Shettisköp

Apollo

Trådstartare
Inom en snar framtid så ska jag äntligen börja titta efter en Schettis. Nåt jag längtat efter i flera år.:love:

Nu vill jag hör vad era kostar i drift mellan tummen och pekfingret per månad.
Bor i Stockholm så de priserna gäller, vet ju att allt är dyrare som har med hästar att göra här.
Försäkring, mat, hovslagare,stallhyra etc.
Har stallplats där våra andra två står och ska bygga box själv.

Är det också nån som byggt sin egen box så kom gärna med bilder och tips och ideer

Sv: Shettisköp

Vår shettis står inhyrd. Kallhyra för liten ponnybox (a-b ponny) 400 kr och för storhäst ca 800 kr.

Fodrar med varierande mängd hö och halm (beroende på hökvalitet) Har landat på ungefär 200-250 kr/ månaden

Hovslagaren tar betalt som vanligt. 400 kr för verkning, 400 kr för skoning, 200 kr för halvskoning och 50 kr i resor. Min shettis skos fram och verkas var 8 de vecka. Så det kostar mig då 650 kr.

Har honom vet,vårds försäkrad och ingen livförsäkring och det kostar om jag minns rätt ca 1200 kr om året.

Han äter ingen kraftfoder utan får lite morötter när dem andra får. Han får mineraltillskott och B-vit under pälsfällning och sättning.

Sedan är det ju vacinationer .. Minns inte riktigt vad det brukar kosta.

Jag har nu två shettisar här hemma.
Å de är STOR skillnad i pris på att ha stora hästar.
Dock vill inte alla hovslagare sko/verka shettisar så kolla upp det.
Finns de som tar mer betalat för shettisar också.
Vaccinationer och övrig veterinärvård är ju samma kostnad som för andra hästar.
Försäkring ca 1000 kr om året per häst betalar jag 10 000 kr har jag mina försäkrad för.
Extra kostnader? BRA hagar med strömtrådar så det inte inbjuder till prommenader utanför hagen.

Eget stall. Men han kostar mig ca 1200 kr i månaden utslaget 'inklusive allt' en vintermånad. Dvs mat, strö, mineral/vitamin, vaccinationer (A2, tetanus, botulism), träckprov, tandkoll/tandfix, hovslagare (skodd fram, skos/verkas var fjärde vecka), försäkring osv.

Tack för svar

Ja det låter bra. Är en kostnad jag kan stå ut med så att säga.

Har någon skurit en hingst och vad kan det gå på??
Har en på gång som är hingst, men vill ju inte ha en hingst. Som i övrigt passar mig perfekt.

Hur lång är tillfrisknadstiden efter och när kan man transportera efteråt.
Har ett shettissto i stallet som jag hade tänkt att gå tillsammans med men det går väl inte då???

Min är billig - när hon är frisk...:crazy:

Försäkring (vet.vård 60000 kr, ej liv) kostar ca 600 kr/år.
Hö - ca 350 kr/mån.
Happy Hoof (0,5 kg/dag) - ca 170 kr/mån.
Stallhyra - 0 kr
Stelkrampsvaccinering vart tredje år - osäker på kostnad.
Verkning - 375 kr var sjätte vecka.

Hon är alltså verkligen inte dyr, men har haft fång och varit skadad och blivit hältutredd = DYRT!!!

En liten häst kostar mindre i drift i normalfall, men lika mycket som en stor om den blir sjuk...

Min är billig - när hon är frisk...:crazy:

Försäkring (vet.vård 60000 kr, ej liv) kostar ca 600 kr/år.
Hö - ca 350 kr/mån.
Happy Hoof (0,5 kg/dag) - ca 170 kr/mån.
Stallhyra - 0 kr
Stelkrampsvaccinering vart tredje år - osäker på kostnad.
Verkning - 375 kr var sjätte vecka.

Hon är alltså verkligen inte dyr, men har haft fång och varit skadad och blivit hältutredd = DYRT!!!

En liten häst kostar mindre i drift i normalfall, men lika mycket som en stor om den blir sjuk...

Ja sjuka hästar vet vi allt om:laugh: Så det får man vara beredd på.
Bara inte alla blir drabbade samtidigt får man vara glad

Vet ej ang pris etc.

Men ang stoet. Så - hur gammal är hingsten du vill kastrera?

Oavsett ålder dock, så det går aldrig att GARANTERA att en valack kan gå med ston och 'sköta sig'. Tyvärr. Finns de skurna tidgt som betäcker ändå, och de skurna sent som inte bryr sig. Men man kan inte garantera att en valack kan gå med ston, vissa kan tyvärr aldrig det.

Generellt ökar chansen ju tidigare de snöps, och sämre odds ju senare, men som sagt kan variera stort. (Min lille kan inte gå med ston, han är alldeles för förtjust i dem, så valack han är..)

När efter kastreringen de rent fertilitetesmässigt kan gå med ston finns dte en gräns för, som jag dock inte minns. Men du slänger inte ut dem dagen efter kastreringen, utan man bör vänta ett tag. Sen är nu inte riktigt drömläget att kastrera, med leran runt hörnet. Så jag skulle endera skära NU, eller vänta tills det frusit på. Speciellt på en 'kortbent' sak så att säga (som är närmare lera och lerstänk)

Men ang priset, shettisar är BILLIGA i rena 'driftskostnader' som mat, strö och försäkring osv. Hovslagare, vacc och tandrasp kostar ju som en stor häst, men shettisarna klarar sig oftare (beror på häst och användningsområde) barfota.

Men min lilla 'märks knappt' förutom just vad gäller hovslagare, vacc osv.

(Sen kostar ju utrustning och ev veterinärvård osv såklart, men du fattar)

Han är sju år.
Han behöver ju inte gå med stoet utan kan gå med bla min gamla valack + några till. Där får man ju kolla om han gått med stora hästar innan, vet ju inte om det funkar om de inte är vana.

Då skulle jag inte räkna med att han kan gå med stoet i framtiden MEN inte utesluta det. Men hålla mkt noga koll i början sen när de ev får gå ihop (oavsett om det är om 2 år. Ibland visar sig tendenserna direkt, ibland bara vid brunst)

Det är ju inte det viktigaste att han just måste gå med det stoet.
Det var bara kul i och med att hon är shettis också så att säga, och det råkade bli så att den hästen jag ska titta på råkade vara en hingst.
Så det får ju inte stoppa mig om det är den hästen jag vill ha.

Har någon skurit en hingst och vad kan det gå på??
Har en på gång som är hingst, men vill ju inte ha en hingst. Som i övrigt passar mig perfekt.

Hur lång är tillfrisknadstiden efter och när kan man transportera efteråt.
Har ett shettissto i stallet som jag hade tänkt att gå tillsammans med men det går väl inte då???

Jag kastrerade min 9-åriga minishettis i juni. Gjorde det i en bekants stall 13 mil hemifrån. Kostade 2000:- med förebyggande antibiotikakur, och jag körde hem honom efter någon timme.

Ingen konvalescens alls, utan skulle motionera honom rikligt för att det skulle vätskas ut från såret.

Efter ca 1,5 månad så gick han med vårat sto utan att bry sig, men vi hade säkert kunnat släppa ihop dem tidigare eftersom han coolade ner ganska omgående - men vi var för feg.

Mina shettisvalacker kastrerades som 6 resp. 7 år gamla, bägge kan gå ihop med stona utan problem, finns inget intresse i brudarna

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 684
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 973
Senast: tuaphua
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men... 2
Svar
29
· Visningar
5 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka