Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

G

guld

Hej!

Har satt igång med ridning efter ganska långt uppehåll, och har kört privatlektioner ganska intensivt nu ett halvår ungefär. Känns som att jag har kommit framåt ganska mycket, och känner mig rätt redo att ge mig på att lära mig att jobba lite mer avancerat (avancerat för mig, dvs) :).

Är just nu inne mycket på det här att påverka hästen under mig med min egen kropp så mycket som möjligt, istället för att förlita mig endast på tyglar/skänklar.

Den som känner att den har kunskap och ork får gärna ge mig lite tips/förklaringar, hur man kan jobba med sin sits för att ex. jobba med ökat/minskat tempo. Har ju lite intuitivt koll på att luta sig bakåt och sjunka djupare/bli tyngre, för att minska, men är lite nyfiken på hur att öka. Vill också jobba mycket med styrning genom kropp/skänklar, men med så lite tyglar som möjligt. Är det ex. okej att använda sig av ytterskänkel för att flytta, ex. när man svänger ut på en diagonal över ridhuset, eller bör man då använda sig av sin vikt? Oerfaren som jag är funderar jag på om man ibland kanske förvirrar hästen genom att jobba så med hjälperna, om man inte är erfaren nog som ryttare att behärska de signaler man då ger. Ni förstår tankegången.

Tack på förhand! Blir tacksam för alla svar/tips, även på annat än direkt på frågorna :). Är ju så sugen på att lära mig mer!
 
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

Det finns ju en mängd olika teorier inom ridning och svårt att säga vad som egentligen är bäst, men när jag rider och jobbar med mina elever så tänker jag mig såhär;

Det första ryttaren måste kunna, är att följa med i hästens rörelser och absorbera dem utan att störa. Perry Wood har ett jättebra exempel; tänk dig att du själv står och trampar på stället med höga knän och att en kompis håller dig om revbenen. Om kompisen klämmer åt, inte följer med i dina rörelser eller "driver" i ett annat mönster än du trampar, hämmar det dina rörelser. Om kompisen låter dina rörelser flytta dennes händer och kanske gungar på lite kraftigare på den sida där du just ska lyfta benet, kommer du att lyfta högre och friare.

Därför lär jag först ryttarna att absorbera hästens rörelser och sedan använda dem för att öka, minska, flytta osv. Flytta och öka gör du genom att förstärka det naturliga gunget i den riktning du vill åt (eller motsatt då för att flytta). Minska tempot gör du genom att korta det mönstret hästen flyttar dig i "följ med, stopp, följ med, stopp.. osv" Spänn till muskelkorsetten lite extra. Tung utandning och sluta följa med = halt.

Sedan är det jätteviktigt hur ryttaren sitter. Jag ser ofta ryttare som viker sig i midjan när de vill svänga exempelvis. Jag brukar säga att de ska tänka att de sitter och flyter på en stor trätunna på vattnet. De styr tunnans väg genom att ändra hur de sitter på den. Det är bra att börja träna detta i en öppna där man vrider om höften i den riktning hästen är ställd åt. Man tänker sig att den flyttande sidan ska hålla ett tryck som hästen går undan för, medan motsatt sida ska vara som en öppen dörr där hästen bjuds till att träda in.

Ett annat vanligt fel är att slarva med sittbenen. Jag brukar visa mina elever hur de ska rida en volt i res. varv genom att ställa mig med båda benen på en pall. När de rider höger varv, kliver jag ner med höger ben så att det hänger i luften. Här måste jag vara rak i sidan (inte vika midjan), annars ramlar jag av pallen. På det viset ska ryttaren sitta ner på det inre sittbenet på böjt spår. Kombinationen av en styrande kropp och en absorberande sits, gör att du inte behöver använda tygel särskilt mycket.

Jag har en elev som är en ung tonåring som lärt sig rida på detta vis och som nu kan göra väldigt fina galopptempoväxlingar och klara tuffa hoppkombinationer på i princip lös tygel- roligt att se :)
 
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

Super svar fick du där!

Guld:

Att komma in i hästens rytm är a och o. Följa med och störa så lite som möjligt är grunden till ridning.

Hästen känner av din tyngdpunkt mer än man tror, därför är det jätteviktigt att veta var du har den. Sitt rakt och avslappnat. Få ner tyngpunkten till undre magen så blir följsamheten också bättre. Tänk att du har havsvågor under händerna, varje nytt steg(våg) måste du följa med, mjukt och fint.

Viktigt är även att ha rätt sadel som passar dig som ryttare utöver hästen då. Samt bra stöd i stigbyglarna och rätt längd på stiglädren.
Att sen ta hjälp av en duktig tränare är viktigt. Så du förstår hur du ska göra för att känna hästen genom sadeln. För att göra en tex ordentlig skänkelvikning räcker det inte med att flytta tyngden till ena sidan och skänkla med, man måste kompensera och välja tempot med motsvarande sida, lätta på rätt ställe mm. Det är mycket som man lär sig genom att tragla och träna och aha:idea: där förstog man det.

Det är svårt för mig att hoppa upp på en häst första gången och lära den något på mitt sätt bara sådär. Vi alla rider olika men grundprincipen hos ryttare som kan rida med känslan är samma. Det är en otroligt härlig känsla när man ridit en häst ett tag och klickat ihopa ordentlligt.

Lycka till!
 
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

Sådana övningar tycker jag är kul = )

Venus svar där om 'absorbtion' är bra och viktig! Man måste kunna följa med (veta vad man har sas) innan man ändrar. Det där med revbenen och hålla fast är en bra jämförelse!

Försöker förklara det som att det är du som går. När du promenerar så rör sig höften och benen, samma känsla har du när du sitter upp och skrittar... Om man följer med bra så känner man att benen pendlar lite in och ut (när frambenet går bakåt går din egna skänkel lite bak och inåt), den pendlingen försöker jag hitta för att hitta drivning i skritten. Där har du hur du ökar i skritt, du överdriver den rörelsen, pendlingen. Om du tar längre steg (håller kvar lite lite på drivningen) tar hästen längre steg, om du tar snabbare steg (driver lite snärtigare än hästen skrittar) tar hästen snabbare steg. Det är du som går! Samma gäller även i trav och galopp, dina höfter och ben är hästens!

En övning som hänger ihop med det ovan; så brukar jag be eleven att räkna in inner bakben. Alltså, eleven ska säga 'nu' när hästen lyfter sitt inner bakben, detta för att verkligen känna efter, frambenen går ju att se, men bak måste man känna. Alltså ber jag dom sortera ut vilket bakben som rör sig när. Kan man så gör man lite 'förstudie' på detta och studerar hur en häst rör sig, vilken ordning de flyttar fötterna. Detta hänger ihop med drivningen då man vill driva precis när hästen lyfter för att få mest effekt. Driver man när benet lyfts så får man lite extra skjuts exakt där (jämfört med tvärtom, går benet bakåt händer inte mycket alls, först när hästen tar frm benet igen). Så när eleven kan räkna nu på rätt ben så ska dom också driva med samma skänkel (alltså inner och inner) när dom säger nu. Det hjälper till att hitta rätt tajming för drivningen. Sedan driver eleven med båda, ytterskänkel läggs till när ytter bakben lyfts. Detta börjar man med i skritt givetvis, det tar tid att hitta rätt.

Kombinera dessa två övningarna! Hitta takten genom sittbenen och hitta bakbenens rörelse, känn pendlingen. Överdriv den för att få mer skritt, eller, så tar du själv mindre steg så gör hästen också detta. Ändra rytmen genom att ändra din egen gång.

Fortsättningskursen på det är att eleven ska kunna skilja på takt och tempo. Ta längre steg (tempo) eller kvickare steg (takt), för ryttaren, dröj kvar eller snabba på. Man ska kunna reglera det ena utan det andra! Detta kan man var som helst, bara variera; korta snabba steg (häst på startlinjen, släpp mig släpp mig)-> korta långsamma steg (smyyg) -> långa långsamma (stor häst som rör sig stoort) -> långa och snabba. Variera och lär dig hitta skillnaden. Detta hjälper också ryttaren att få hästen mera mellan hand och skänkel (om man inte har det så kan man inte kvicka på utan att hästen också ökar tempot, det blir bara fram eftersom ryttaren släpper iväg hela ekipaget genom att inte ha tillräckligt kontakt med munnen). När denna övningen är bra utförd sas så kommer det att kännas som att man snarare 'släpper iväg' hästen än gasar iväg. Om man inte ger efter med handen när man kvickar den så kommer man alstra energi, ungefär som man pumpar in luft. Ger man handen till hästen, alltså för den lite mot munnen så kommer man pysa ut luften, ge bara lite och det kommer bara pysa ut lite. Här är skillnaden på väl utförd längning på tävling! Man utnyttjar hörnet med halvhalt (pumpar in luft, bakbenen är med och balansen är 100) sedan rätar man ut och pyser ut luft i form av att den länger steget, när kommer till väggen så är det ny halvhalt så man fångar man upp igen (100 balans och den är med på nästa rörelse). Eller så kan man ta sats och sladda genom hörnet och jaga den tvärs över banan....

Venus förklaring är bra om vändningar, med tunnan. Jag brukar använda lite western-tänk, att man ska tänka att hästen vänder för trycket av yttertygeln (alltså bara vikten av tygeln mot halsen, tygeln behöver alltså inte vara kort). På så vis kan man vända på helt långa tyglar, och man får lite känslan av att ytter är som en dörr, som stängs eller öppnas, precis som Venus skrev om öppnan.
 
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

OT
Det har inget att göra med tråden egentligen - men jag ville iaf säga att du låter som en väldigt engagerad och pedagogisk instruktör.
 
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

Då är jag med lite OT och tackar så mycket för det, vad glad jag blev!:)
 
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

sally swift har skrivit en bok om centrerad ridning, alltså inget rid sätt utan hur hjälperna påverkar oavsätt vad du rider, läs den du kommer ha mycket nytta ;) Min senaste lektion jag hade förra veckan, då fick jag sitta på 2 små bollar (mellan mig och sadeln) på mina sittben så jag kunde tydligt känna hästens alla rörelser och även känna mina sittben mer... det var jätte kul ;)
 
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

Ett stort tack för det fenomenala svaret! Det är så bra med så utförliga förklaringar och exempel, för då blir det lite lättare för en total rookie (som jag känner mig som) att faktiskt känna att man förstår lite :).

Min senaste ridlektion var tyvärr total katastrof (tjurig häst och trött ryttare), så just nu (dagen efter) känns det tyvärr rätt avlägset att kunna ge sig på så här finstämda saker uppe i sadeln. Lite otur för mig är att jag, eftersom jag ju inte har en egen häst, inte kan rida varje dag/så ofta som jag vill och kunna sitta och verkligen ägna tid åt varje liten grej. Verkligen känna efter, experimentera, osv. Å andra sidan rider jag mycket och för tränare när jag väl gör det, och på samma häst. Får försöka se till att tänka på det desto mer de gånger jag väl rider.

Sedan antar jag att det helt enkelt tar en hel del erfarenhet, att kunna bli så känslig för vad som händer under sadeln för att kunna känna det själv och sedan inverka? Är ju mäkta imponerad av er som har sådan koll, och väldigt tacksam för förklaringarna! Kan i alla fall känna att jag har ett hum vad det handlar om nu :)
 
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

Har lånat den nu, och har Naturlig Ridning hemma i bokhyllan ;) och tack för tipsen! Vilken rolig grej med gummibollarna - låter ju himla kul att testa :)
 
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

Om du gillar bildspråket o liknelserna i Sallys böcker så vill jag bara tipsa om att det finns ett gäng instruktörer runt om i landet som har utbildning i CR :) Jag rider någon/några lektioner för CRinstruktör varje år och får med mig något nytt varje gång :)
 
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

Okej, tack för tipset! Ska kolla upp det. Kan tänka mig att det kostar en del, eller? Men det kanske fungerar att göra det någon gång då och då, och ändå få mycket nytta av det? Som en liten avstämning bara :).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sits/säte/skänklar, påverka hästen med sin kropp

Som sagt till Venus_in_Furs; ett stort tack för så utförliga förklaringar, och så bra råd. Väldigt nyttigt med så konkreta exempel och liknelser - som sagt, då känns det lite lättare att kanske förstå lite vad det handlar om, från att inte ha haft en susning riktigt. Härligt skulle det ju vara att vara så rutinerad att faktiskt kunna använda alla de här sakerna som ni pratar om! Det är väl helt enkelt mer ridning (och genomtänkt ridning!) som gäller :).

Jag ska i alla fall prata med den ridinstruktör som jag rider privat för, och se om vi kan arbeta med det här mer. Och så tänker jag ha allt bra som ni har sagt i bakhuvudet - tack, igen! :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 678
Senast: vtok
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 398
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 518
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp