Sju hästar har förlorat livet i Cheltenham.

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare cecilia w
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 168
Sv: Sju hästar har förlorat livet i Cheltenham.

Ska man säga så här..Hade inte hästarna tyckt det var kul hade de inte gjort det..Visst kan man pressa en häst till saker men någon gång tar det stopp det med:devil:

Kan tillägga det med att jag akn inget om galopp..Min kusin hade någon godkänd hingst inom galoppen typ sen födde han upp galoppörer med.. Så jag blev upp skickad på en som höll på att ridas in när jag var 10 typ:angel:

Då får vi väl tacka för hästfolk som du, som inte vet så mycket men som inte heller dömer på förhand! :love:

Ne jag tycker likosm det..Hade inte hästarna velat hade dom inte gjort det heller..Så brukar jag säga åt det mesta..

om det är något jag inte tycker ser så bra ut för hästarna så brukar jag ta mig en funderare och så;)

Sen får jag väl vara lite för det eftersom min kusin håller på med det;) Inte rider sj som sagt men föder upp och skickar på träning typ:p

Halloj! Har inte tyckt att det varit nån ide överhuvudtaget att föra den här diskussionen.. Jag kanske formulerade mig lite olyckligt i mitt inlägg, men faktum är att jag var jäkligt upprörd och så var många andra med mig. Jag är mycket väl medveten om att alla hästsporter är mer eller mindre farliga för både häst och ryttare och föralldel så har ALLA sina "baksidor." Frågan handlade inte om att såga hela galoppsporten, utan om detta specifika fallet! Man kan kalla mig okunnig om man vill, men när det väl kommer till kritan är det väl ändå djurens välmående vi snackar om? Om djuren dör i ett så stort antal så borde man kanske se över vissa saker ( vilket de gör i Eng... I know)Tycker att diskussionen har blivit rätt enkelspårig och försvarande! En sport med så gamla anor som galoppen borde kunna ta kritik, framförallt för att kanske kunna utvecklas och förbättras! Ingen är perfekt, eller ? Så vad skulle kunna göras för att förbättra situationen? Mindre antal startande? Kortare löp? Dessa tycker jag är frågorna som borde diskuteras, inte om hur oinsatta människor som jag sågar den stackars galoppsporten... Allt är inte svart eller vitt, och jag har inte DÖMT nån på förhand. Tack för mig!

Ingen har påstått att just du är okunnig och sågar sporten, men vi har som jag sagt förut stött på flera såna här trådar och det börjar bli lite gammalt... Som tråden på Gnägg som också handlar om artikeln i Aftonbladet, där de flesta verkar hålla med om att galoppen är djurplågeri, det är SÅNA påståenden som gör oss galoppälskare upprörda, eftersom de i 99,5 procent av fallen kommer från folk som inte kan galopp.

Och som jag nämnde ovan så har vi redan mycket kortare löp med färre startande i Sverige, det kan liksom inte bli så mycket bättre här. Däremot i England så tycker jag också att det kan gå till överdrift, men de som stör mig allra mest är Mongolerna som hävdar att de lever för hästen (deras gudar) och älskar sina hästar, och sen sätter de upp sina 4-åriga barn (binder fast dem) på små föl för att "rida in dem". Och varje år har de en tävling - ett race som är ex antal mil långt, där hästarna springer tills de stupar av utmattning. Dånt borde förbjudas, enligt mig, för de hästarna piskas tills de antingen kommer över mållinjen eller dör på vägen. Och de hästar som dör anses inte ha varit tillräckligt bra ändå, eftersom de inte orkade. Och det är som sagt ett folk som anser sig älska hästar... Sånt gör mig ledsen i ögat.

Det har diskuterats huruvida galoppen kan bli en säkrare sport, och det finns väl inte så särdeles många jockeys som skulle utföra sitt jobb varje dag om de ansåg att det var FÖR farligt? Visst finns det en risk, men vi har trots allt inte särskilt många dödsfall här, inte jämfört med övriga Europa.

I en sån här diskussion tror inte jag att man kan undvika att trampa någon eller några på tårna, för det hela handlar så mycket om ens egna åsikter och erfarenheter. Det sitter säkert någon redan nu som tänker skriva ett upprört inlägg om hur hästkunniga Mongolerna är... :crazy:

Annika Källse skrev:
Under de hinderlöp som reds i Sverige 2005 var det ingen häst som föll, däremot var det ett par ryttare som fick syna gräset (bland annat jag 2ggr...)

Vaddå? Vart det ingen häst som överhuvudtaget gick omkull? Eller ingen som fick avlivas på plats..? :confused:

Inte i Sverige under 2005. Det var nån som trillade i Norge och en som bröt benet men det gjorde den mitt i svängen alltså inte i samband med något hinder. Norges häckar är lite annorlunda då de är lösa och ställs ut på slätbanan. Om en häst slår i hårt kan häcken välta och skapa problem för hästarna bakom, men oftast slutar det med lite konstiga språng och en och annan ryttare på backen...

Var och såg GN förra året, och stod precis bredvid vilket-hinder-det-nu-var där två ryttare föll typ samtidigt om jag inte minns fel. Hästarna klarade sig och hade hur kul som helst innan de blev infångade, men en ryttare fick åka pling-plong-taxi därifrån...

Då stod du bredvid nr 9. Det är det största hindret på banan. Misky (Sean Curran) fegade ur och hoppade genom infångaren den tyska hästens ryttare Oliver Schnackenberg snubblade i landningen och tyvärr blev han trampad av en annan häst och fick besöka Västerås Sjukhus med en bäckenfraktur. Men hinderryttare är ofta av segt virke och han red hinderlöp igen efter ca en månad (!). De hästarna klarade sig utmärkt. Jag själv red en 15 åring som tyckte att lagom är bäst och höll ett ganska makligt tempo, men i mål kom vi som 5a på behörigt avstånd.

Just det, Schnackenberg var det... och Curran. Hade liiiite bråttom den dan på grund av alla träckningar så jag hann aldrig läsa något program... Baksidan av att vara markpersonal, antar jag.

cecilia w skrev:
men när det väl kommer till kritan är det väl ändå djurens välmående vi snackar om?

Nej, det är en sport med pengar i. det handlar inte om djurens välmående i första hand. det gör det inte i andra penga sporter med djur heller. Missförstå mig inte - självklart är ingen ute efter att skada djuren. men sporten är inte uppfunnen för djurens bästa väl och ve i första hand. Den är uppfunne för människan i första hand. så är det.

för övrigt håller jag med övriga som svarat, i det att jag inte ser en större skandal i denna händelse än gällande andra häst sporter där hästarna skadar sig, springer sönder sig eller hoppar sönder sig eller rids sönder av ryttare pga felaktig ridning. eller handeras sönder pga felaktig skötsel. så är det tyvärr.

Du har rätt, med tillägget att ALL hästsport är en sport med pengar i där hästars väl och ve inte sätts i första rummet av alla som utövar den. Hur många hopphästar har jag inte sett blivit piskade över hinder de inte har kapacitet för, bara för att ryttaren ställt in sig på att nå en högre klass innan årets slut? Hur många gånger har jag inte hört ryttare säga: "Jag ska bli elitryttare och då måste jag sälja den här hästen/ponnyn och köpa en dyrare och bättre! Jag vill kunna leva på att vara hopp/dressyr/western/fälttävlansryttare!"
Hur många stall (utanför galoppen) har jag inte jobbat i där hästar köps och säljs som grödor på en söndagsmarknad, där samma häst byter ägare och flyttar flera gånger samma år, och där det enda som betyder något är att de hästarna som finns kvar i stallet är av minst SM-kapacitet och helst en bra bit däröver?
Hur många travtränare har jag inte stött på som formligen spottar ut hästar på banorna och som sedan säljer eller ger bort dem när de inte vann sin första start?

Min poäng är att alla grenar som jag stött på har något underliggande pengaintresse. En del frågar mig varför jag valt att tävla så mycket med min shettis, och sanningen är att förutom att det är kul, så är det de enda tävlingarna jag kunnat åka på år efter år utan att se att merparten av mina mottävlare bytt häst varje säsong för att den förra inte dög.

Heder åt alla som bryr sig om sina hästar och ger dem ett värdigt liv, oavsett om de är galopptränare, hoppryttare eller fyrspannskusk!

Ahh, jag trodde jag sa det du sa, men du utvecklade det bättre, hur jag menade. jag håller med. det är viktigt att komma ihåg tycker jag, när man rör sig i häst världen, och djur världen över huvud taget för den delen...

tack!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 387
Senast: Edla
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 025
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 996
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 921
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka