Sju hästar har förlorat livet i Cheltenham.

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare cecilia w
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 168
Sv: Sju hästar har förlorat livet i Cheltenham.

Tyvärr är det alltid en risk att tävla med hästar i sådana höga hastigheter som i galopp. Att hästar bryter benen är tyvärr relativt vanligt då det räcker med ett litet feltramp för att orsaka en ordentlig skada. Som det står i artikel så har det aldrig hänt så många olyckor på en och samma dag de senaste 20 åren och banan tillsammans med vetrinärena ska gå igenom fallen för att se om säkerheten kan förbättras.

Tyvärr är det många hästar som går åt i övriga ridsporter med även om det ofta inte är så dramatiskt att man måste avliva dem på plats. Inom övriga ridsportgrenarna får många hästar dras med långvariga skador innan de döms ut och avlivas.

Åtta var det väl?
Ajja, men dom får ju iallafall sluta sina liv när dom gör det dom älskar. Men det är ändå tråkigt.

Det är tråkigt när det händer så här. Men tyvärr kommer inte vissa hästsporter förbjudas för det ligger för mycket pengar i det.
Man får hoppas att alla gör det så bra som möjligt för hästarna när de ska tävlas......

Debatten ar het har i england just nu ang alla fall. Tragiskt.
Har just foljt gold cup live har pa tv, underbart att se war off Attrition vinna, vilken hast!
Bor inte langt fran cheltenham och onskar nastan att jag akt dit idag.

cecilia w skrev:
Tycker att det är för djävligt att behöva läsa om sånt här! :eek: :eek: Det är dags att förbjuda vissa tävlingar inom hästsporten.. verkligen!!!!

Jag kan förstå din reaktion, men att förbjuda hindersporten skulle inte lösa några problem. När dessutom, inom hästsporten, kunniga människor uttalar sig negativt om hindersport blir jag besviken :(

Syftar främst på Stig H Johanssons oprofessionella uttalande på aftonbladet.se idag. Det folk borde reagera på är att jockeyerna inte pullar upp trötta hästar. Att det sedan sker olyckor på grund av att en häst trampar snett är inget annat än otur.

Jag håller helt med dig. Det finns alltid en risk med att sadla ut en häst till löp eller att gå fort i träning. Visst är det trist när hästar går åt men oftast går avlivningen så fort på banan att hästarna aldrig behöver ha direkt ont. Jag har ridit flera som har brutit ner, men jag har faktiskt sett ännu fler avlivas på grund av långvariga förslitningsskador eller benbrott i hagen under den tiden jag höll på med ridhästar.

Jag rider själv hinderlöp och det är jockeyns uppgift att pulla upp en häst som är för trött för att ta sig över. Om inte annat för sin egen säkerhet. Däremot så får man ha i beaktan att det är upp till 40 hästar i de största fälten och man rider i mkt högre tempo än t.ex. inom banhoppning eller fälttävlan. Jag brukar jämföra med att vi rider slätlöp i ca 1000meters tempo och hinderlöpen ngt långsammare. När man rider på hinder finns det ingen större möjlighet att trixa med avstånd och lägga hästen rätt, den måste hoppa avsett om den kommer nära eller för långt ifrån. Så hästar (och jockeys) kan göra missbedömningar som leder till att de faller trots att hästen inte är direkt trött, i banhoppning hade det lett till ett ordentligt nedslag. I många av dessa fall klarar sig både jockeys och hästar oskadda men ibland tappar även hästarna luften vilket gör att de kan bli liggande ett tag innan de reser sig. Under de hinderlöp som reds i Sverige 2005 var det ingen häst som föll, däremot var det ett par ryttare som fick syna gräset (bland annat jag 2ggr...)

Jag tycker bara det är synd att allmänheten får en skev bild av den fantastiska hindersporten. Jag har under ett par år arbetat på Irland med hinderhästar som med framgång tävlat i de stora hinderlöpen i Europa, men jag vet också hur det känns att åka till tävlingar med häst, för att åka därifrån utan.

Oftast när det hände olyckor med tragiska slut var det olyckliga omständigheter i antingen upphopp eller landning, där ingen enskild bar ansvar.

Ja, det är väldigt tråkigt att de som inte är inne i galoppsporten bara ser allt det negativa. Det skrivs aldrig något om det positiva, så att allämnheten kan se det. Bara alla skador och livsfarliga löpningar. Sen är det som sagt tråkigt när personer som Stig H och Malin Baryard, som alla känner till och ser som kunniga hästmänniskor säger negativa saker. Det ger så fel signaler som galoppen.

Kan bara instämma :bow: Media behöver visa fler positiva bilder av sporten.

Jag instämmer med alla ovan som påpekat att hindersporten är farlig, och jag instämmer också med alla er som påpekat att det är en kalkylerad risk man får ta som tränare/ägare/jockey. Jag minns en dag på Täby för många år sen (nästan 10, en hel evighet!) då tre hästar bröt ner - två för benbrott och en föll ihop efter målgång och om jag minns rätt var den död innan någon hann uppfatta vad som egentligen hänt. Kommer inte ihåg om den bröt nacken i fallet eller om det var hjärtat, det är för många år sedan. Dessa tre hästar, varav en var en häst jag jobbat med, fick sätta livet till i "vanliga" slätlöp, så det är inte bara hinderlöp som är farliga, det kan nog alla som sysslar med galopp skriva under på.

Men precis som det nämns ovan så blir många hästar inom t.ex. hopp och dressyr skadade, även om det sällan rör sig om regelrätta benbrott med mera. Jag har jobbat inom alla tre grenarna, och trav också för den delen, och jag kan inte se att någon gren är farligare för hästarna än någon annan. Ja, fler hästar avlivas på plats i galopp, men ännu fler blir avlivade inom t.ex. hopp och dressyr efter månader av behandling som inte burit frukt.

Är det mildare mot hästen, att den får stå i box i flera månader med lösa benbitar, senskador eller förslitningar i leder och muskler, för att sedan ändå få resa till de evigt gröna ängarna när veterinären kommer fram till att skadan inte kommer läka? Jag tycker självklart att man ska försöka hjälpa en häst att bli bra efter en skada, om det finns en rimlig prognos. Men om jag hade en häst som skadats svårt i träning/tävling inom en viss gren, varför skulle jag få för mig att klanka ner på en helt annan gren inom hästsporten då? För det är ju faktiskt det folk gör - de kan ha tre-fyra halta och lytta hästar i sitt hoppstall (exempel) och ändå har de mage att säga att galoppsporten är grym och idkar djurplågeri...

Jag utgår helt och hållet ifrån egna erfarenheter av de olika grenarna, jag är inte ute efter att hänga ut någon specifik gren. Jag har jobbat i privatstall inom många olika grenar de senaste 11 åren och jag har lärt mig att många är hemmablinda. De ser inte att deras egen träning skadar hästen, men om det står i tidningen att en galopphäst eller flera fått sätta livet till i ett löp, då JÄ***R ska allt galoppfolk få bada i galla!

Gisburne skrev:
Jag instämmer med alla ovan som påpekat att hindersporten är farlig, och jag instämmer också med alla er som påpekat att det är en kalkylerad risk man får ta som tränare/ägare/jockey. Jag minns en dag på Täby för många år sen (nästan 10, en hel evighet!) då tre hästar bröt ner - två för benbrott och en föll ihop efter målgång och om jag minns rätt var den död innan någon hann uppfatta vad som egentligen hänt. Kommer inte ihåg om den bröt nacken i fallet eller om det var hjärtat, det är för många år sedan. Dessa tre hästar, varav en var en häst jag jobbat med, fick sätta livet till i "vanliga" slätlöp, så det är inte bara hinderlöp som är farliga, det kan nog alla som sysslar med galopp skriva under på.

Men precis som det nämns ovan så blir många hästar inom t.ex. hopp och dressyr skadade, även om det sällan rör sig om regelrätta benbrott med mera. Jag har jobbat inom alla tre grenarna, och trav också för den delen, och jag kan inte se att någon gren är farligare för hästarna än någon annan. Ja, fler hästar avlivas på plats i galopp, men ännu fler blir avlivade inom t.ex. hopp och dressyr efter månader av behandling som inte burit frukt.

Är det mildare mot hästen, att den får stå i box i flera månader med lösa benbitar, senskador eller förslitningar i leder och muskler, för att sedan ändå få resa till de evigt gröna ängarna när veterinären kommer fram till att skadan inte kommer läka? Jag tycker självklart att man ska försöka hjälpa en häst att bli bra efter en skada, om det finns en rimlig prognos. Men om jag hade en häst som skadats svårt i träning/tävling inom en viss gren, varför skulle jag få för mig att klanka ner på en helt annan gren inom hästsporten då? För det är ju faktiskt det folk gör - de kan ha tre-fyra halta och lytta hästar i sitt hoppstall (exempel) och ändå har de mage att säga att galoppsporten är grym och idkar djurplågeri...

Jag utgår helt och hållet ifrån egna erfarenheter av de olika grenarna, jag är inte ute efter att hänga ut någon specifik gren. Jag har jobbat i privatstall inom många olika grenar de senaste 11 åren och jag har lärt mig att många är hemmablinda. De ser inte att deras egen träning skadar hästen, men om det står i tidningen att en galopphäst eller flera fått sätta livet till i ett löp, då JÄ***R ska allt galoppfolk få bada i galla!

Kan inte annat än hålla med. Har sett både dressyr och hoppryttare som häst efter häst döms ut för, och alla tycker fortfarande att "det är synd om henne/honom att hon/han har sån otur med hästarna", I viss fall ahr ajg tyckt synd om en ny häst i dessa stall, eftersom risken att dömas ut är så stor. Pga vad? FÖrslitningar av olika slag oftast. Sällan olyckor, men hästen är lika död ändå om man säger så.

tycker det är förjävligt..

Hörde det av en kill kompis som sa det..Men ahn visste ju inte vilken grev var det va..

Men jag gissade på steeplechase?
Hade jag rätt?

Som någon nämnde ovan - GLÖM inte att i England rids hinderlöpen över MYCKET längre distans än i Sverige och startfälten är STORA. Här kan vi skatta oss lyckliga om vi ens får ihop tillräckligt många hästar för att loppet ens ska bli av, medan man i England får utesluta vissa ekipage för att startfältet (runt 40 hästar) är fullt redan. Det var väl inte så grymt många år sedan det bara var 5 startande i svenska Grand National...?

På ett sätt kan man tycka att en sport som är så liten som hinderpsorten är i Sverige lika gärna kunde uteslutas helt, men därigenom skulle det bli ännu färre spelare i sporten och det är trots allt spelarna som betalar vinstsummorna och underhållet av banorna. Så skulle fler spelare försvinna skulle galoppsporten som begrepp krympa ännu mer, och till slut skulle ingen tycka att det är värt allt slit när vinstsummorna krypit ännu närmre nollan. Kan ni ens tänka er hur många människor i det här landet som skulle förlora sitt yrke, sin inkomst och sitt kall i livet? Alla tränare, arbetsryttare, jockeys, ägare, uppfödare och administrativ personal som håller fullblodsaveln och galoppsporten levande i det här landet. Ett liknande scenario har redan hänt, när arabgaloppen lades ner. Som tur är kom den tillbaka, men flertalet uppfördare fick välja mellan att lägga ner helt eller byta inriktning och börja föda upp araber till distansritt med mera istället. Mycket bra avelsmaterial som arabgaloppen skulle haft nytta av idag glömdes bort och gick förlorat. En väninna till mig fick lägga ner sitt stuteri och sälja nästan alla hästarna på grund av det briljanta beslutet.

Kapplöpning är den äldsta kända hästsporten som människor ägnat sig åt, och den är fortfarande omåttligt populär i hela världen - det finns till och med galoppbanor och uppfödare i Afrikas djungler - men i Sverige har travsporten fått över 90 procent av spelintäckterna och andra avgifter varje år, så den verksamheten har verkligen fått blomma ut medan galoppen fått lägga sig i skymundan. Man trodde nog att en så populär sport skulle klara sig ändå, men det har den bevisligen inte gjort här. Alla dessa människor som dagligen kämpar för att klara sin ekonomi och kunna fortsätta träna/rida/äga galoppörer förtjänar all credit - att hästfolk som inte vet ett skvatt om galopp har bestämt sig för att önska livet ur hela sporten har jag oerhört svårt att relatera till...

*knapplan*

Det var med nervositet i magen jag oppnade denna traden. Trodde att alla skulle vara anti-galopp och att det skulle vara dalig stamning. Men ack sa fel jag hade! Ni ar verkligen enastaende pa Buke, manniskor som tanker langre an nasan racker och verkligen tanker igenom det man tycker och sager. :bow:

Inom galoppen har man i alla fall vett pa att avliva de djur som man vet inte kommer att ma bra i framtiden. Jag tycker mer synd om de hastar som efter ar av behandlingar och tomma loften for somna in.

Instämmer. Jag har sett med egna ögon hur hästar fått en diagnos som lovar förbättring för att sedan bli sämre och sämre under nästan ett års tid... Därmed inte sagt att jag är helt oskyldig - min brutta skadade sig julen 2004 och åkte som en jojo fram och tillbaka till ATG-kliniken under hela vintern och våren 2005. Hon mådde dåligt i omgångar och bra därimellan och det var inte förrän i februari som jag började förbereda mig på att veterinären skulle vilja avliva henne nästa gång vi åkte dit. Men så vände allt och hon blev bra, så visst kan månader av slit vara mödan värt.

Men det jag framförallt reagerar på när jag hör hästfolk som inte är insatta i galoppen säga negativa saker, är att de inte ser om sitt eget hus innan de yttrar sig. Hur ofta hör man inte hästskötare säga att de fått smörja in dressyrhästar med skokräm för att dölja såren efter sporrarna, eller att hoppryttare har lindor på hästen även i hagen och i boxen för att dölja spår av barrering...? Självklart är inte alla inom hopp/dressyr djurplågare, jag vill tro att de flesta inte ens tänkt i såna banor, men det finns fortfarande djurplågare av grövsta sort inom de grenarna, och en hel del av dem finns bland eliten världen över. Men bara för det tänker inte jag skriva negativa trådar på t.ex. hoppforumet och skandera att hoppsporten borde förbjudas, att hindren är för höga och långa, att hästarna far illa och att det piskas för mycket i ponnyhoppning! Sen om jag har såna åsikter eller inte, det låter jag vara osagt.

Ni får ursäkta om jag har engagerat mig i den här tråden, men jag har varit med här sedan det hette "stallet.com" och det här måste vara femtielfte gången det startas en tråd om djurplågeriet inom galoppsporten på det här forumet. Jag tycker att det är väldigt lustigt, jag undrar om det förekommer lika ofta på t.ex. travforumet eller islandshästforumet...? Det finns negativa saker att säga om alla inriktningar, men konstigt nog ska det alltid klankas på just galoppen.

Ni som känner för att bli ännu mer upprörda, titta in under Gnägg - där finns en tråd om samma ämne, fast med folk som tydligen inte är insatta alls i vad galopp handlar om. Bara kommentarer om hur sjukt det är och hur synd det är att folk offrar oskyldiga djurs liv med mera...

Kan inte annat än hålla med och buga :bow: :bow:
Man blir så :devil:a trött när oinsatt hästfolk o andra okunniga klankar ner på sporter de inte förstår o vet ett endaste dugg om :crazy: :mad:
Fälttävlan åker allt för oftast på samma kritik som galoppen o folk e helt ute och seglar :mad:

Jag vet, jag var inne på FT-forumet litegrann förut och vissa där går ju inte att diskutera med. Fasta hinder är livsfarliga, det rids i för högt tempo, för lång distans, i för varmt väder och det är för orutinerade ryttare som rider i Sverige, med mera... Jag personligen tror ju inte att man kommer upp i 2- och 3-stjärniga tävlingar om man är lika orutinerad som en elev i knatteridningsgrupp på ridlekis! :cool:

Skönt att så många här stödjer galoppens intressen och inte hasplar ur sig kommentarer som dem jag såg på Gnägg, att sporten styrs av pengar och att folk bara bryr sig om vinnande hästar och inte de som är sämre. Min spontana tanke när jag läste det, var att så är det inom TRAVET, men inom galoppen finns det inte tillräckligt mycket pengar i Sverige idag att man ens kan fokusera på att bli rik! Här handlar det väl för de flesta om att klara alla räkningar och hyror så man kan fortsätta med sitt intresse. Självklart finns det tränare/ägare som är mer framgångsrika än andra, men även dem har en gång i världen fått gräva längst ner i sina djupa fickor efter nästa insats för att komma dit de är idag, med det hästmaterialet de har. Inom travet däremot kan det räcka att vinna några få löpningar per år eftersom vinstsummorna är så mycket högre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 387
Senast: Edla
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 025
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 996
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 921
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka