Sitta bra i barocksadel?

Sv: Sitta bra i barocksadel?

Hehe, jag kommer att tänka på gondoljärerna på julafton (tro jag det är) , raka ben lite framför sig, rak rygg, framåttippat huvud o håller stångtygeln högt framför sig... :D

lite grand så ja :rofl: usch, första gången jag satt i en portugesa och red och sedan fick se bilder på mig själv... vilken katastof.... :D

förhoppningsvis har det blivit bättre, fast jag rider fortfarande inte i portugesor.... ;) :crazy:

Sv: Sitta bra i barocksadel?

KL
Jag är lite nyfiken på vad ni kan anse är dålig sits i en barocksadel. Vad ser ni som blir särskillt tokigt i en sån sadel jämfört med en engelsk dressyrsadel?

jag ser ingen skillnad - sits är sits.

på samma sätt som hästens "hållning" är en förutsättning för att kunna arbeta rätt så är ryttarens hållning en förutsättning för att kunna inverka rätt.

För att kunnna swinga och även kunna rida med magen, så måste ryttarens bröstkorg vara placerad rakt ovanför bäckenet.

det innebär att bäckcnet måste sitta i en neutralpossiiton vilket man brukar kalla "sittbenen pekar nedåt"

Först då kan man ge finstämda vikthjälper - och först då så hamnar mna i ett läge där man inte konstant stör hästen:angel:
elelr håller balansen i tygeln:devil:

Och Först då kan ryttaren gränsla hästen istället för att rulla bak på skinkorna - och först då kan man ge korrekta skänkelhjälper med över och underskänkeln.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 304
Senast: Iamia
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 414
Senast: Enya
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 986
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka