Bukefalos 28 år!

Sidepull??

T

Totinona

Hej! Jag har nyligen köpt ett ett-årigt gotlandsruss, som jag så smånigom ska köra in. Jag har läst en del om sidepull här på forumet, och undrar vad det är, hur den används, och var den köps?
Jag har fått uppfattningen att det är ett väldigt bra alternativ till träns med bett.

Tacksam för svar!
//Tina
 
Hej

Jag har inte så stor erfarenhet av Sidepull själv.
Har enbart ridit på det en gång på en häst, men vid ridning
fungerade det bra på den hästen.

Med sidepull går att köpa på lite olika ställen här och var.
Finns bl.a. en billig variant på hööks, men frågan är ju hur
pass bra det sidepullet fungerar. Men annars finns det väl
även en dyrare modell av sidepull på hööks, och även på lite
andra postorder och ridsportbutiker.

Kolla lite hästaffärer på nätet, kika på deras sortiment vad beträffar just träns/bett.
 
Jag har inte hittat något sidepull till mitt russ än (eller rättare sagt, jag har inte orkat leta och varit för snål för att beställa från någon sadelmakare), så jag har påbörjat inkörningen med en spärrgrimma (en sån som mann har på travet). Det har funkat lika bra som sidepull hittills tycker jag.
 
Skulle gärna vilja haka på sidepull-diskussionen här och fråga "hur man gör" när man ska börja rida sin häst på sidepull? Alltså en äldre häst väl riden på träns. Är det bara att sitta upp och rida som vanligt eller hur ska man agera? Vill gärna prova att rida med sp på min häst för att få lite omväxling för både henne och mig.
 
Det är bara att sätta på sidepullet och rida. MEN håll dig inom ett inhägnat område i början!
 
Det ska jag göra, får hålla mig på ridbanan..=)
Jag förstår att det är olika men hur brukar hästen reagera när man börjar? Kan man svänga, sakta av och så som vanligt? Vill inte sätta mig i någon alltför knepig sits..
För övrigt, någon som provat det billiga sidepullet från Hööks? Funderade på det eftersom det känns onödigt att köpa något för massa pengar för att bara använda någon gång..
 

Liknande trådar

Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
939
Senast: Gulis
·
Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 093
Senast: Dessie2010
·
Hundhälsa Hej! Vår hund (Sankt Bernhard 75 kg, snart 3 år) har troligtvis dragit av korsbandet och vi väntar nu på tid till ortoped och ev...
2
Svar
25
· Visningar
3 135
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 027
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp