Sidepull, sitter det rätt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Valkyriaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 364
V

Valkyriaa

Har varit och köpt ett sidepull till pollen idag, var egentligen ute efter ett nytt hackamore men kom hem med både hackamore och sidepull :p
Då jag aldrig har ridit med sidepull förut så har jag inte en aning om hur det ska sitta, så jag tänkte be er om hjälp.
Tog några bilder så ni kan se om det sitter rätt..

Sidepull.jpg.jpg
Sidepull%203.jpg.jpg
Sidepull%201.jpg.jpg

Sv: Sidepull, sitter det rätt?

Håller med där att du kan gott sänka det ytterligare lite till! Men det är en smaksak....På min häst-skrutt så har jag det "lite för högt" och det funkar för oss!

Du behöver inte sänka det om du inte känenr att du inte har någon kontroll. I allmänhet så blir ett sidepull skarpare ju längre ner du spänner det.

Känn utmed nosryggen ner mot näsborrarna. Där kännar du när det blir smalare. Över "avsmalningen" är en bra riktlinje att ha. Nosryggen är känsligare än man tror.

Som jag har fått lära mig sitter det för högt upp. Det ska egentligen sitta så att ringarna hamnar ungefär där bettringarna skulle sitta. Det är dock tveksamt om den modellen på sidepull kan sättas så lågt. Däremot funkar det bra med de som har rep över nosen.

Hur skarpt det blir beror, precis som med bett, på den som håller i tyglarna.

Surftips om inpassning av sidepull och ridning med det:
http://web.telia.com/~u47202999/boken12.html

Tack för alla svar! Det verkar som de flesta av er tycker att det ska sitta längre ned, så jag ska nog dra ner det några hål. Men det verkar samtidigt vara en smaksak :p

_Yggdrasil_, han ser ut så :D om du menar de vita fläckarna, annars förstår jag inte vad du syftar på..

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 227
Senast: Capybara
·
Relationer Hur drar man bäst tydliga gränser för krävande föräldrar? Mina föräldrar är 70+ och krassliga båda två. De klarar sig egentligen inte... 2
Svar
21
· Visningar
2 424
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 641
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 305
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka