Short chaps för långa och smala ben...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EmmaJo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 5 383
Sv: Short chaps för långa och smala ben...

EmmaJo skrev:
Dylon kan du ju mått beställa om du verkligen vill ha ett par chaps, frågan är bara om det är värt att lägga ut typ 2000kr på ett par shortchaps???

Om du hellre vill ha ett par super sköna kvalitets shortchaps/stövelskaft och i rida i dem hellre än ett par stövlar så är det värt de extra 500kr som en måttbeställning kostar.
(förstår nu att du inte gör det men var bara ett exempel)

Salinero skrev:
Om du hellre vill ha ett par super sköna kvalitets shortchaps/stövelskaft och i rida i dem hellre än ett par stövlar så är det värt de extra 500kr som en måttbeställning kostar.
(förstår nu att du inte gör det men var bara ett exempel)

Absolut, håller med, jag tänkte mest rida i chap när jag harvar runt själv, eller rider ut ev ibland när jag rider för tränare.
Jag mätte min vad och längden och ser att jag inte behöver mått beställa.

Undrar kvalitetsmässigt om dylon är mycket bättre än jacson, de ser ju ut som om de är väldigt lika varandra (iaf på bild) Någon som vet?

Jag tror att det är ganska stor skillnad genom att Dyón leggingsen är gjorda av franskt kalvskinn. Vad Jacksson är gjorda av är jag osäker på men jag tror att de inte håller samma klass.

okej, jag får helt enkelt pröva dem båda och se om det är värt att lägga ut så mycket pengar på Dylón chapsen...

Mina Dyonchaps är de enda jag haft som faktiskt gått sönder. Må så vara att det är bra läder men dragkedjan är inte särskilt hållbar och inte sömmarna heller.

Hur länge hade du chapsen innan de gick sönder? gick det att reklamera? fanns det några år garanti?

Jag har samma problem, men har ett par shortchaps från F. lli Fabbri, som är måttbeställda. Jag köpte dem 2000 och då såldes de genom Equality line men det verkar inte som om de gör det längre. De kostade 1800:-, vilket kändes hutlöst då men efter att ha använt dem 2-3 dagar i veckan i 5 år och de inte är särskilt slitna känns det ok.

Dragkejdorna har alla med Dyónchaps problem med verkar det som, det bästa man kan göra är nog att byta direkt när man köpt dom.
Gör dock för guds skulle inte som min kompis som hade en hel och en lagad och fick silverfärgad plastdragkedja på den lagade :p

Breccia_ skrev:
Dragkejdorna har alla med Dyónchaps problem med verkar det som, det bästa man kan göra är nog att byta direkt när man köpt dom.
Gör dock för guds skulle inte som min kompis som hade en hel och en lagad och fick silverfärgad plastdragkedja på den lagade :p
Jag har haft mina i 1½ år och har inga problem med vare sig dragkedjan eller att det blivit slitna.

Hur kul är det att köpa ett par shortchaps för 2000 spänn som man behöver byter dragkedja på det första man gör eftersom man vet att den inte kommer hålla? Då köper jag hellre ett par andra.

Jag har ett par från Tredstep som hållit bra hittills, dom finns i flera längder. Borde passa långa smala ben?

c_leg_black.jpg

Har även ett par v ä l d i gt gamla från Masusch som hållit fantastiskt bra. Även textilvarianten från Jacson har hållit över förväntan.

Fast jag byter dragkedja på det mesta jag köper, ridbyxor m.m. för att slippa det senare. Men det är jag det.

Det var ett underligt resonemang? För att slippa byta dragkedja så byter du dragkedja?

Va? Dåliga sömmar har jag inte haft problem med på mitt ena par (den äldre modellen) och de är 3½år gamla, använda dagligen. Fick byta utdragkedjan.

På stövelskaften och shortchapsen som görs i dag använder Dyón den grövsta/bästa plastdragkedjan som finns på marknaden vilket skall göra att den håller bättre än den gamla dragkedjan.

Köpte mina på Gbg horse show för 3 år sen, och de passar fortfarande! Där hade de många storlekar och olika färger, men du ska inte dit kanske?

Jeg vill helst slippa lägga ut mer än 1000kr om det går, men det är kanske svårt när man har lite udda storlek.
Tack så mycket för alla bra svar och fortsätt att tipsa!
/Emma

De flesta dragkedjor går sönder, spec. plastdragkedjor som är vanligare på billiga saker - förebyggande så att säga.
Att Dyóns dragkedjor är dåliga är ju vida kännt så varför inte byta när man ändå får bra kvalité på lädervaran?

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
814
Senast: Smultron
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: warg
·
Hundavel & Ras Hej främst ni med jaktlabbe! Vår tik som blir sex månader om några dagar väger nu 16,5 kg. Hennes föräldrar väger cirka 23 respektive...
Svar
16
· Visningar
1 138
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka