Bukefalos 28 år!

Shettismat...

S

Stopek

hur mycket energi (MJ) och protein behöver en shettis per dag? Är det någon speciellt källa av protein man bör undvika pga fångrisken, alltså finns det vissa fodermedel som inte är lämpliga till en shettis? Är ett hösilage med tämligen lågt proteinvärde, lika ok som att att ge ett magert hö?
 
Beror på vad shettisen väger och hu rmkt den arbetas... ;)
De kan variera mellan drygt 100 kg och upp till 300, underhållsbehovet varierar då mellan ca 16-36 MJ och det ska ALLTID (till vuxna shettisar - och alla andra hästar - som inte är högdräktiga) vara 6 g smb rp/MJ.

Fång beror INTE på protein, därför finns INGET fodermedel som är direkt olämplig att ge, ur den synvinkeln!
Man ska INTE ge lågproteinhö till shettisar, då får de proteinbrist! Det är så små fodermängder man har att bolla med när det gäller små hästar att det blir nästan OMÖJLIGT att få ihop en bra foderstat om man utgår från ett proteinfattigt hö.
 
Vad beror då fång på?
Så med andra ord kan en shettis få ta för sig av vad som serveras till de andra hästarna i hagen utan att man behöver bekymra sig? Att ge magrare hö till en shettis när den är inne är alltså inte en bra idé?
Hälsning Maja
 
Om du bläddrar runt lite bland fångtrådarna både på fodersidan och på hästvård så hittar du MASSOR med information!
De senaste rönen säjer att det är kolhydratersom är boven i dramat.

JA, shettisarna kan äta av samma hö som alla andra hästar!
Det som är viktigt, oavsett om det är shettisar eller andra hästar och extra viktigt om det är fångbenägna hästar, är att man vänjer in nya foder successivt.

Mina shettisar (och halvblod) äter KANONhö för tillfället!
 
Tack för svar. Slog upp i min fråga veterinären bok och fick se att jag borde tittat där först. Så det viktigaste blir nu att se till att riktigt långsamt vänja vid mitt foder.
 
Kolla hur "fräsh" din veterinärbok är bara. Det har varit rätt mycket forskning om fång på sista tiden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 128
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som...
2
Svar
20
· Visningar
2 046
Senast: tara
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp