sidepull..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 028
I

indigo95

Vi hade en diskussion i stallet idag.. Hur ska ett sidepull sitta korrekt? Vi hade lite olika åsikter om detta.. Visa gärna med bilder ( och för skoj skull gärna ridbilder med sidepull när hästen går i form )

Sv: sidepull..

Något hål högre än en remont har jag lärt mig, dock ser man många som spänner remonten för högt upp

pÅ DET SÄTTET SOM PASSAR DIG OCH DIN HÄST BÄST OCH DÄR DEN INTE PÅ NÅGOT SÄTT SKADAR ELLER SKAVER....

Slänger in en bild på min häst i sidepull. (Hoppas man ser, trots nosluddet.) Vet inte om det är korrekt eller inte, men hästen verkar trivas i alla fall. Har det mest när vi lullar ut i skogen. :D

14524641.jpg

Så här har jag lärt mig:

Ju högre upp det sitter ju mildare är det. Dvs man sätter det långt ner om man har en häst som ligger på lite. Det skall sitta så pass hårt att det inte snurrar runt. Oftast brukar det fungera bra med samma rekommendation som nosgrimma dvs ca två fingrar. Det är inte till för att stänga igen munnen på hästen men det är inte speciellt skonsamt mot hästen att sätta det för löst heller (risk för skav, ingen funktion, åker upp i ögat osv).

Mvh

Tora

OK, tackar för tipsen.
Jag inbillade mig nämnligen själv att de skulle sitta lite lösare.
Har inte provat rida med det ännu.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
981
Senast: Shixle
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
428
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 251
Senast: Capybara
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka