Sista rasvalstråden...

Sv: Sista rasvalstråden...

Dels har jag träffat väldigt få aussies som jag verkligen har gillat (trots att nästan alla varit bruksavlade vilket jag anser att en aussie skall vara), dels tror jag att jag vill ha några snäpp under när det gäller aktiveringen.
Jag är för långsam och aktiverar för lite för en riktig arbetsmyra :).
Samtidigt så lockas jag av rasen för de som jag har gillat har jag gillat mycket.
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Ja, visst kräver de aktivering för både kropp och knopp. Jag har haft 2 bruksaussies, nummer tre kommer om ett par veckor. De är de underbaraste hundar jag kan tänka mig. Vår nuvarande får ca 2 promenader/dag + en rejäl stund att jaga pinne eller frisbee och ett lydnadspass alt annan aktivering för huvudet i snitt. Han är ett riktigt energiknippe. Hunden vi hade innan var inte riktigt lika aktiv, men var ändå räddningshund och sökhund. De kan nog gå åt båda hållen, men du kan ha rätt i att de ligger lite högt i aktiveringsbehov :)
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Fast skälligheten är högst individ (ev linje) baserad och till mycket stor del en träningssak. Min visste knappt vad skall var innan jag fick för mig att jag ville lära henne det på kommando :o Däremot ljudar de gärna på andra sätt, men det är fortfarande en uppfostringssak om när de får och inte får ljuda så döm inte ut lapparna för den skull. ;)

Det var typ det som gör dig tveksam om collien som jag menade med att man får vara noga att kika vad som ligger bakom och vad just denne uppfödare avlar mot för mål med sina hundar.
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Om du kikat på kh collie så kanske du kan kasta ett öga åt vit herde ;)

Jag hade väldigt svårt att få ett grepp om rasen, som det skrevs i någon annan tråd så verkar de skifta väldigt mycket mellan "riktig" (missförstå mig inte!) brukshund typ bruksschäfer medan andra menar att de är mer en sällskapshund som dock vill ha aktivering.
Det verkar vara en minst sagt svajig/ojämn mentalitet och jag är lite tveksam till om man verkligen lyckats få koll på det på såpass kort tid som man avlat medvetet mot samma mål så att säga.

Sen är jag lite fånig, jag inser att med vissa raser som det lite mer har klickat med så är jag mer förlåtande och kan tänka mig att "gräva" ordentligt för att få rätt individ medan jag förpassar andra raser med att nej, det är en chanstagning.
 
Sv: Sista rasvalstråden...

*KL*
Det har seglat upp ett alternativ, en omplacering av en av raserna som jag tidigare tittat en hel del på men ratat av olika skäl. Det är en tik på ett par år som inte passar i aveln av anledningar som jag tycker att uppfödaren har rätt i men som inte betyder något för mig som inte är intresserad av vare sig avel eller championat :).
Hon skulle nog kunna passa på många sätt för mig som vill ha en aktiv kompis/familjemedlem att träna med men är nöjd på den nivån.
Fördelen är förstås att jag mer eller mindre vet vad jag får; att hon är ok mentalt, friröntgad mm.
Nackdelen är att det är ju inte en av mina topplisteraser men HON kan ju vara rätt för det.
Skall i alla fall titta på henne nästa vecka.
 
Sv: Sista rasvalstråden...

Kan uppdatera med att världens mysigaste jaktlabradortös flyttar hit i mitten på mars för en provmånad. Trivs vi ihop så skrivs hon sedan över på mig permanent :laugh:.
(Jag är medveten om vad jag har skrivit tidigare om labbar men jag föll pladask :love:.)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 387
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 866
Senast: iNHALE
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 499
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 318
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp