Jag instämmer med alla ovan som påpekat att hindersporten är farlig, och jag instämmer också med alla er som påpekat att det är en kalkylerad risk man får ta som tränare/ägare/jockey. Jag minns en dag på Täby för många år sen (nästan 10, en hel evighet!) då tre hästar bröt ner - två för benbrott och en föll ihop efter målgång och om jag minns rätt var den död innan någon hann uppfatta vad som egentligen hänt. Kommer inte ihåg om den bröt nacken i fallet eller om det var hjärtat, det är för många år sedan. Dessa tre hästar, varav en var en häst jag jobbat med, fick sätta livet till i "vanliga" slätlöp, så det är inte bara hinderlöp som är farliga, det kan nog alla som sysslar med galopp skriva under på.
Men precis som det nämns ovan så blir många hästar inom t.ex. hopp och dressyr skadade, även om det sällan rör sig om regelrätta benbrott med mera. Jag har jobbat inom alla tre grenarna, och trav också för den delen, och jag kan inte se att någon gren är farligare för hästarna än någon annan. Ja, fler hästar avlivas på plats i galopp, men ännu fler blir avlivade inom t.ex. hopp och dressyr efter månader av behandling som inte burit frukt.
Är det mildare mot hästen, att den får stå i box i flera månader med lösa benbitar, senskador eller förslitningar i leder och muskler, för att sedan ändå få resa till de evigt gröna ängarna när veterinären kommer fram till att skadan inte kommer läka? Jag tycker självklart att man ska försöka hjälpa en häst att bli bra efter en skada, om det finns en rimlig prognos. Men om jag hade en häst som skadats svårt i träning/tävling inom en viss gren, varför skulle jag få för mig att klanka ner på en helt annan gren inom hästsporten då? För det är ju faktiskt det folk gör - de kan ha tre-fyra halta och lytta hästar i sitt hoppstall (exempel) och ändå har de mage att säga att galoppsporten är grym och idkar djurplågeri...
Jag utgår helt och hållet ifrån egna erfarenheter av de olika grenarna, jag är inte ute efter att hänga ut någon specifik gren. Jag har jobbat i privatstall inom många olika grenar de senaste 11 åren och jag har lärt mig att många är hemmablinda. De ser inte att deras egen träning skadar hästen, men om det står i tidningen att en galopphäst eller flera fått sätta livet till i ett löp, då JÄ***R ska allt galoppfolk få bada i galla!