Sidepull for dummies?

Babe

Trådstartare
Snäll har någon lite tips att ge till en total novis?

Jag gillar att rida på sidepull emellanåt både för att ge hästen och mig som ryttare lite omväxling. Tidigare satte jag tyglarna i nosgrimman( remontnosgrimma) och red som vanligt. Nu har har jag kostat på mig ett riktigt sidepull. Men jag har lite problem, har satt ett rejält fårskinns ludd över repet på nosen så att det inte blir för skarpt.

Problem nummer ett tränset rör sig för mycket, sidostycket petar i ögat på hästen med jämna mellanrum, skall jag sätta en rem i ringarna över nosgrimman för att förhindra detta?

Problem nummer två hänger nog ihop med nummer ett, hästen tappar framåt bjudningen. Håller jag för hårt? Försöker rida som jag gör på ett tränsbett, dvs med ett jämnt mjukt stöd i båda tyglarna. Funkar det inte på ett sidepull? Min tränare kommer inte förräns i v 11 igen, rider dressyr för en westerntränare, hon kan säkert ge mig svar. Men om någon har ett tips att ge innan dess så mottager jag detta tacksamt.

/B dressyrtant på sidepull
 
Sv: Sidepull for dummies?

Det låter som att tränset inte riktigt passar hästen. Men visst kan man modifiera lite, det brukar inte skada. Försök hitta något som passar hästen bättre!
Min sambo tillverkade ett super-sidepull till mig, en lös nosdel man kan sätta på vilket träns som helst. Det består av två metallringar (med ekrar, så man kan ändra "hävstångseffekten"!) och två curbstraps i läder. Super-dupersmidigt!

Ja, det kan vara att hästen tror att du bromsar. Prova att hålla ännu mjukare!
Upplever du samma problem på remontbettet (eller vad vi ska kalla det :p)?

Min egen erfarenhet av sidepull vs kort tygel är att det är nemas problemas, bara hästen förstår vad det innebär. I början fick man hålla som i små kycklingar som exploderar om man rör dem.
 
Sv: Sidepull for dummies?

Tack för svar :)
Troligen håller jag för mycket,,, det är bara så svårt att hålla balansgången.

har du någon bild på ditt sidepull? Skulle behöva lite inspiration om vad jag kan hitta på.
I värsta fall får jag väl sätta tyglarna i nosgrimman igen, men det känns surt när jag köpt mig ett dyrt sidepull för att slippa det.
Finns det olika varianter av sidepulls? Mitt är det med ett rep över nosen på hästen Inget kryss under ganaschen.

/B
 
Sv: Sidepull for dummies?

Det finns massor med olika sorter! Tyvärr får man prova sig fram för att hitta något som är bra.. Men jag tror nog du kan prova att modifiera lite på det du har, som sagt brukar det fungera i varje fall någorlunda.

Det som min älskade sambo gjorde är en kopia av Lg Bridle (svindyrt, det var därför han tillverkade ett :p).

Jag har även ett i slätt läder, som en bred grimma med lösa ringar för tyglarna. Billigt skit från Hööks, passar min storhövdade ponny kanon och har varit med i 6-7 år nu.
 
Sv: Sidepull for dummies?

Du kan sätta en rem under hakan/ganaschen mellan sidostycken så förhindrar du att de åker över ögonen. Har du spänt åt det på rätt sätt eftersom du upplever att det glider mycket?
 
Sv: Sidepull for dummies?

Tror jag har satt det rätt, har fått hjälp med att få det inpassat av en som kan. Letade på mässan igår efter en rem i samma färg som jag kan fästa under ganschen, hittade inget lämpligt men skall leta vidare.

/B
 
Sv: Sidepull for dummies?

jag tog en rem från en lädergrimma, den remmen som går under nosen brukar ju gå att ställa om
 

Liknande trådar

Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: moiran
·
Trav Hur ridtränar ni era starthästar? Dressyr, skogen mm? Hur många dar/vecka och hur la ni upp träningen från start (från första gången du...
2
Svar
23
· Visningar
2 700
Senast: Kivina
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 241
Senast: -Catherine-
·
Ridning Har fått problem med min ena donna... För ca ett år sedan, i samband med att hon sattes igång efter sin mammaledighet, började hon få...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Nyrelski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp