sitter nosgrimman i rätt höjd?

cili

Trådstartare
jag brukar ju rida utan nosgrimma, så jag har aldrig lärt mig det där med hur högt den ska sitta

är den här bra placerad?
merlhuvud.jpg

ska prova honom med remontgrimma sen ett tag också, mest för att testa om det blir nån skillnad på hästen, hur högt (eller snarare lågt) ska den sitta då? lägg gärna in en bild till förklaringen, eftersom det är lättare när man kan se vad som menas

Sv: sitter nosgrimman i rätt höjd?

Den nosgrimman ligger enligt mig korrekt placerad. Man brukar säga att du ska få två fingrar mellan käkbenet och nosgrimman.

Remonten är svår att förklara, nån kanske har bild?

Träns med remontnosgrimma
HS7341.jpg

Som synes sitter själv nosgrimman framför bettet (inte ovanpå). Sidostyckena på grimman skall helst ligga fritt från bettringarna, men inte så högt att riskerar att ligga på ögat på hästen. De flesta hästar har en liten grop under käken som passar bra för remmen/knäppet.

Här är en till bild... Lägg märke till "läderbiten" som sitter mellan nosgrimman och sidostycket. Den ska finnas där på en korrekt nosgrimma! :)

bild

det finns även remontgrimmor med metallpiggar som håller "övernosdelen" och sidostycket i rätt position, dessa piggar är då insydda för att det ska se snyggt och enkelt ut

de som jag vet om remontgrimmor är att man ska få plats me 2 eller 4 fingrar (kommer inte ihåg vilket) mellan näsborren o nosgrimman för att inte skada nosryggen. o så ska den väl spännas så hårt att man får in 2 fingrar mellan nosrygg o nosgrimma

det lärde jag mig när ena remontgrimman på ridskolan gick sönder i sömmen, så ibland är det bra när saker inte håller ;)

Kissing Spine skrev:
Här är en till bild... Lägg märke till "läderbiten" som sitter mellan nosgrimman och sidostycket. Den ska finnas där på en korrekt nosgrimma! :)
Varför? :smirk:

Till trådskaparen: Jag tycker det ser helt okej ut! Skulle gärna höjt den ett hål dock :)

för att det ska bli rätt vinkel där så finns det ibland en läderbit, men som jag sa innan kan det istället finnas insydda metallpiggar som har samma funktion

höjt? men då hamnar den ju nära kindbenet?

Den engelska nosgrimman ska sitta en till två fingrar under käkbenet så den sitter ok på bilden. Själv skulle jag nog höjt upp den ett hål.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 705
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 804
Senast: ildiko
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 372
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V