Silikon FÖr Ömma Hovar/sulor. NÅgon Som Provat?

mimus

Trådstartare
Min unghäst är så enormt ömfotad pga av underlaget ute.
Is och frusna knögglor i hagen.
Hon vägrar gå ut eller in och står mest på samma ställe i hagen.
Fick höra av en bekant som utbildar sig till hovslagare att det ska finnas nån typ av silikon att lägga i hoven och att dem då ska bli mindre känsliga i sulan.

Någon som har provar det?
Bra eller ej?

Sv: Silikon FÖr Ömma Hovar/sulor. NÅgon Som Provat?

Vet ej om de ärr bra eller så men har de på min häst för att dämpa stöttar vid hårt underlag av hennes "skaddade" ben

Måste man ha skor på eller fastnar silikonet ändå?

:smirk: Du måste ha både sko och sula, man sprutar in silikonet i mellanrummet . Fungerar stötdämpande . men det brukar räcka med att man lägger på sulor.

Jag är INGEN vän av silikonet, mitt stos hovar blev VIDRIGT av det. Hon har varit skodd med enbart sula, med sula med tjärdrev och så silikon + sula.

Och silikon plus sula kanske var bättre för stötdämpningen (jag MÄRKTE ingen skillnad dock) men TVÅ vale vad vidrigt det blev. Av någon anledning kom det in och stannade kvar urin i massor, och när hon skoddes om så STANK det pest om hovarna och de var inte vackra. Hovis förklarade att om jag skulle ha på silikonet igen (ditlagt av klinik) så tänkte han säga upp sig på stående fot, han VÄGRADE.

Så vi la sula + tjärdrev istället och damens fötter mådde mycket bättre

Det jag har sett av silikon är att hästar med ömma sulor har blivit värre, antagligen av naturliga orsaker. Om hästen redan är öm i sulan så lämnar ju silikon inte sulan i fred, utan stimuleringen är konstant.

Många hästar verkar bli väldigt ömma i hov/sula nu när det tinar följt av en infysning av marken, det blir knöligt och ojämnt. Hos oss har hästar med skor fått varmare hovar pga detta, de som är oskodda kan knappt gå och är väldigt ömma i sina hovar.

Jag kollar värmen varje dag i hovarna och fick mej berättat ett skräck exempel om där de tog bort en häst i onödan.

Men hur orolig ska man vara för hovbens rotation.
Är det vanligt?
Min hovis kommer på fredag och då får vi fundera ppå om man ska sko.
Min hovis är heller ingen vän av silikonet och snart är jag inte det heller.

Jag har inte heller någon bra erfarenhet av silicon. Men däremot så har jag lagt på sulor..ja skor är ett måste.!! Ibland kan det räcka med att bara sko en barfota häst så kommer dom ju upp litegrann med sulan, räcker inte det har jag lagt på en vanlig tunn sula och stoppat i lite tjära och tjärdrev under bara för att inte det ska komma in massa skit..Man kan ju ha så ett tag men sen måste hoven luftast lite från sulan..Jag brukar göra så ibland på sommaren om det är hårt och stenigt ute, vintern klarar vi bra ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 644
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 910
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 911
Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 880
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka