Sv: Sju hästar har förlorat livet i Cheltenham.
Ingen har påstått att just du är okunnig och sågar sporten, men vi har som jag sagt förut stött på flera såna här trådar och det börjar bli lite gammalt... Som tråden på Gnägg som också handlar om artikeln i Aftonbladet, där de flesta verkar hålla med om att galoppen är djurplågeri, det är SÅNA påståenden som gör oss galoppälskare upprörda, eftersom de i 99,5 procent av fallen kommer från folk som inte kan galopp.
Och som jag nämnde ovan så har vi redan mycket kortare löp med färre startande i Sverige, det kan liksom inte bli så mycket bättre här. Däremot i England så tycker jag också att det kan gå till överdrift, men de som stör mig allra mest är Mongolerna som hävdar att de lever för hästen (deras gudar) och älskar sina hästar, och sen sätter de upp sina 4-åriga barn (binder fast dem) på små föl för att "rida in dem". Och varje år har de en tävling - ett race som är ex antal mil långt, där hästarna springer tills de stupar av utmattning. Dånt borde förbjudas, enligt mig, för de hästarna piskas tills de antingen kommer över mållinjen eller dör på vägen. Och de hästar som dör anses inte ha varit tillräckligt bra ändå, eftersom de inte orkade. Och det är som sagt ett folk som anser sig älska hästar... Sånt gör mig ledsen i ögat.
Det har diskuterats huruvida galoppen kan bli en säkrare sport, och det finns väl inte så särdeles många jockeys som skulle utföra sitt jobb varje dag om de ansåg att det var FÖR farligt? Visst finns det en risk, men vi har trots allt inte särskilt många dödsfall här, inte jämfört med övriga Europa.
I en sån här diskussion tror inte jag att man kan undvika att trampa någon eller några på tårna, för det hela handlar så mycket om ens egna åsikter och erfarenheter. Det sitter säkert någon redan nu som tänker skriva ett upprört inlägg om hur hästkunniga Mongolerna är...