Simträning hund

Silver Girl

Trådstartare
Ni som simtränar med era hundar i bassäng, utan att det är rekommenderad rehabilitering, varför gör ni det? Vad ger det er hund?

Det finns en bassäng på en veterinärklinik nära mig och jag har funderat på att börja utnyttja det. Främst egentligen sommartid då det är för varmt för rejäl annan motion. Finns inga bra ställen för simning ute som jag känner till, jag gillar inte att bada, så simma utomhus är inget bra alternativ.
Men det är ju ganska dyrt, så frågan är om det är värt det. Först måste man ta ett (dyrt) så kallat simkörkort för att få använda bassängen på egen hand och sedan kostar det per gång.
 
Ni som simtränar med era hundar i bassäng, utan att det är rekommenderad rehabilitering, varför gör ni det? Vad ger det er hund?

Det finns en bassäng på en veterinärklinik nära mig och jag har funderat på att börja utnyttja det. Främst egentligen sommartid då det är för varmt för rejäl annan motion. Finns inga bra ställen för simning ute som jag känner till, jag gillar inte att bada, så simma utomhus är inget bra alternativ.
Men det är ju ganska dyrt, så frågan är om det är värt det. Först måste man ta ett (dyrt) så kallat simkörkort för att få använda bassängen på egen hand och sedan kostar det per gång.
Vi simmar regelbundet med hundarna på sommaren men funderar att börja simträning även på våren efter jaktsäsong. Jag ser det som en jättebra träningsform som är relativt skonsam. Min ena hund hon verkligen älskar det :heart
 
Vi simmar regelbundet med hundarna på sommaren men funderar att börja simträning även på våren efter jaktsäsong. Jag ser det som en jättebra träningsform som är relativt skonsam. Min ena hund hon verkligen älskar det :heart
För jakthundar eller andra arbetande hundar som behöver vara i god kondition förstår jag att det är mycket bra.
Men jag har en sällskapshund som jag inte vill ha i toppkondition då jag inte har tiden att aktivera på den nivån. Vi tävlar visserligen men i rallylydnad och heelwork vilket inte är fysiskt krävande jämfört med annat.
 
För jakthundar eller andra arbetande hundar som behöver vara i god kondition förstår jag att det är mycket bra.
Men jag har en sällskapshund som jag inte vill ha i toppkondition då jag inte har tiden att aktivera på den nivån. Vi tävlar visserligen men i rallylydnad och heelwork vilket inte är fysiskt krävande jämfört med annat.
Varför skulle du inte vilja att hunden är i toppkondition? Det betyder ju att hunden mår så bra den bara kan rent fysiskt.
 
Jag ser det som skadeförebyggande då simningen är skonsam och stärker upp muskulatur som man kanske inte tränar annars. Skulle skada dessutom uppstå så kan mina hundar rehabas tidigt med simning då de är vana och får inte panik som en ovan hund kanske skulle få. En ovan hund med ny skada rekommenderas inte simning (beroende på skada) i första hand då risken är att de sprattlar och gör illa sig även om simning är väldigt bra och skonsamt när de är vana. Det iallafall så jag fått förklarat för mig att om hundarna är vana att simma så kan man börja rehaba tidigare.

Det är ganska dyrt men jag ser det som en investering i att förhoppningsvis slippa skador och kortare konvalecens. Hittills har mina hundar (ta i trä) varit skadefria och får beröm för fina välmusklade hundar när de gås igenom av fysio/kiropraktor. De gås igenom minst en gång i halvåret även det förebyggande för att upptäcka eventuella spänningar/inskränkningar i muskler och rörelseapparat innan det blir ett problem.

Sen så simmar jag mina vinterhalvåret då vi drar ner på övrig träning pga halka och att om det snöat så är det otroligt svårt att ta sig fram här, ute på de plogade vägarna håller man på att gå omkull istället. På sommaren simmar dom en del i sjön och vi tränar en hel del även när det varmt men då blir det tidig morgon eller sen kväll.
 
Varför skulle du inte vilja att hunden är i toppkondition? Det betyder ju att hunden mår så bra den bara kan rent fysiskt.
För att jag inte vill ha en hund som klättrar på väggarna om det blir lite lugnare några dagar, t ex när mina föräldrar passar henne. Och för att jag inte skulle ha tiden att träna t ex rally och heelwork om jag skulle hålla den nivån på motion som jag inbillar mig skulle krävas.
Naturligtvis ska hon ha bra kondition i stil med en vardagsmotionerande människa, men inte som en toppidrottare. Toppkondition räknar jag att t ex en draghund på hög nivå eller en aktiv jakthund behöver ha. Inte en hund som min. Hoppas du förstår hur jag tänker.
 
För att jag inte vill ha en hund som klättrar på väggarna om det blir lite lugnare några dagar, t ex när mina föräldrar passar henne. Naturligtvis ska hon ha bra kondition i stil med en vardagsmotionerande människa, men inte som en toppidrottare. Toppkondition räknar jag att t ex en draghund på hög nivå eller en aktiv jakthund behöver ha. Inte en hund som min. Hoppas du förstår hur jag tänker.
Varför skulle toppkondition göra att hunden klättrar på väggarna när det blir vila?
 
Varför skulle toppkondition göra att hunden klättrar på väggarna när det blir vila?
För att hon inte får det hon är van vid i form av aktivitering. Det märks t ex på henne om hon varit hos föräldrarna några dagar och bara fått koppelpromenader. Hon är van att vardagar leka med kompisar på dagis och träna lite ungefär varannan kväll samt oftast få springa lös en del helgen. Hon blir inte värre än lite tjatig och vaktig, men det märks.
Men frågan var ju om simträning ger tillräckligt mycket hos en sällskapshund för att det ska vara värt kostnaden.
 
För att hon inte får det hon är van vid i form av aktivitering. Det märks t ex på henne om hon varit hos föräldrarna några dagar och bara fått koppelpromenader. Hon är van att vardagar leka med kompisar på dagis och träna lite ungefär varannan kväll samt oftast få springa lös en del helgen. Hon blir inte värre än lite tjatig och vaktig, men det märks.
Men minst lika viktigt är att jag inte har tiden för det.
Aldrig varit med om det med Tinja, som jag ändå tävlar och tränar med väldigt aktivt. Vi kan gå några veckor utan vidare aktivering utan att hon börjar 'klättra på väggarna'.
 
@Silver Girl mina hundar simmas inte för motionen, de får motion på annat sätt. Att de simmar en kvart-tjugo minuter i veckan (5 minuter åt gången omlott med varann) gör varken till eller från för flåset. Men det klart för en hund i usel kondition så kanske det gör skillnad..
 
@Silver Girl mina hundar simmas inte för motionen, de får motion på annat sätt. Att de simmar en kvart-tjugo minuter i veckan (5 minuter åt gången omlott med varann) gör varken till eller från för flåset. Men det klart för en hund i usel kondition så kanske det gör skillnad..
Då man bokar entimmestider på simmet trodde jag man höll på längre. Inte i början så klart, men när man kommit igång.
Men det kanske är förberedelser eller annat jag inte har koll på?

Så simning är egentligen mer för muskler än kondition? Låter i så fall som att det skulle vara bra för min hund, vill hålla jämn muskulatur pga c-höfter.
 
Min hund simmar en halvtimme en gång i veckan på vintern. Hon älskar konceptet vatten och simning, och det är alltid kul att göra något hunden uppskattar. Jag slipper gå ut i regn, blåst, kyla och halka, och hunden blir trött och nöjd. (På somrarna är det utesimning som gäller.) Dessutom blir hon ren, schamponerar ibland före badet. Allsidig träning är alltid bra, och jag tror inte att det ger jobbig toppkondis med simning endast en gång i veckan

Jag är precis som du @Silver Girl , misstänksam mot att ha hunden i högre kondition än den hunden behöver, särskilt när det gäller unga hundar. Det går absolut att vänja en hund vid för hög fysisk aktivitetsnivå. Det finns ingen hund som inte skulle tycka att fyra timmars promenad om dagen är en rimlig dos motion, och det skulle ge rastlösa hundar de dagar man bara har tid att promenera en timme. Och det är få förvärvsarbetande som har tid att gå i mer än en timme på jobbdagar.
 
Så simning är egentligen mer för muskler än kondition? Låter i så fall som att det skulle vara bra för min hund, vill hålla jämn muskulatur pga c-höfter.
Här har du en bra anledning till att simma sin hund, just för det är en skonsam träning att behålla en muskulatur. I bassäng har du fördelen att kontrollera simningen så att hunden jobbar symetriskt, det är svårare vid simträning i sjön.
Bäst kanske vore en gåband i vatten, sk vattentrask?!

Sen är det fördel om hunden gillar att simma, då är det en klockren träningsform, särskilt vintertid när annan träning kanske minskar.

Mina simtränar för att få "rätt" jobb och muskulatur för vatten-apporteringen, sen älskar dom vatten så det blir nytta med nöje :up:
 
Vi har en timme, men man ska ju skölja av hunden innan och passa ut flytväst och sen duscha efter och dessutom städa efter sig så det ser ok ut för de som kommer efter. Dessutom vibbar vi på slutet, det ingår om man vill göra det inom sin simtid där vi går nu.
 
Simmar för att behålla muskulaturen på vinterhalvåret när man inte är ute lika mycket, och när han inte kan simma i vattendrag ute. Skonsam träning där de inte kan "fuska" så mycket. 30 min sim är ju mer tröttande än 1h promenad i min erfarenhet.
Ska börja köra en gång i veckan nu när det blivit kallare igen.
 
Hade sim väldigt nära tidigare, har tyvärr stängt 😔 Våra agilityhundar simmade som komplement till träningen, och ibland efter en tävlingshelg för att det är skonsam rörelseträning. De älskar det 😍 Nu blir det bara sommartid, har en sjö alldeles i närheten, men det måste hålla vettig temperatur.
 
Simning är ett superbra komplement till all annan träning, då det är både skonsamt mot leder och väldigt effektiv träning :) . Sen är ju simning inte för alla, man får ju se till individen om de trivs med det eller inte, som all annan träning.

Vi köper årssimkort för sim+vibb, för att kunna simma brukshundarna året om. 1-2 ggr i veckan simmar de i inomhuspoolen.
 
Själv funderade jag på att simma hundarna när jag bodde långt upp i norr och det stor del av året var för kallt för att motionera dem. Hade dock hund med muskelskada då som inte var aktuell för simträning, så det blev inte av för den andra heller. Väl värt att tänka på är att simträningen är skonsam för leder, men tar väldigt mycket på muskler på hundarna.

Jag är absolut inte emot simträning, men tror att det i många fall är ganska onödigt och i vissa fall olämpligt.
 
Själv funderade jag på att simma hundarna när jag bodde långt upp i norr och det stor del av året var för kallt för att motionera dem. Hade dock hund med muskelskada då som inte var aktuell för simträning, så det blev inte av för den andra heller. Väl värt att tänka på är att simträningen är skonsam för leder, men tar väldigt mycket på muskler på hundarna.

Jag är absolut inte emot simträning, men tror att det i många fall är ganska onödigt och i vissa fall olämpligt.
När skulle simning vara olämpigt menar du?
 
När skulle simning vara olämpigt menar du?
För min ena var det olämpligt när hon hade en skadad muskel som gjorde att hon avlastade benet hela tiden. Att sätta henne i vatten fick henne inte att bli bra, tvärt om blev hon tydligt sämre den gång som jag på fysioterapeuts inrådan ändå testade. Först när jag varit till en som kunde hjälpa oss att först få muskeln bra så kunde hon simma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
921
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 283
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Min rottiskille på 6 år opererades för diskbråck i L7S1 vid årsskiftet. Operationen gick bra och han har full rörlighet, svansen orkar...
Svar
4
· Visningar
3 565
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 439
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp