Bukefalos 28 år!

Si-led jag är frälst.....

Sv: Si-led jag är frälst.....

Det vore väldigt intressant om någon kunde lägga pengar på ett riktigt forskningprojekt kring detta. Där SIledsmetoderna mäts mot röntgenfynd och UL och där hästarna vetenskapligt följs upp. Fast det kanske inte någon ET skulle ställa upp på. Eller åxå skulle någon det... :confused: Själv vet jag inte vad jag ska tro, är skeptiker i allt... Men eftersom det vare sig finns vetenskapligt belagt att det funkar, eller att det inte funkar, så är jag beredd att prova metoden på min olycksfågel, som mycket riktigt legat fast och sen haft diffusa hältor i alla ben sen dess.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag lät min kompis hålla med försökskanin.

Hästen hade klippkort på flera kliniker under flera år. Den hade haft diverse experimentella beslag- rollermotion mm.

Hästen behandlades o jag kommer inte ihåg exakt, men bra blev den- efter att den blev utdömd- triangelmärkt.
Den lever ännu- 22 år gammal o kan ridas.
 
Senast ändrad:
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag utesluter definitivt inte alternativa behandlingar för de fyller en funktion MEN man ska veta VAD det är man behandlar.

De problem en ET kan fixa är med största sannolikhet muskulära.
Jag går själv till naprapat emellanåt då jag har en tendens att bli spänd i vissa muskler vilket drar kotorna i ryggen snett. Jag måste själv mellan behandlingarna vara noga med att stretcha dessa muskler så att rörligheten bibehålls.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Du har nog bara träffat på de petande ET;)

Om man måste gå på upprepade behandlingar är det nog felläge någonstans o akupunktur o laser hjälper musklerna att inte dra tillbaka felläget- om man gått länge.

Nej naprapater har jag inte stor tilltro till. Det ligger oftast mer djupgående fel än det som är uppenbart såsom spända muskler.

Nej jag är för att man botar orsaken- inte symptomen. Såsom orenheter på häst som kommer o går
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

KL*
Ett väl uppvärmt område med muskelvävnad behöver inte ha speciellt mycket drag och ryck... Varken på människa eller djur...

Samma sak gäller att komma längre ner till både supraspinalligament och intraspinalligament

SI-lederna är egentligen ett löst begrepp för att få oss vanliga dödliga att förstå, på ett ungefär vad de handlar om. Lumbosacralleden i sig är en gångärnsled som sitter mellan ländkotorna och korsbenet, i sin tur är bäckenet fäst i korsbenet, DEN leden mellan bäckenet och korsbenet är i princip orörlig, Men är fäst med starka ligament.

Jag tycker att en EQT måste kunna säga exakt VAD det är i denna "SI-led" som inte funkar, när det är två leder och en herres massa muskler och ligament i området... För själva lederna sitter för långt ner i hästens vävnad för att kunna manipuleras av mankraft... Sedan att en häst drattar omkull i hagen och drar på sig en låsning i muskler i det området, som kan behandlas av en duktig EGT är en annan sak. Men själva skelettet kommer man inte åt som Kryddan säger...
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

När det gäller rygg, nacke o bäcken kan få Vet eller läkare för den delen inte mkt.

För såna problem får man gå till kiros.

S.k bäckenrotation har många fått lida helvetes kval för, när det egentligen från början handlar om en korrigeringssak. Går man med det länge tja då får man sekundära skador- precis som med hästarna.

Min häst har fått den diagnosen av vet, att bäckenet har roterat och att det inte går att lägga till rätta igen. vi har fått övningar för att stärka musklerna runt bäckenet och det har hjälpt mkt men absolut inte tillräckligt, sadeln hamnar snett i ena varvet vilket den troligtvis alltid kommer göra enligt vet. Går det inte att rätta till ett snett bäcken?
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Så du säger att det inte går?
Min häst hade gått omkull.
Korset var snett samt att den hunnit bygga på sig en fettdepå på hö. sida. Såg det inte förrän efter klinikbesöket. Den sprutades hö, bakknä men det var vä sida av SI-leden som jag oxå uppfattade som var orent. Det kändes mkt tydligt om jag satt upp.

Korset blev rakt o sakta med säkert blev depån mindre.

Ett snett bäcken innebär ju ett kortare o ett längre ben.

Hade det endast varit muskel o ligamentproblematik hade det troligen kommit tillbaka o dessutom inte gått att fixa till bara sådär.

Jag har själv blivit tillfixad ...bara sådär. Fellägen runt bäckenet ger ett ständigt övertänjande på vissa ligament o muskelfästen o då slackande på andra. Det kan nästan jämföras med foglossning. Det kan kännas som ngn skär i bäckenet med kniv.

Jag har fått akupunktur i dessa muskelfästen o nålarna som sätts är långa:eek:men det hjälper efter manipulationen. Drar musklerna tillbaka felläget får man göra om det, men varken jag eller min häst behövde göra så. Hästen var helt o fullt brukbar o har varit sen dess. Inga konstigheter med musklerna.

det handlar inte om handkraft, utan teknik. Hästen ställs i vilande läge o på tå.
 
Senast ändrad:
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag har själv blivit tillfixad ...bara sådär. Fellägen runt bäckenet ger ett ständigt övertänjande på vissa ligament o muskelfästen o då slackande på andra. Det kan nästan jämföras med foglossning. Det kan kännas som ngn skär i bäckenet med kniv.

Jag har fått akupunktur i dessa muskelfästen o nålarna som sätts är långamen det hjälper efter manipulationen. Drar musklerna tillbaka felläget får man göra om det, men varken jag eller min häst behövde göra så. Hästen var helt o fullt brukbar o har varit sen dess. Inga konstigheter med musklerna.

Jag vet hur bäckenproblem känns och dess kompensation i övriga ryggen...

Det är "en" led. En gångärnsled och en som har otroligt liten rörelseförmåga, VAD är det man "knäcker" till i sådana fall?!

Jag hävdar fortfarande att det är manipulation av ligament och muskler runtomkring området, och inte lederna i sig.
Har aldrig hört talas om att man ska "knäcka" till ett knä eller en armbåge....
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Min vet som sa att det inte att det går, fråga mig inte varför. Ska ta upp fråga med honom igen och dessutom med min ET. Har ju nu ett levande bevis på att det faktiskt går ;) Men otroligt nyfiken, de sprutade bara och sen vips var det bra? :)
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag är inte direkt sakkunnig. Är bara en glad patient o kund, men om SI-leden går att rucka på som vid falltrauma, går det uppenbarligen att få tillbaka.

Man både hör o känner när det går tillbaka. Skelettet då- inte musklerna. Tror att det är ländkotorna

min homiatriker "botade" även en medryttare på 41 år som fått diagnosen försliten höftkula o satt snett på min häst. Hon skulle få leva resten av livet med smärta.

Skickade henne för hästens skull:cool: o sen började hon( nej jag skojar inte) på buggkurs.
Hon fick ta med sig röntgenbilderna. Homiatrikern var även SSK o klinikchef.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

För att citera mig själv...
Ett väl uppvärmt område med muskelvävnad behöver inte ha speciellt mycket drag och ryck... Varken på människa eller djur...

Hästen som Håkan behandlar på filmen tidigare i tråden förbereds inte speciellt mycket på varken ryck eller tryck i nacken eller kors/länd... Att knäcka tillbaka något på en häst eller annat djur, som i detta fallet inte ens verkar vara uppvärmt kan ju göra skadan värre.

Skillnaden på häst och människa är att vi kan prata, säga där och där gör det ont, när jag gör så eller så... En häst är lite mer förtegen om sina krämpor, av sin instinkt...

Sedan är det så att det spelar inge roll hur mycket du knäcker och drar i kotor och komprimerar leder om man inte kan behandla de omkringliggande ligament och muskler som blivit påverkade av det sneda, dessa ligament och muskler kommer illa kvickt dra tillbaka problemet igen.

Jag hävdar fortfarande att man manipulerar ligament och muskler omkring SI-lederna och inte lederna i sig...
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Men det var en enveten....;)

Musklerna o ligamenten får både akupunktur o laser efteråt.

Har man inte gått väldigt länge så drar det INTE tillbaka felläget. däremot om man upprepar traumat.

Man kan väl se på sin häst om den har ont o om den direkt efter behandling blir som förr- hela kroppspråket o för att inte tala om blicken- den vaknar..

jag kan det o jag kan även förstå känslan av att plötsligt bli kvitt smärtan som man vant sig att gå med.

Jag tänker inte försöka frälsa dig, utan har bara gjort egna fallbeskrivningar o observationer..
det handlar ej heller om lemmarnas leder. Där har vi ju bara kullederna som kan luxera.

Vilket huvudbry du verkar ha:confused:

Arbetar du som ngn muskelterapeut?
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag är även perplex över hur du tror att man kan "manipulera" ligament o muskler.:confused: Stimulera möjligen.
Att de följer med benet som det fäster i är fullt normalt.
Skadade muskler o ligament har ökad blodgenomströmmning o är därmed varma o overload.
För var dag som det slits i ligamentena blir det värre. Hellre soon than later.
 
Nej sägarna verkar inte prövat själv och har skygglapparna på,vill man inte, så ser man inte.
Jag har beprövat detta på MÅNGA travare med OTROLIGA resultat,när jag råkar nämna för någon så fnyser folk åt detta.
Jag orkar inte ens motivera folk längre till att gå igenom SI leden,till saken är att viss!t alla har inte detta problem men OH så många.
vad jag hela tiden upplever att man behandlar sekundära skador och ser inte det primära, med hästar då med just detta problem.
Enligt veterinär praktikan så är korset en sekundär skada från en tidigare lägre hälta,alt snedbalastade)låghälta) pga av tidigare nämnda och därför bla låsta i korset eller sämre musklad på ena sidan,(oftast den motsatta).
många blir framhjuls drivna och ja,det blir som ringar på vattnet,ter sig olika på individer.
jag har vänt på Steken och gått igenom korset först i DE fall jag misstänker att problemet sitter där,sedan veterinär.
jag har fått hästar som varit oregerlig,slår i vagnen,återkommande skador med ombehandlingar som följd efter 1-2 starter,gaffelbandskador mm.
jag blir bedrövad när jag ser SULOR på hästar ,va i helvete ,åtgärda problemet istället!!
SI leden idag har lika svårt att få veterinär praktikan att ta till sig och acceptera så som Våra traditionella läkare hade med Kiropraktorer för människor på 60-70 talet.
vad gör ni själva om ni är sne i ryggen?lägger ni in en sula i skon?
Det gjorde människor för 100 år sedan,innan kiropraktiken blev accepterad.
Bullshit att man inte kan knäcka hästar-har hört historier där man försökt ändra en död hästs skelett och gjort tester .
Vilka jävla puckon,det kan du inte en med en människa heller när likstelheten har slagit till.
Jag säger inte att SI leden är lösningen på allas problem men för de som har detta besvär SER du resultat,gör du inte det kan du börja med gummi ankor istället.
Du som hästägare har ansvar att ta hästen till den person du anser kan hjälpe honom/henne.
jag har 3-4 stycken jag använder mig av,förklaring nedan.
Efter att jag gått igenom hästen själv så vet jag vem av de nedan jag skall åka till.

veterinär1-ser bara låga hältor men är duktig på det.
veterinär 2-ser bara höga hältor och har fastnat på det,men bra på dem
veterinär3-behandlar där jag ber om då jag har förtroendet att ta fram hältan .
4-Håkan Lundell

TYCKER personligen att alla "experter" som inte provat själv med en häst med det problemet skall hålla tyst innan de testat själva,eller förresten klart de inte ser problemet för det finns ju inte!!!!!
Så bara fortsätta spruta hästarna,kan garantera att 50% av alla hästar förmodligen sprutas utan att de behöver det,bra för plånboken och hästen!!!

By the way!!!
Fråga GURUN Arne Lindholm vad han anser om SI leden och Håkan Lundells metoder.
 
Tråden är från 2012 och väldigt mycket har hänt sen dess tänker jag ...
SI ledsbehandling i tidigt skede var sålt som svaret på allt typ och många köpte det . Nu 2+ år senare har en del hänt som sagt och problem i SI lederna är etablerat en tänkbar orsak som utreds .

Problemen oavsett orsak oavsett vad hästar har för skada egentligen , blir nog när ägarna endera inte tidigt kan känna /inse att ngt är fel och inte väljer att kolla upp det utan rider på och tror att det är dumheter osv att en häst som tidigare funkat i ridning/arbete börjar korsgaloppera osv ... Då bör man ta hästen till utredning . SI leder är en tänkbar orsak iof men symptomen är väldigt allmänna och stämmer in på typ hundra andra möjliga fysiska problem . Därför är det veterinär först för en utredning av hästens fysiska status mycket klokt. Är hästen halt / skadad är det utöver lag på att ingen icke veterinär öht manipulerar ngn häst.
 
Senast ändrad:
Visst är det så men jag hör samma motargument än idag och självklart då från människor som inte tror på det och heller inte har provat själva.
 
@putteefterpappa1 håller du på med travhästar är det ju tyvärr oftast sekundära åtgärder som gäller då hästarna tävlar hårt och sporten är väldigt färgad av att hästarna bara håller för att springa in pengar några år , i jmf med hur mycket längre inom andra tävlingsgrenar man anser att hästarna håller och bör hålla . Travet är ganska unikt i fråga om att bara de kan springa loppet så är det bra med det , och att fixa ett problem som hindrar lite mera kortsiktigt .
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: slant98
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 998
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp