Sidepull kneka näsbenet

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 859
K

kbr

Pratade med min hovslagare idag henne brukar jag ta lektioner för. jag har använt hackamor länge nu och håller på att göra en sidepull till damen ochså så jag frågade om jag värkligen behövde ta bort dom där vargtänderna för hon går jättebra utan bett. Han sa att jag måste ta bort dom och att sidepull är jätteskarpt och att man absolut inte ska rida ut med dom eftersom om hästen sticker har man ingen tjäns men man kan knäcka nosbenet?????

Jag fattar ingen hon sa även att lädret drar åt runt nosen. Blir som en nåtknäckare tror jag att hon sa ochså.
Vad pratar hon om någon som vet? Teorier snälla alla dessa konstigheter hon säljer även hästgrejer och tydligen följer det med varningar på just sidepullen att man ska rida i inhägnat områder och att näsbenet kan knäckas om man tar i för mycket tycker som om han pratar om ett jätteskarp hackamor. Hon sa även att hackamoret som vi i svergie har är mycket snällare än vad dom har i tyskland och usa.

Någon som vet vad hon pratar om värkar som om hon har förväkslat sidepull och hackamor?????????????

Karin

Sv: Sidepull kneka näsbenet

Hon pratar nog inte om samma sorts bettlöst träns som jag tänker på.

Ett sidepull är nog det snällast bettlösa. Ett ponnyhack är bra mycket skarpare.
Sedan finns det vissa bettlösa som drar åt runt snoken på dom när man tar ett tygeltag.

Att du skulle kunna knäcka hästens nos med sidepull/ponnyhack tror jag är omöjligt om du är någorlunda mjuk i händerna.
Det ska vara om du sitter och håller stenhårt och hästen plötsligt "biter sig i brungan" och nästa sekund kastar upp huvudet typ.....

Jag hade dock en "ridlärare" (mer erfaren ryttare) med mig när jag red på ponnyhack första gångerna i mitt liv för jag var rädd att göra fel.
Men sidepull är ju som en rundsydd lädergrimma :angel:

hon syftar säkert på att vi använder ponnyhack i sverige medan de i tyskland använder hack med längre skänklar. Inte för att jag vet ifall det stämmer eller inte... hack med långa skänklar används ju också här.

Jag tvivlar på att du kan dra av nosbenet med ett sidepull. Möjligtvis med ett skarpt hack som är satt alldeles för långt ned men inte med ett sidepull...

Fördomar, påhittade sanningar... Ack om vi kunde leva utan dem!!!

Det finns massor av rykten om att det går att knäcka näsbenet på en häst med hackamore - det ryktet har gått i mängder med år men har någon någonsin varit med om det?? Hur ofta händer egentligen det jämfört med hur många käkar som går av för att man är för hård i handen med vanligt bett?

En sidepull fungerar som en grimma med skarpare nosband - så om du inte kan knäcka nosbenet med enbart din egen handkraft så är det nog ganska omöjligt att knäcka det med en sidepull. Hackamoren har ju hävstångseffekt men sidepullen fungerar annorlunda.

Varför man varnar för att rida ut med sidepull (för att de varnar för att knäcka näsbenet - det har jag aldrig sett någonstans) är för att många inte har kontroll på sin häst när de rider. De har inte kontroll med bettet heller men de tror det för att de kan ta i allt vad de kan och då stannar hästarna av ren smärta. När de då sätter på en sidepull och tror att de ska ha mer kontroll utan att faktiskt sätta kontrollen mentalt så händer det förstås att hästarna helt enkelt sticker med ryttaren för det gör inte lika ont längre.

Men jag tror att hovslagaren menar figure-8 huvudlaget eftersom hon surrar om att remmarna "dras åt" och på den så dras nosbandet åt runt nosen men jag har ingen erfarenhet av det så jag kan inte uttala mig om effekten på det.

/Camilla

Jag hade en liten tömkörnings incident för ett par månader sedan med min valack som jag använder sidepull på (det med rep över nosen från Börjes, har ett ludd på). Vi var ute i skogen och han blev rädd för något och det slutade med att jag släpades efter i tömmarna:crazy: Min korkade tanke var att det skulle få honom att stanna..fick till slut släppa. Jag tycker det kan räknas som ett kvalificerat knäckningsförsök:crazy: Ingenting hände!Inte ens en skråma!

Oj, om en sidepull är så skarp att man kan knäcka nosbenet, så undrar jag varför man inte kan rida ut på det?? Snacka om att hon har blandat ihop det :smirk: . Annars hade ju alla som har svårkontrollerade hästar ridit på just sidepull, det perfekta vapnet: - Stanna hästkräk, annars bryter jag nosbenet på dig!!:devil:

Nä, nog med ironi..
Jag rider med en vanligt mjuk lädergrimma, för min del är det samma sak, men så har jag inte ett sådant rep över nosen på mitt sidepull, utan flätat läder. Om nu hästen skulle öka mer än man vill(fint sagt va? ) Så tar man i en tygel, inte båda :idea: .

Fast jag har faktist sett en sida där de säger att man bara får rida sidepull inom inhägnat område .

Du Karin, du skulle kunna göra ett sidepull och sedan rida för henne :idea: ...

Ska du bryta nosen på en häst med ett vanligt lädersidepull får du nog ta en tyngdlyftare till hjälp... Däremot vet jag att man brukar rekommendera att rida första gången med sidepull på inhägnat område. Troligen eftersom det är så svårt att göra illa hästen med det i jämförelse med vanliga bett. För allmänpraxis om hästen sticker är ju att dra hårt så det gör ont och hästen stannar. Ta bort vargtänderna i vilket fall som helst, såna ska hon ju inte behöva gå med.

Kl

Den enda möjligheten jag kan tänka mig är om man har satt sidepullen för långt ned - så att det hamnar precis ovanför nosborrarna - möjligtvis kan det knäckas där - fast troligen har väl hästen svimmat av syrebrist före... :cool:

Jag tycker du ska fråga din hovslagare vad hon har för belägg för att säga att nosbenet knäcks av ett sidepull!? Hon verkar ju inte veta vad ett sidepull är. Och kan hon visa fram flera fall där nosbenet knäckts av ett sådant skulle jag vilja se det, för jag tror det är en omöjlighet. Hur skulle det gå till?? Det måste ju vara mycket lättare att skada hästarna med bett än med sidepull!

Det tycker jag är kul, när folk har fördomar, att vara intresserad och be dem hänvisa till vad de fått allt ifrån. Hur de vet det, finns det någon artikel/bok osv... Då brukar det snart krypa fram att det bara är något de tror/har hört, någons kompis mosters kusin var med om.. osv... :rofl:

Det går att knäcka hästens nosben ganska enkelt oavsätt vad du har på nosryggen. Det går ju att göra bara genom att spänna en engelsk nosgrimma för hårt. Sen är de flesta ryttarna inte alls så mjuka och fina i sina händer som de tror.

Hur knäcker man nosbenet på en häst genom att spänna en engelsk nosgfrimma för hårt? :angel:

Det går att knäcka hästens nosben ganska enkelt oavsätt vad du har på nosryggen. Det går ju att göra bara genom att spänna en engelsk nosgrimma för hårt.

Men, det där är väl ändå också en myt, jag har aldrig hört talas om att det skulle ha hänt under de snart 30 år jag har hållt på med hästar. Mer än som skräckhistorier då.. Men aldrig att någon vet att det hänt någon i verkligheten, att de kunnat visa på ett riktigt exempel. Kan du det??? Skulle vara intressant!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga... 2
Svar
20
· Visningar
2 986
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 966
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 561
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka