Showmanship

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 157
A

Alazan

En lite dum fråga kanske, hittade inte detta i regelboken när jag kollade lite snabbt idag. Har funderat på att prova showmanship at halter, men måste hästen ha nått någon speciell ålder för att få delta? Har ni några bra tips? Något man bör tänka på?

Sv: Showmanship

Oftast så sätter väl klubbarna eventuella åldersregler själva? Kolla i proppen om det står något... :)

Det du bör tänka på är väl att allt (dvs du, hästen, grimman osv ;) ) ska vara rena och prydliga!

Solafekub skrev:
Oftast så sätter väl klubbarna eventuella åldersregler själva? Kolla i proppen om det står något... :)

Det du bör tänka på är väl att allt (dvs du, hästen, grimman osv ;) ) ska vara rena och prydliga!

Får göra det! Skulle vara kul att prova på, ska ev köpa en ettårshingst nu, så då slog tanken mig att man kanske skulle kunna göra något med en "bebis" också :idea:

Jo precis, har ju regelboken så det är väl bara att plugga :D

lilla_edvardsson skrev:
Tror att det hästen ska vara ett år.!

Okej! :) Det känns som att det verkar rimligt, fick också för mig det men kunde ej läsa det någonstans.

Lycka till! Det är alltid bra för bebisarna att komma ut på tävlingsplatsen! Själv tycker jag det är jätt kul så det är bara att träna på! :bump:

lilla_edvardsson skrev:
Lycka till! Det är alltid bra för bebisarna att komma ut på tävlingsplatsen! Själv tycker jag det är jätt kul så det är bara att träna på! :bump:

:bow: :bow: Ska göra det! :)

så länge det inte är en ras klass, utan är på en vanlig WRAS tävling så spelar det ingen roll hur gammal hästen är... (rätta mig om jag har fel) men jag vet att jag har haft många planer att ställa upp i sådana klasser med min 9 åriga ponny för hennes nervers skull...

Lycka till iallafall..:smirk:

Mm, du har rätt, oftast finns det inga åldersregler alls! :)

Citerar ur WRAS regelbok, sid 13, åldersregler, § 144 del 4
"I showmanship at Halter får hästen ej vara yngre än ett år."
Det innebär alltså att alla hästar från o med 1 år och uppåt får ställa upp i den grenen. På sid 58 - 62 i WRAS regelbok står allt om hur man gör och vad som bedöms.
Det är en gren där din förmåga att visa fram hästen bedöms, inte hästens exteriör.

Ett allmänt tips till alla som skall ut och tävla på WRAS-tävlingar i år: Glöm inte att kolla ev regelboksändringar, finns på www.wras.se
gå till tävlingar och där finns en egen rubrik Regelboksändringar.
FG

Jag tänkte mer på åldersgränser uppåt, och inte nedåt... För hästen kan väl inte bli för gammal för att få delta i Showmanship, eller hur?

Hästen kan inte bli för gammal för att vara med i showmanship at halter. Jag tävlar med min två hästar och dom är 13 och 22år.

Senast ändrad av en moderator:

kan någon berätta lite mer om grenen? vad ska man göra?

funderar på att kanske starta min 25åring så hon får lite social omväxling :)

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
1 028
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag köpte en duschkräm från Rituals häromveckan och provade den första gången i onsdags, luktar gott och allt var okej. Men sedan...
Svar
15
· Visningar
617
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka