer när dom får på dagen :crazy:
Har även haft ensilage :eek: samt hösilage.

Första veckorna kan de vara "riktigt hungriga" :D men det avtar när de inser att maten alltid finns där :smirk:

/Lisa

Min feta dam var aldrig så slank som då hon gick på fritt.

Då är det med andra ord bra att börja med det efter sommaren då de alltid har mat oavsett :) !
Så bra, då är nog inte det nått hinder i alla fall :) !

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 025
Senast: tanten
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 466
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Linjeavel?