Sjuk efter stelkrampsvaccination

Centaur

Trådstartare
Vaccinerade mina hästar i går och nu är den ena jättedålig. :crazy:

Var väldigt hängig i morse, trött och stel. Temp 38,7. Nu har han 39,8, fortfarande hängig och ledsen, rör sig stelt i boxen, andas tungt. Men han är inte halt om jag går en runda med honom på ridbanan. Äter lite hö men det går sakta. Verkar hungrig men blir uttröttad av att äta. Står och hänger.

Någon som varit med om liknande?? Jätteorolig. :( Han var helt frisk i förrgår. Och i går kväll verkade han också pigg. Vaccinet sattes vid 16 tiden.

Om jag googlar så finns det knapt listade några biverkningar på häst. Men hos människor står det led och muskelvärk, feber, trötthet, illamående...

(Ringde givetvis vet som inte kan komma förrän i morgon.)

Sv: Sjuk efter stelkrampsvaccination

Har hört ett par fast då har det varit vaccin mot hästinfluensa. I båda fall repade sig de hästarna, håller tummarna för att även din repar sig snart!

Kolla även området där sticket gavs så det inte är någon knöl där. I så fall kan det ha följt med något skit in som orsakat en infektion. Då kan det behövas penicillin.

Ja, influensavaccinet vet jag vissa reagerar på, det har också mina gjort några gångar (dock aldrig såhär illa). Är ju därför jag valt att bara vaccinera mot stelkramp, trodde det var någorlunda riskfritt. :crazy:

Det finns en liten svullnad där, men den är inte större än på min andra som inte visar några som helst tecken på att må dåligt.

vilket vaccin användes då?
Equilis® Prequenza Te är mot båda (som i stelkramp+influensa) tex, och det står såhär i fass;
En diffus, hård eller mjuk svullnad (max 5 cm i diameter) kan uppträda vid injektionsstället och som avklingar inom två dygn. Smärta vid injektionsstället kan uppträda i sällsynta fall, som kan ge upphov till övergående funktionsobehag (stelhet). I mycket sällsynta fall kan feber, som ibland åtföljs av letargi och aptitlöshet, uppträda under 1 dygn, i exceptionella fall upp till 3 dygn.

Equip® T vet. är bara mot stelkramp och fass säger;
Överkänslighetsreaktioner kan förekomma i enstaka fall. I händelse av en allergisk eller anafylaktisk reaktion, skall omedelbar behandling ges med lämplig glucocorticoid intravenöst eller adrenalin intramuskulärt.

Enstaka djur kan få en övergående lätt höjning av kroppstemperaturen, vilken i typfallet inträffar 9-12 timmar efter vaccinationstillfället.

Enbart stelkramp, var iaf det jag bad om. Tror emballaget finns kvar i stallet så kan dubbelkolla det strax.

Kan ju vara så att den där "lätta höjningen av kroppstemperaturen" som det står om tar lite hårdare på just den hästen? Kanske finns nån liten förkylning i bakgrunden som gör att febern känns mer (vissa människor blir ju toksjuka av en 0.3graders höjning medan vissa inte däckar förrän efter tre grader, som extremexempel)

Lika bra att dubbelkolla!

Jaha, den stod det absolut minst om. Men det är klart att hästen kan reagera, bara att det kanske är så pass ovanligt att det inte har rappoterats...

Det är väl bara att ha tät kontakt med vet, eftersom hästen ändå äter och kan röra sig. Se till att vetten kommer imorgon bara även om pålle skulle vara friskare! Hoppas pålle kryar på sig! Tempa på!

Tillägg; jag skulle nog med närmre eftertanke ha ringt någon annan vet och rådfrågat... Bara för säkerhets skull!

Är inte ovanligt att få en sådan reaktion efter vaccinering dock är det sällan egentligen vaccineringen som är direkt orsak utan att hästen haft en allmäninfektion som varit på gång tex en förkylning som immunförsvaret klarat att hålla stånget men iom att man vaccinerar så får immunförsvaret annat att syssla med och infektionen som lurat i bakgrunden utan att märkas blommar ut. Vanligt att det händer på människor också och det är anledningen till att man alltid skall vara hundra procent frisk när man blir vaccinerad.
Sitter själv just nu i skiten då de två 2 åringarna är rejält förkylda och hela stallet nästan har deadline på vaccinationerna om 10 dagar känns inte alls bra att vaccinera ens de hästar som är tillsynes friska då jag ju vet att det mkt väl kan handla om att de har immunförsvar som klarar att hålla det i schack.

Ja det kan han ju ha haft såklart, men han var i full träning och verkade helt pigg. Inte seg, snuvig, hostat eller något. Dvs han såg ju ut att vara 100% frisk.

I går vid midnatt hade tempen sjunkit till 39 så jag vågade gå och lägga mig. Nu kl 07 verkar han piggare och han har ätit upp allt höet. Inte tempat än men verkar som det går åt rätt håll iaf.

Kan tänka mig att veterinärer/hästägare nog inte är lika bra på att rapportera biverkningar som läkare/patienter. Det är en gammal veterinär jag har med väldigt många år i branschen och han hade inte ens hört om någon häst som blivit så dålig efter stelkrampsvaccinen... Men jag är nästan 100% säker på att det är pga den, eftersom biverkningarna som är listade för människor stämmer in exakt på min stackar häst.

Min gamla häst var överkänslig mot det mesta, bl.a avmaskningsmedel (vissa mer än andra)och influensa/stelkramps-vaccinationer.
Vid vacc fick han väldigt hög feber och var hängig i någon dag. Jag fick alltid planera in flera dagars vila i samband med vacc.

Har din häst fått samma preparat förut? Om inte så skulle jag noga anteckna vilket den reagerade på för att sedan undvika det framöver.

"Skönt" att höra att det inte bara är min som reagerar. Nej, han har inte fått samma tidigare, eftersom jag då vaccinerat mot båda influensa och stelkramp. Han har blivit lite hängig av den också (dock ingen feber), var därför jag skippade influensan. Equip-FT har han fått tidigare.
Kan ju fråga efter Equip-T om tre år när det är dags att vaccinera igen om det skulle vara så att Tetanusvaccin vet (som han fick nu) ger allvarligare biverkningar.

Nu har han varit feberfri några dagar, har varit ute och skrittat i går och i dag och han verkar helt okej igen, pigg och busig som vanligt. Hur länge brukade du vänta med träning?

Min bästa väns häst reagerade otroligt starkt ett år! Hon hade fått vacc på förmiddagen,när jag skulle släppa in så var hästen dysvettig på halsen,och en knytnävsstor böld på halsen där sprutan getts,ringer in till kompisen som kommer ut på en gång,jag hinner under tiden ta av täcket,och inser att hon är precis lika sjöblöt på hela kroppen! :eek: Hästen äter inte,utan står bara och hänger,vi tar tempen som var runt 39,8,ringer veterinären som inte kan göra något förens om tidigast 4 timmar.

Nu började även hästen att dra upp magen,så vi rådfrågar vet som tycker vi ska ut och gå,ifall det är kolik också. Vi går och går ute på stallplanen,och vissa tillfällen så bara viker sig frambenen,tar tempen igen,nu var den 40,8,vi undrar om den är trasig,så testtempar min häst också,men han har sin vanliga temp. Ringer till strömsholm,men dom är osäkra på om dom vill ha in oss eller vad sjutton det var,kommer inte riktigt ihåg,men vi skulle vänta ett tag till iaf.... Hästen bajsar normalt,men är fortfarande jätte dålig så vi beslutar att ta in på box för det verkar inte alls vara kolik,kurrar på bra i magen,och normal avföring. Väl där inne så sprutar svetten igen,väldigt orolig häst som vankar fram och tillbaka,efter kanske en timme så tycker vi att hon börjar se lite kontaktbar ut i ögonen igen,och vi tempar och det hade sjunkit till 39,5,hon doppar t.o.m mulen i hinken,efter ytterligare nån timme så är den nere på 38,samma veva kommer veterinären som tog massa blodprover och undesökte tarmen lite,men allt såg bra ut på dom sen,alla tog för givet att det var vacc hon reagerat på,RIKTIGT otäckt var det,vi var helt säkra på att hon skulle dö där och då...:cry:

Vad skönt att han mår bra nu.

Det brukade bli tre dagars hel vila (beroende på tempen)och sen red jag lätt för att vara uppe i 'normal' träning efter en vecka. Hård träning fick vänta ett par dagar till.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 469
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 756
Senast: Messy
·
Hästvård Hästen vaccinerades i onsdags morse mot hästinfluensa (ingen stelkramp) och fick i torsdags en ordentlig svullnad vid injektionsstället...
Svar
0
· Visningar
714
Senast: Catayah
·
C
Övr. Katt fick min katt vaccinerad för 13 dagar sedan mot kattpest, men än en gång har hon blivit mycket dålig av vaccineringen, började insjukna...
Svar
13
· Visningar
3 366
Senast: caspar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Akvarietråden V