Det är för apportering. Istället för att träna med riktigt vilt så tränar man med dummiesJag vet inte ens vad man använder en dummy till![]()

Du ska se mina hundar när man tar fram en dummy, de blir helt tokiga av glädje
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är för apportering. Istället för att träna med riktigt vilt så tränar man med dummiesJag vet inte ens vad man använder en dummy till![]()
Bind fast i fiskespö och kasta ut i vattnet. Hämtar inte hunden kan du veva in denJag har köpt mina hos Dummies - deras standardversion som ser ut såhär
![]()
ska enligt deras hemsida flyta! Jag har just den sorten men har inte vågat testa eftersom en viss hund inte hämtar så bra i vatten och jag vill ha kvar dom så länge som möjligt
Standard går dessutom att få med namnOch så även Speedy ju, som även dom ska vara flytande
![]()
Haha nja, får vara spö med någon bra släppanordning då så ingen hund trasslar in sigBind fast i fiskespö och kasta ut i vattnet. Hämtar inte hunden kan du veva in den![]()
Spelar väl ingen roll att du korsar ditt eget spår, så länge du har koll på vart?Jag skulle behöva köpa en GPS till när jag spårar, behöver en för att se hur långt spår jag lagt och så att jag inte korsar spåret på vägen tillbaka... blir så störigt att behöva lägga nytt spår för att jag korsar det.Behöver inte vara något fancy, utan något som visar hur långt jag gått och vart jag redan har traskat.
Jag använder appen Dogtracks, har du testat den?Jag skulle behöva köpa en GPS till när jag spårar, behöver en för att se hur långt spår jag lagt och så att jag inte korsar spåret på vägen tillbaka... blir så störigt att behöva lägga nytt spår för att jag korsar det.Behöver inte vara något fancy, utan något som visar hur långt jag gått och vart jag redan har traskat.
Spelar väl ingen roll att du korsar ditt eget spår, så länge du har koll på vart?
Jag använder appen Dogtracks, har du testat den?
Ah, jag gör som inom så mycket annat och börjar i en krånglig ände, med en massa korsningar, spetsar och annat bus så fort hunden har fattat att den spårar människaVill helst inte hålla på och korsa spår såhär i början, sen om andra korsar spåret så spelar det ju ingen roll såklart.
Ah, jag gör som inom så mycket annat och börjar i en krånglig ände, med en massa korsningar, spetsar och annat bus så fort hunden har fattat att den spårar människa![]()
Innan du har gps så se till att hålla dig utefter en väg så kanske du slipper korsa. Typ gå in 50 m, gå sen parallellt med vägen så långt du vill och sedan ut till vägen... behöver ju vara hyffsat bra terräng och skog så man ser vägen. Har ett par kompisar med gps från garmin som de använder vid spårläggning, jag kör med hundpejlen om det behövs men oftast bara telefonen.Haha! Ja, hade jag varit tillräckligt duktig för att komma ihåg exakt vart jag går (svårt nog även fast jag märker ut med klädnypor) så hade det kanske fungerat.Floki har spårat väldigt lite än så länge och vi kör bara på vinklar och någon spets än så länge.
Innan du har gps så se till att hålla dig utefter en väg så kanske du slipper korsa. Typ gå in 50 m, gå sen parallellt med vägen så långt du vill och sedan ut till vägen... behöver ju vara hyffsat bra terräng och skog så man ser vägen. Har ett par kompisar med gps från garmin som de använder vid spårläggning, jag kör med hundpejlen om det behövs men oftast bara telefonen.![]()
Aha! Har aldrig haft problem med den faktiskt men har hört att den inte alltid är toppen. Jag köpte iallafall en garmin oregon 700 som jag delvis tänkte använda till spår. Har inte testat den dock eftersom vi inte spårat nått i år, bara använt den när vi vart ute med fyrhjulingen än så länge men den verkar bra.Fungerar så länge mobilen fungerar, men det gör den inte alltid ute i skogen.![]()
Kan man vara kär i ett shampoo?Nu vore det väl själva fasen om de inte ser fluffiga ut!
![]()