Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Är det någon som har, eller känner väl till, Sibirier?
Jag har läst på lite om dem, och är väldigt förtjust i utseende och den mentala beskrivningen. Men det vore roligt att få höra om konkreta erfarenheter. Hälsa? Mentalitet? Särskilda krav?
Det verkar inte vara en särskilt stor ras i Sverige, det kanske är enklare att skaffa en norsk skogis istället för en maffig ryss om man vill ha en hårfager katt.
Kan inte så mycket om rasen, men tills du fått fler svar bidrar jag med det lilla jag uppmärksammat. Har träffat några stycken och alla var ganska tillbakadragna gentemot främlingar, behöver inte vara någon nackdel. Pälsmonster! enligt mig. Riktigt mycket och riktigt tjock päls, mycket borstande enligt en av ägarna.
Det finns helt klart fler norska skogkatter, men jag tror inte alls det är svårt att hitta en sibir numera.
Jag tycker de stora pälsmonstren är sååå vackra... Har tittat på maine coon också, men förstått det som att de har fler sjukdomsproblem än sibbarna?
Har inte varit någon raskattsentusiast i grunden, vi har tidigare bara haft bondkatter av typen "bortskänkes - fader okänd, men mamman är en j**el på att döda möss"
Tror inte maine coon är så sjuka att man behöver tveka, tvärtom är det nog bra att rasen är knuten till ett hälsoprogram angående HCM. Förmodligen har mco-uppfödarna mer koll på sin ras HCM-bild än många andra. Det som är lite oroväckande med mco tycker jag är att det börjar dyka upp höftledsproblem, troligast pga deras stora storlek. Men är man sugen på den rasen så tror jag att man lugnt kan gå vidare med de planerna, som med alla andra djurköp får man vara noga vid val av uppfödare etc.
Hundavel & Ras
Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
Hundavel & Ras
Jag ska inte skaffa hund.
Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls.
Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att börja hyra ut min hästtransport. Någon som gör det är och kan ge lite tips på hur man gör detta bäst.
Funderar på...