sidepull *BILDTRÅD*

manpila

Trådstartare
Alla ni som rider med sidepull,kan inte ni lägga upp bilder på era hästar med sidepull:-D ? Och varför ni rider med det osv. Även hemagjorda skulle va kul o se;-)

Sv: sidepull *BILDTRÅD*

jag fixade ihop ett eget sidepull, skulle prova om hon kunde gå på sidepull vid körning, ville inte köra i hack.
32026349.jpg

lite olika hopplock från träns, nosgrimma, snokremmar. ( OBS eltejpen har ingen som helst bärande funktion!) det blev bra, och det blev säkert.

köpte senare ett riktigt sidepull, eftersom det visade sig att hon trives mycket bättre med det än med hacket i ridningen också. I körnigen var hon dock allt för het så jag orkade inte hålla henne i sidepull.
ett sådant med två rep, men jag hade ludd över. detta är bästa bilden jag har.
32258995.jpg

Jag har ett vanligt billigt köpt på typ City Gross :p som jag använder för skogsridning (dock ej vid träning, då går hon på rakt eller tredelat). Det finns väl egentligen inget särskilt skäl, jag tycker bara att det känns onödigt med bett för vanligt lullande/"bus"ridning. Brukade rida i grimma men det fick hon skav av, så då blev det ett sidepull istället.
Jag vill dessutom att hon ska vara så sansad och ha så pass mycket respekt för mig och min hand att hon går att rida bettlöst på, kontrollerat i alla gångarter och även ute. Tycker att alla hästar borde fungera så.

32435767.jpg

Här hade jag dock det på en dressyrklass på Ridtravarförbundets mästerskap. Red henne på bett i första starten, dock var hon då sjukt stressad pga. den ovana miljön och gick därför bara och stretade och försökte rycka tyglarna ur handen på mig (gammal olat, tyvärr, eftersom jag tidigare var mesig och inte orkade/vågade hålla emot när hon gjorde så = hon lärde sig att hon fick sin vilja igenom - vi jobbar på det), så då bytte jag och hon tjafsade inte lika mycket. Synd att det inte är tillåtet på SRFs tävlingar också.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att det finns så många modeller som faktiskt sitter bra, på min häst iafll! Så jag gjorde helt enkelt ett eget, personligt, med lite gamla reservdelar :D Funkar superbra! Rider precis som vanligt på det, och tränar även "seriösare" dressyrpass. Men visst, det är ju inte jättetydliga signaler... Varierar mellan detta, hackamore och jaktkandar då hästen vantrivs med vanliga tränsbett.

296737_10150267055796814_541216813_8332157_6626962_n.jpg

Senast ändrad:

jag har ett "hemmagjort" sidepull, dvs en remontnosgrimma med tyglar i :D, har bara ridit på det en gång men det gick bra ^_^ får testa igen nån dag

När min häst fortfarande var ridbar så red jag ofta på sidepull. Kommer inte ihåg vad märket hette, Equi-nånting.

4513155.jpg

14524641.jpg

(Ber om ursäkt för nosluddet.)

kl

blev inspirerad av tråden och sydde en sidpull nosgrima ^_^ blev dock för liten under del så ska knåpa ihop det till i morgon och pröva det. dvs om denna hemska förkylning ger med sig så pass att jag kan skritta lite i hagen :D

Jag kör enkla varianter, antingen tyglarna i en remontgrimma eller tyglarna i en engelsk pull-backgrimma :) När jag kör med vagn så sätter jag en pelhamdelta mellan bettet och den engelska nosgrimman för jag är så kass på att hantera tömmar :p

Dock rider jag mest i grimma nuförtiden om jag rider bettlöst.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
977
Senast: Shixle
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 930
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka