Sjuårig flicka död efter olycka vid prisutdelning i Tyskland

Jag tycker att det oftast är ryttare som rider flera hästar som kommer in på "fel" häst. Eller någon som inte räknat med att bli placerad och hunnit hem.

Dom flesta hästar klarar av en prisutdelning. Och dom ryttare som har en häst som inte uppskattar det kan få sin rosett och sen gå ut och inte delta i ärevarvet.

Jag vill ha kvar prisutdelning med ärevarv. Både jag och min häst tycker det är roligt och jag uppskattar det som publik också!
 
Jag tycker att det oftast är ryttare som rider flera hästar som kommer in på "fel" häst. Eller någon som inte räknat med att bli placerad och hunnit hem.

Dom flesta hästar klarar av en prisutdelning. Och dom ryttare som har en häst som inte uppskattar det kan få sin rosett och sen gå ut och inte delta i ärevarvet.

Jag vill ha kvar prisutdelning med ärevarv. Både jag och min häst tycker det är roligt och jag uppskattar det som publik också!

Man skulle kanske kunna skippa det för de mest oerfarna och unga ryttarna? Tänker på både riskbedömning och motorik och reaktionsförmåga som ännu inte utvecklats hos barn som ju vi vuxna vilar oss mot, och är beroende utav, under hanteringen av hästar.
Min dotter fick inte börja rida förrän hon var 10 pga dessa anledningar. Blir ju inte sällan mest att yngre barn än så bara studsar runt i sadeln och inte kommer till ordentlig ridning förrän uppåt 10 årsåldern
Men klart det finns undantag men med dom ökar ju såklart riskerna de utsätts för.
 
På våra tävlingar så brukar själva prisutdelningen i sig vara lugn. Det är snarare ärevarvet man blir nervös av. Oftast är den lugn men ibland är det rena kapplöpningen.

När jag var på GHS för något år sen så hade alla ponnyerna ledare på prisutdelningen. Inget ärevarv. Möjligen att vinnaren leddes runt ett extra varv, minns inte så noga. Många av ponnyerna var väldigt taggade och det hade kunnat bli rent kaos. Nu är det ju stor skillnad på att rida i skandinavium och att rida på en liten lokal tävling men det är nått att ha i baktanke tycker jag.
 
Fast rida ärevarv är både kul och tradition

Jag tycker rida ärevarv är förlegat och gammeldags , varför ska en grupp hästar lastas ur igen och ha ryttare på ryggen igen och ridas igen?? de är väl inga soffor?? jag ser ingen nytta med det alls- dessutom- så finns det arrangörer som gärna klämmer i lite extra i högtalarna ala GHS, jättekul för hästen-not.
 
Dom flesta hästar klarar av en prisutdelning. Och dom ryttare som har en häst som inte uppskattar det kan få sin rosett och sen gå ut och inte delta i ärevarvet.

Det finns tyvärr ett problem i det hela. Och det stavas överdomare. Det finns och förekommer fortfarande att överdomare tvingar ryttare att vara med på prisutdelningen med just sin häst. Hoppas de försvinner snart. ( Men nu luckras väl reglerna upp också)
 
Det förekommer på hög nivå ja där det är hästar av en helt annan mentalitet.....
Är det verkligen så? Jag upplever att även ponnys avlas mer och mer åt sporthållet, dvs mycket blod och temperamentsfulla. Ser även i trådar här när folk frågar om råd kring köp av första ponnyn att det inte räcker med att den är lugn och trygg utan den skall också klara de högre klasserna i framtiden. Det är en svår kombo för en nybörjare att klara av.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En flicka har dött efter att hon ramlade av sin häst i fredags. – Vi fick beskedet söndag kväll. Vi har mötts i sorgen och saknaden...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinnlig kusk dog i samband med en olycka med häst och vagn i närheten av danska Roskilde på söndagen.
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I fredags förlorade Nicola Philippaerts sin topphäst H&M Chilli Willi då hingsten bröt ett framben inne på tävlingsbanan i Wellington...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På söndagskvällen har det skett en dödsolycka på mark som tillhör Bollerup Naturbruksgymnasium. En elev, en 17-årig flicka, har avlidit...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp