Sidepull vs kapson?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Elliot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 380
E

Elliot

Jag har en unghäst som jag börjat tömköra, annars går vi lite promenader etc.
Han är van vid träns och repgrimma men vid tömkörning skulle jag vilja använda något bettlöst.
Fördelar/nackdelar med sidepull och kapson? Vad ska jag välja?
(Eller något helt annat?)

Sv: Sidepull vs kapson?

Skulle helt klart välja kapson. Vet inte varför :crazy: , men tycker den verkar mildare på en unghäst. Har själv en femåring, och på henne har jag kapson. Funkar extremt bra tycker jag.

Jag läste någon annanstans att sidepull skulle vara mjukare? :confused:

Sidepull, är jättebra, men kapsonen ligger bättre still tycker jag, skulle vilja ha nått mellanting, typ en kapson fast med ringarna på sidorna istället....

Beror helt på vilken typ av kapson och sidepull du jämför med. Själv rider jag på ett sidepull som är lika milt som en grimma medans mig veterligen de flesta kapsoner har metall över nosen. Men en välformad metallnos som är fodrad är nog snällare än en tunn repnos på ett sidepull, alla gånger.

Ok, svårt. Jag vill inte ha en kapson med metallnos. Och jag hittar inga sidepulls utan rep över nosen. Någon som har tips? Jag har absolut inte råd med någon dyrgrip.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
817
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 436
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Grazing
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
356
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka