B
BarbaPappa
Sv: sitta tungt...
inte jag...
kan man "sitta tungt" utan att vara rörlig i höfterna?
inte jag...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kan man "sitta tungt" utan att vara rörlig i höfterna?
glömt att skriva du sitter på den tummen som mot svara den galaopp som hästen är i. dvs om hästen har vänster galopp du sitter på höger tummen sen visa versa.
Jag fattade verkligen nada![]()
Jo om du har hästen i vänster galopp så sätter du din med vänster hand över manken/horn och höger hand på cantel (bak/top sidan av sätet) på sadeln med tummen över kanten mellan sätet och din bakficka. Och försöker hålla din rumpa/fickan fast på tummen. På så sättet så kommer du automatisk på din balans pukt och du har lättare att rida med hästen (sitter tungt i galoppet) istället för skutta på. Om du har hästen i Höger galopp så använder du vänster tummen. Idean är inte att man ska behöver rider runt hela tiden med tummen under rumpan men det är ett sätt för folk som har svårt att hitta/känna sin balans pukten. Så fort du vet vart/hur du ska sitta då tar du bort tummen. Jag vet det låter konstig men du har inget att förlura att ge det ett försök!
Förstor nåt nu eller är jag helt dålig att förklara detta?
*knapplån*
Bara ett litet tillägg/en tanke.
Det är skillnad på att sitta tungt, på att sitta med hästen och på att sitta som en potatissäck.
Bara för att man behöver "sitta tungt" (eller djupt), så betyder det inte att man ska rasa ihop över hästen. Hållningen är fortfarande viktig. Det djupa kommer ur höfterna.