Bukefalos 28 år!

Självdöda hästarna: ”Önskar att vi hade kommit ut tidigare”

Länsstyrelsen kommenterar nu fallet där ett par i Västra Götaland blivit av med tillståndet att hålla djur efter att hästar som självdött hittats i boxarna på gården. Lyssna på radioinslaget här.
 
Min fråga är varför djurskyddet är så handfallet, tandlöst och senfärdigt. Fick samma reaktion från Länsstyrelsen när tre hundar omhändertogs och fick avlivas omedelbart - över två år efter att jag anmält och påmint ett antal gånger. Man tycks ta mer hänsyn till djurägarna än till djuren ….
 
Nja … När jag ringde fick jag svar som : Ägaren kom inte den tid vi bestämt; Det var så mycket nässlor att vi inte kom fram till hundgården; Hundarna var ju aggressiva så vi kom inte nära ….
Jo men ägaren måste vara med för att man ska kunna göra en djurskyddskontroll. Djurskyddshandläggare har inte rätt att gå in till djur utan ägaren. Då måste isf polisen vara med. Så det låter helt korrekt agerat av dem.
 
Jo men ägaren måste vara med för att man ska kunna göra en djurskyddskontroll. Djurskyddshandläggare har inte rätt att gå in till djur utan ägaren. Då måste isf polisen vara med. Så det låter helt korrekt agerat av dem.
Må så vara, men då behöver lagstiftningen ändras. Oavsett så blev resultatet att hundarna led och fick avlivas ….
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vid en kontroll på en gård i Västra Götaland ska länsstyrelsen ha hittat hästar som självdött i sina boxar. Nu får hästägarna inte...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 961
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigare i veckan hölls rättegången mot det par som har åtalats, misstänkta för grovt djurskyddsbrott, efter att flera grovt vanvårdade...
2
Svar
20
· Visningar
2 430
Senast: Bowman
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
742
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp