B
Balderum
Sv: SIFs avelsmöte
Toppen Anette! Så gott om folk som vill ställa upp lär de inte ha - nog bör de visa intresse för dej när du själv anmält intresse!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
sambaengi skrev:Tror inte jag är önskvärddär men jag har faktiskt anmält mitt intresse på enkäten, men förväntar mig inte att någon hör av sig efter mina inlägg på avelsmötet. Jag spetsade ju till saker ibland bara för att få dem att tänka efter hur snävt de själva tänker, men alla förstod inte det.
Anette
Balderum skrev:Som stoägare letar jag ju efter friska hingstar med bra lynne som ger trevliga avkommor, oavsett om de fått toppavkommor eller inte.
Hoppas den här hingstägaren inte tar åt sej alltför illa av vad som sagts åt henne. Det vore bättre om H & co satsade sin tid på att ge sej ut på eksem- och spatt-jakt i stället.
Det finns en vakant plats i avelsutskottet förresten. Någon här som vill ta plats??!
Balderum skrev:Toppen Anette! Så gott om folk som vill ställa upp lär de inte ha - nog bör de visa intresse för dej när du själv anmält intresse!
Båbbe skrev:Jag skulle nog kunna tänka mig det. Men med nuvarande arbetssituation hinner jag inte och det finns inte en chans att jag kan få tjänstledigt (OM jag nu skulle ta mig råd till detta, förlorar ca 9000/mån i så fall) pga för många barnledigheter.
Dessutom räknas jag säkert inte som kunnig nog. Har ju inte gått en enda kurs eller fött upp en enda häst...
Båbbe skrev:Hrmm jag är tämligen högavlönad. 9000/mån är ca 25% av min lön före skatt per månad nästa år.Följde TomasC:s uppskattning av tid. Men visst jag skulle nog klara det om jag kunde gå ned till 80-90% i tid antar jag, men det kommer inte vara möjligt till våren och än mindre till hösten. Snarare får vi nog jobba övertid...
![]()
em76 skrev:H har inte tid att ge sig ut på eksemjakt, hörde jag honom säga. Nästa år ska hingstägaren skriva på att hingsten är eksemfri för att få sin licens. Förhoppningsvis är hingstägarna ärliga.
Isold skrev:Finns det någon hingstägare i Sverige som regelbundet spattröntgar sin hingst?
Korven skrev:För att hårddra det hela, inga föl skulle registreras om inte föräldrarna vid betäckning är friskskrivna. Att det sen visar sig inte hålla 100% är sånt man får ta. Triangelmärkta halta eksemston som sen ska gå med föl är en skam. Bäst att sätta på sig hjälmen...
sarleag skrev:"Jag skrev att jag var intresserad av att arbeta med avel, inte mer men avelsuskottet låter intressant, men jag verkar ändå inte vara tillräckligt insatt i hur mycket tid det tar. Trodde det var ideellt baserat med undantag av utlägg och möjligen något traktamente och bortfall av inkomst på sin höjd, men är det så belastande som 20-25% så kan tyvärr inte jag klämma in det i min almanacka..."
Intressant inlägg av en som under tidigare inlägg haft mycket åsikter om avelsutskottets arbete. Det är så lätt att kritisera andra, men frågan är med vilken rätt man gör det om man inte själv är beredd att göra en insats.
Silverkedjan skrev:Det blir ju naturligt om man KÖPER en hingst, då måste man ju skydda sin investering innan man betalar.
Men de som har samma hela tiden är inte lika motiverade.
Silverkedjan skrev:Vi har röntgat alla våra avelshästar vid ca 6, 9 och 12 års ålder. De som fallit ifrån har gjort det före eller vid 9 års ålder.
Senare är nog ingen större idé då man så småningom kommer i bryderi om vad som är "normala åldersförändringar". Den ärftiga spatten kommer i allmänhet rätt tidigt. De som fallit ifrån hos oss har gjort det före eller vid 9 års ålder.
Men gamle Thröstur som jag lånade in från Norge i början på nittiotalet gick igenom en total exportröntgen vid över 20 års ålderStarkt gjort.