Bukefalos 28 år!

Sitter det i huvudet på hästen?

C

Chough

I söndags skickade jag ner min häst till Ängelholm för undersökning.
Han har visat hälta vänster bak, och inte velat lyfta höger bak.
Vi har hela tiden trott att det har suttit i bäckenet eller liknande. När jag skulle sko honom för första gången vägrade han att lyfta höger bak, han ramlade nästan ihop då. Vi har varit hos veterinär, han böjde alla benen utom just höger bak. (vet provade inte ens). Vi longerade honom också, och han visade ingen hälta. Enligt veterinären så sitter det i huvudet på hästen. Det sa han redan innan han hade tittat på honom.

Sen dess har jag försökt att lyfta lite varje dag, han har faktiskt varit direkt sur och piskat med svansen och försökt sparka. Jag har trott att det har varit för att han har ont, så jag har bara låtit det vara.

Idag så kunde de tydligen böja honom på alla benen, de longerade och han visade ingen hälta.
Först så ville han inte lyfta höger bak, men då klappa dom till honom, och sen så lyfte han snällt.

Detta gör mig mycket förvirrad......

Har bara haft hästen i en månad ca, och inte ridit så mycket eftersom han har varit halt. Besiktningen gick han igenom.

Kan denna "hälta" (som jag har upplevt) helt enkel bero på att han testar mig eller liknande? Att han försöker ta kommando genom att inte låta mig lyfta höger bak?
Men i så fall, varför just bara ett ben? :confused:
 
Dom flesta hästar har nåt ben som dom är kinkigare med att lyfta. Därmed inte sagt att han inte har ont.
 
Jag kan ju inte tala för din häst men när min häst var som snedast i sin kropp hade hon svårt att lyfta höger framben, t.ex vid hovkratsning. Hon lyfte men sen var det som hon tappade balansen och var tvungen att snabbt sätta ner det igen, om och om igen. Hon småsteg hit och dit med bakbenen som för att hitta en bättre balans, ett bättre sätt att stå på utan framgång. Benet som det handlade om hängde ihop med mönstret i hennes sneda kropp och jag är övertygad om att det var därför hon höll på sådär, inte av dumhet vilket vissa sa åt mig.
Efter 2 behandlingar var det mycket mycket bättre, men jag är rädd att hon inte är helt rak ännu eftersom problemet nu börjat komma tillbaka.

DOCK hade jag känt den här hästen länge och visste att det inte var likt henne att vägra hålla upp en hov av "dumhet" och kände som sagt henne väl redan innan. du har ju svårare här eftersom hästen är ny för dig.

Provat med en kiropraktor eller dylikt? Veterinärer kan inte allt... :p
 
När jag tänker efter, så låter det nästan precis som när man själv får en känning av ischias. Sitter själv framför datorn rätt mycket, och ibland kommer nerven på kläm. Då har man (jag iaf) dålig styrsel i ena benet, samt att det gör ont/kryper/sticks.. fast ändå inte gör ont på " aj!" sättet. Jag får själv svårt att sätta ner ena benet. Och värsta av allt är att det kommer och går. "Nu är det bra.. nej, det var det inte"

Nu är inte hästens anatomi i närheten av människans, men om en nerv kommer i kläms så syns det det inte någonting på utsidan. Hästen kan tyvärr inte säga :" Du, benet känns konstigt, och ryggen känns konstig med"

Jättebra råd med kiropraktor! Det skadar iaf inte.
 
Åk inte till den veterinären fler gånger. :crazy:
Klart att det inte sitter i huvet på hästen, det sitter i huvet på veterinären.

Det kan vara många olika saker som gör det svårt att lyfta. Behöver inte visa hälta. Muskelbristning, sträckning, överansträngning av muskler och ligament är bara några exempel.

Visst kan vi slå dom för att dom ska lyfta, men hästen känner sig knappast friskare.
 
Själva hältan, om hästen visar att den är halt, tror jag ine kan sitta i huvudet...

Men om det bara är så att han inte vill lyfta ett ben, då kan det ju bero på att den upptäckt att om den visar lite sura miner så låter du bli att lyfta benet och den har plockat en rangpoäng. Dvs. han testar dig och klättrar i rang när han ser att han kan få dig att inte lyfta hans ben. Och när alla andra utom du kan lyfta det så tyder det helt klart på det! Hästar är helt klart medvetna om vilket ben du lyfter. Han kan ju ha varit med om något otrevligt för länge sedan med det benet men att det är bra nu. Men så testar han på dig om han kan styra dig till att inte lyfta just det benet och det funkar, så då ökar problemet... :smirk:
Listig rackare!

Träna på! Men om du ser att hästen visar hälta när den rör sig bör du nog kolla igenom den igen!
 
Har du pratat med personen som hade hästen innan? Oviljan att lyfta benet och stelheten kan ju komma från en gammal skada.

Det är ju inte helt ovanligt att hästar sträcker sig, speciellt inte nu på hösten då underlaget är dåligt.

Det låter som om hästen behöver en genomgång av en nogrann veterinär som tar hästens problem på allvar. Den kanske behöver en röntgen på ryggen för att en ev skada skall synas.

Hästar kan ju också bli lite stela. Prova själv poch känn igenom hästen, om den är varmare på något ställe, är hård i muskulaturen. Då kanske du behöver ta ut någon som kan massera och stretcha hästen, vi kan ju alla behöva lite hjälp med stela muskler och senor!

Låt hästen röra på sig, stelheten kanske kan skrittas bort. Ju mer stilla hästen står destå stelare kommer den att bli!

Lycka till!
 
men... har hästen varit halt eller bara inte velat lyfta benet? Har du ridit den nåt?

Du hade ju bara haft hästen en månad, är det en bebis?

Jag kratsar ju inte min hästs hovar varje gång innan jag ska rida, ser det inte som ett måste...
Man kan ju rida utan att behöva lyfta benen på dem innan, sas.

Han hade gått igenom besiktningen innan du köpte honom, var du med när den gjordes?
Har du pratat med förra ägaren?

Hur mycket hanterad är hästen och hur är den i allmänhet?

Min slutsats: Det kan vara vadsomhelst :p
 
Jag tänker nästan shivering? :confused:

Och hästen är inte dum, hästar låtsas inte vara halta... :smirk: Dum veterinär!
Låt en kiropraktor och ET kolla igenom hästen också! Och gärna en annan vet.
 
Åk till Jonas tornell i stället han har privat klinik i ängelholm, han är en av de bästa vet i sverige.
Han är landslags vet.
Tel:042-53165 :)
Lycka till!
 
Jag kan rek. equiterapeut till din häst. Vår häst hade liknade problem men tyvärr var det en skada som veterinären aldrig skulle hittat utan equiterapeuten hjälp.
Hon hade fått en spricka i menisken.

Lycka till
 
ja vet en häst som har haft problem med hälta osv. dom har vart nere och röntgat honom men inget va fel. det är dock bara vid ridning han blir galen. kan jobba jättebra men helt plötsligt försöka hoppa ut över manegedörren. jag tror att det sitter i huvudet på den hästen, men det är ju inte min häst så ja vet ju inte säkert.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 359
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 637
Senast: Badger
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 998
Senast: Roheryn
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp