Sv: sidepull
Jag rider min häst på sidepull.
Använder ett från hööks med repnos, men använder ett mycket tjockt nosludd(av fårskinn) då det blir för skarpt och även ger ett hårt och konstant tryck annars.
För- och nackdelar.
Fördelar finns det många.
Till skillnad från ett vanligt bett så sitter det ju inte i hästens mun. Det innebär att hästen får vara helt ifred om ryttaren släpper efter i tygeln. Hästen slipper att konstant ha "press" på sig. Det blir naturligare och dessutom blir eftergiften tydligare. Framförallt blir det mycket bekvämare och hästen slipper störas av ryttarens hands varända rörelse hela tiden.
Chansen att man skulle göra illa hästen är också mindre. Hästens mun är känsligare än hästens nosrygg. Alltså är det större risk att man skadar hästen i munnen. Dessutom ser man om man är för hård i handen då hästen blir svullen på nosryggen då.
Om man jämför det med hackamore - som till utseendet ser ut att verka likadant - så är det för det första mildare. Hackamoret är
inte konstruerat på samma sätt som ett sidepull. Ett hackamore fungerar som en hävstång. Det gör att du genom mycket liten kraft kan skapa rejält trygg mot nosryggen, och tänker man sig inte för så kan man skada hästen illa. Ska man få samma kraft med ett sidepull så får man ta i ordentligt och det tror(hoppas) jag att de flesta ryttare har vett nog att inte göra.
Dessutom verkar hävstångeffekten så att nackstycket åker fram när man tar i tygeln. Alltså får hästen ett tryck bakom öronen som inte alls är speciellt behagligt. Detta leder till spänningar i nacke och käke som sedan kan utvecklas till stora mun-/hals-/rygg-/benproblem om man låter det hålla på för länge. Och jag talar av egen erfarenhet när jag säger att sånt tar tid att åtgärda sen. Och det är inte roligt att veta att ens häst har ont överallt.
Sedan tycker jag personligen att hästen bär sig bättre själv när man rider på sidepull. Den blir inte lika beroende av handen. Min häst rider jag i princip helt utan stöd ibland. Han trivs väldigt bra med det. Jag fick känna på riktig, självarbetande form för första gången när jag red min häst på sidepull. Det var som att han sa - "tack, äntligen ger du mig möjligheten att jobba". :smirk:
Hästen får även lättare att hålla sig balanserad om den har ryttarens hand på nosen istället för munnen.
Hästens mun är egentligen för känslig för att placera ett bett i.
Nackdelar finns det inte så många tycker jag.
Det kan hända att hästen - om man har så milt sidepull som jag - vill vila lite i handen när den är trött eller har träningsvärk. Det har hänt mig kanske två-tre gånger. Men det har aldrig varit något problem. En liten påminnelse och det är löst.
Anser att sidepull är det bästa "bettalternativ" som finns. Sen är det alltid bra att variera. Min häst föredrar det helt klart, ofta dyker kan in i det innan jag ens fått tyglarna över huvudet på honom.

Och jag behöver aldrig be om form eller bärighet.
Jag tror inte att jag har missat något - isf. lägger jag till det sen.
Min häst med sidpull för första gången(utan nosludd);