Shire eller bucas i regntäcke?

Myzan87

Trådstartare
Har ett litet dilemma när det gäller regntäcke till ponnyn. Har hittat två superfina regntäcken (iofs begagnade men iaf) till ett bra pris men vilket ska man välja? Kan inte ett jota om vattenpelare, ripstop etc. :angel:

Hästen täcket ska ligga på är ett kraftigt litet dponny sto som vanligtvis har 115i täcke men har ett fleecetäcke i 125 som passar utmärkt. Dessutom ska hon inte alltid ha täcket på sej utan bara när det regnar.

Men vad hade ni tagit om ni hade fått välja mellan ett shire stormbreaker i 115 eller ett bucas i 125? Någon speciell anledning? Hur bra är passformen för en ponny som är bred? Skriv ner allt vad ni kan komma på om respektive täcke :idea:

Sv: Shire eller bucas i regntäcke?

Jag tycker att bucas passar bäst på hästar som inte är så breda kring bogen. Shire har jag dock ingen koll på... men mina hästar är ganska nätta och de flesta täcken är för stora i halslinningen förutom bucas som sitter perfekt på dom. Vilket borde innebära att det blir lite tight på en bred häst?

Bucas har jag tyvärr ingen erfarenhet av men det finns många trådar där folk skriver att de är bra.

Men Shire har jag både regntäcken och vintertäcken och jag är helt såld! Min häst är ganska kraftig där framme och det finns gott om plats. Sen är det ju det här med hur bra de håller mot regn.

Mina Shire klarar utan vidare heldags hällregn. När vädret är som allra värst så kan man kanske (om man anstränger sig) känna pyttelite fuktighet på kvällen när man tar in. Men ingenting som hästen lider av. Jag tvättar dem inte så ofta men när jag gör det så impregnerar jag dem och de blir som nya! :)

Jag köpte ett annat täcke för ett tag sedan . Ett sånt där Event där man kan sätta in olika tjocka foder. Det var det sämsta täcke jag någonsin köpt! :eek: :devil: Efter bara några timmar var hästen dyngsur! Dyrare än Shire var det också :(

Så jag rekommenderar verkligen Shire.

Men är det begagnade täcke så är de säkert tvättade. Kanske du bör impregnera innan du använder det.

Bucas sitter bra på min häst som är nätt i bogen medan shires blir som en urrigning fram till.

jag har ett event regntäcke haft den halva sommaren, häsen har stått i ur och skur och den har inte läckt igenom, och har nu köppt fyllning till. Kanske ett måndags ex du fick..

jag har ett event regntäcke haft den halva sommaren, häsen har stått i ur och skur och den har inte läckt igenom, och har nu köppt fyllning till. Kanske ett måndags ex du fick..

Ok. Men är det det som jag har? Där man kan sätta på olika foder på insidan med hjälp av kardborrband?

Jag hörde om en som haft liknande problem, fick bytt sitt "måndagsexemplar" och det nya började läcka som ett såll efter kort tid :(

Jepps jag har de som man kan lägga 3 olika fyllingar i, har den som har militär mönster på. Eller så har jag haft tur och du otur...

Hästen täcket ska ligga på är ett kraftigt litet dponny sto som vanligtvis har 115i täcke men har ett fleecetäcke i 125 som passar utmärkt. Dessutom ska hon inte alltid ha täcket på sej utan bara när det regnar.

Men vad hade ni tagit om ni hade fått välja mellan ett shire stormbreaker i 115 eller ett bucas i 125? Någon speciell anledning? Hur bra är passformen för en ponny som är bred? Skriv ner allt vad ni kan komma på om respektive täcke :idea:

Om hästen har kraftig bog tycker jag su ska ta det större täcket. Sen kan du ju ta det som är minst annvänt.

Jepps jag har de som man kan lägga 3 olika fyllingar i, har den som har militär mönster på. Eller så har jag haft tur och du otur...

Ja det är nog så. Fast mitt har en annan färg. Där du har kamoflage-färg har jag små bruna rutor och sedan är det brunt i nederkanten.

Trist är det i alla fall för det sitter bra :(

hmm.. låter snyggt i alla fall =P De var sambon som valde detta täcke =P

sitter mkt bra på häste och gillar de skarpt.. =) Då får man hoppas att den också forsätter hålla tätt =P TRåkigt nät man betaar bra för ett täcke och sen släpper den in regn..

tack så mycket för alla svar :love:

Just nu lutar det åt shires regntäcke just för att hon är kraftig men om det andra inte är sånt kan det mycke möjligt bli så att jag köper båda så jag har att byta med :angel:

tack så mycket för alla svar :love:

Just nu lutar det åt shires regntäcke just för att hon är kraftig men om det andra inte är sånt kan det mycke möjligt bli så att jag köper båda så jag har att byta med :angel:

Men hallå. Ett täcke som är 125 är större i bogen än ett som är 115! Även om täckena generellt är små i storlekarna/bogen.

Sen vet jag inte hur alla som tycker att shires är stora i bogen provar täcken. För jag har en väldigt smäcker häst som är 160 cm. Och han har egentligen 140 (horsewares storlek 6,3 är för stort) men i shires täckena har han 145. Det är de enda täckena man kan köpa till han för de passar, alla andra är för stora i bogen. Inklusive HW.

Så om din ponny har kraftig bog ta det större täcket.

Som många andra sagt är Bucas små i bogen, men det är ett bra täcke. Och ska man välja mellan Bucas och Shires hade jag nog valt Bucas. men det beror ju lite på skicket.

Om nu båda är begagnade hade det ju varit bra om du kunde låna hem och prova. I så fall ser du ju hur de sitter i bogen.

Har häst med stor bog o har två Shire täcken som jag är supernöjd med. Fyndade dock ett Bucas täcke på rea för ett tag sedan o det passar inte alls:mad: Ok att det håller bra mot regn osv men hur kan man göra ett täcke utan justerbara bogspännen?!?!? Nu måste jag ju komma på någon annan lösning som innebär att ta fram symaskinen, så att jag kan använda mitt dyra/fina täcke i alla fall.... Hur som, hade jag varit du så hade jag valt Shire.

Men hallå. Ett täcke som är 125 är större i bogen än ett som är 115! Även om täckena generellt är små i storlekarna/bogen.

Sen vet jag inte hur alla som tycker att shires är stora i bogen provar täcken. För jag har en väldigt smäcker häst som är 160 cm. Och han har egentligen 140 (horsewares storlek 6,3 är för stort) men i shires täckena har han 145. Det är de enda täckena man kan köpa till han för de passar, alla andra är för stora i bogen. Inklusive HW.

Tja jag bara provar Shire-täcken som man brukar prova: sätter på dem och knäpper alla spännen och hakar ;) Och min häst är stor runt bogen men täckena passar alldeles utmärkt med stor rörelsefrihet. :)

Jo, det är kanske sant. Men eftersom bucas skulle passa smäkrare hästar så skulle ett täcke i 125 bli förlångt på alla håll o kanter även om det passade i bogen. Dessutom var det inte justerbara bogspännen. (så tänker jag)

Men båda täckena var sålda när jag ringde så jag köpte ett eventtäcke i samma stuk som mitt vintertäcke. Ska se om det håller tätt men jag var mycket nöjd med vintertäcke, både passformen och vattentätheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka