Bukefalos 28 år!

Sjuk eller trotsig?

Fannih

Trådstartare
Min ponny har haft problem med luftvägarna, han blev kollad i sensomras och hade slem och irriterade slemhinnor. Fick slemlösande och antihistaminer.
Hans symptom var följande:
Klia nosen i skritt, trav o galopp.
Rusa iväg och kasta med huvudet.
Allmänt jobbig
(bränd nos)

Har ridit honom sporadiskt efteråt, kliandet har i princip slutat nu men han är fortfarande jobbig.
Idag var han riktigt besvärlig på ridplanen, han var rädd för vinden och smårusade, började bocka och kasta lite med huvudet.
Hoppade av och "longerade" honom i tygel - skakade av sig tränset och galopperade ut, dock lätt att fånga (kunde lika bra ha sprungit hem,ridplanen är ca 10min hemifrån)
Tar in honom på planen igen, han tokbockar och jag tappar honom - lätt att fånga igen. Leder honom lite, sitter upp, rider hem och travar lite på vägen utan problem.

Han lär sig otroligt snabbt, och hans personlighet är rätt speciell. Full av fan och bus. Men detta är mer än tidigare, han har dessutom aldrig bockat då jag lett honom.

I våras var han superduktig och positiv, busig men medgörlig.



Kan hans uppförande bara var trots? han har lärt sig att han slipper ridplanen? Eftersom jag är rädd att han har ont på nåt vis har jag alltid slutat (bara han uppfört sig nån minut) och inte vågat pressa honom.

Kan han ännu ha problem? Kan det vara headshaking?
Känner mig alldeles rådlös.

Skall ta mig till kliniken, bara jag får tid över.

Han är en welsh på 5 år.

tacksam för svar och funderingar.
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

Eftersom du själv är osäker tycket jag att det är bra om en veterinär får kolla igenom hästen så att du slipper fundera vidare på hästen hälsostatus.

I övrigt när jag läser det du skriver så får jag känslan av att hästen släppts lite för långt, den har fått bestämma och har kommit på hur han kan slippa. Så, en tränare som hjälper dig att komma vidare är en god idé, tycker jag. Jag har en welsh cob som definitivt skulle ha tagit över om hon fått chansen. Jag hade tränarstöd redan från inridningen då hon var speciell redan som unghäst. Smarta hästar som snabbt räknar ut hur dom kan få små vinster i livet... ;)
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

Ja, jag hoppas ju faktist att det skulle vara trots :)
Men skulle vara så fel att vara dum mot honom om han skulle haft ont.

Kom i skrivande stund på att han en gång varit helt klifri påväg till ridplanen, men inne på planen var han genast tvungen att klia sig (dammfri plan)

Har dock en fundering; om en häst kan minnas att ridplanen inneburit mera jobb - dvs mera problem med luftvägarna? Fastän de problemen är borta, så finns minnet kvar.
Att han därför skulle vara helt medgörlig att trava på hemväg?
Måste bege mig ut i terrängen för att undersöka om han är lika enkel längre bort från stallet...

Har nog ändå en känsla av att han driver med mig..:cool:

Hm, får försöka reda ut detta.
Tack så mycket för ditt svar!
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

här kommer 2 st videor på hans beteende.
Detta är från i förrgår, fick inte med det värsta, då var han flera gånger nära att gå omkull då han bockade, hans såg ej heller vart han for, utan flög omkring överallt.

Inte lika säker på att det är trots längre . .
Skall till vet på måndag.

funderingar kring detta?
någon som haft likadana symptom hos sin häst?


http://www.youtube.com/watch?v=3QBrsM8eCj4

http://www.youtube.com/watch?v=ouTzgQ0-qwE
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

Nu hoppas jag att du gått igenom hästen, att en veterinär kollat upp ifall det föreligger nåt problem. Har det inte hittats något så rekommenderar jag dig att jobba igenom hästen, genom det som jag ser som protester mer än problem. Du avslutar ju på sista filmen genom att ge dig, hästen far i luften, byter varv och får fortsätta i det varvet och sen får han klappar på det. Det är att ge hästen fel signaler, är min åsikt.

Jag har en welsh cob som fortfarande flyger i luften ibland, framförallt i början på jobbet om vi haft ett längre uppehåll. Då driver jag på henne...börjar hon rusa så står jag still och låter henne rusa tills hon själv upptäcker att det blev bara jobbigt och där börjar jag kräva jobb igen. Jag låter henne aldrig vända och fortsätta i det varvet...där plockas hon genast upp och så får hon återvända till varvet jag bestämt.

Att hästen vill klia sig i ansikten kan mycket väl vara en typ av överloppshandling. Min gör så ibland när hon är frustrerad över nåt...som när vi mött turridningsgänget och hon inte har fått hänga på dom...då kan hon stampa irriterat i backen, frusta ljudligt och dyka ner för att gnugga ansiktet men med mer jobb och träning så försvinner det. Min donna har ju lärt sig att det inte leder till nåt så hon har mer eller mindre slutat ;)
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

Jag är själv helt kass på att longera, men det känns lite som att det är ditt kroppsspråk som triggar igång beteendet? Skulle jag hoppa omkring, och liksom huka mig som du gör vid ett tillfälle, då han rusar iväg och gör en vild serie, så skulle garanterat min lugne snälle kille ta det som en lekinvit eller kanske bli orolig och undra vad jag menar, och skutta runt som en tok han med. ;)
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

svarar er båda

Innan filmen hade han bockat ännu mera, direkt jag krävde mer trav eller galopp. Han tog inte ett enda galoppsteg, vilket han förut gjort på endast kommando. Han blev givetvis trött, och då jag inte hade något longeringsspö (och för kort lina )fick jag shasa på honom (ser rätt lustigt ut haha)

Jag reagerade själv då jag såg videorna att min osäkerhet syns bra, då han börjar bocka tänker jag genast att han har ont - han bockar - jag slutar.
Jag är inte super på att longera annars heller :angel: men bättre än såhär kan jag nog prestera.

nåja, nog om det.

Hans kliande var inte bara sådär, utan han kastade ner huvudet för att klia sig i alla gångarter, han drog även nosen mot marken.

Har tittat på videorna flera gånger nu sålänge jag skrivit detta svar, det är verkligen brister i longeringen. Ju mer jag tittar desto mer stör jag mig på det. en fullt frisk häst kunde väl börja bete sig lite knepigt med denna hantering.
Men ändå förstår jag inte varför han måste bli så hysterisk, i våras var galopplyft det roligaste i ridningen. Han bara väntade på att få lyfta, man märkte att han gillade det. Tycker det är lite konstigt att han nu blir irriterad av något han tidigare gillade?


Nåja, jag får hoppeligen veta mer på måndag.
Om jag vet att det bara är protester, är det också lättare att vara konsekevent!


Tack för era synpunkter, alltid kul med kommenterare, man blir lätt blind för sina egna missar.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjuk eller trotsig?

Som du själv skriver så ser det ut som att det är du som orsakar en del av hans beteende. Jag tycker han ser lite osäker ut på vad du vill, och då blir han stressad och frustrerad.
Han du möjlighet att låta någon annan longera, för att se i vilken ände av snöret det brister? :)

Jag skulle tippa på missförstånd och frustration i fösta hand, vi håller tummarna att veterinären säger så också :idea:
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

Har inte så mycket att tillägga men måste bara få säga: Ha hjälm på dig när du longerar! Speciellt nu när du känner dig osäker på hästens beteende. Jag blev nervös att en spark skulle råka träffa dig.

Fick en idé, förutom att som du själv skriver att du ska kolla upp hästen. Ut i skogen och skritta. Släpp kraven en stund och bryt den dåliga trenden.
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

Jag reagerade själv då jag såg videorna att min osäkerhet syns bra, då han börjar bocka tänker jag genast att han har ont - han bockar - jag slutar.
Jag är inte super på att longera annars heller :angel: men bättre än såhär kan jag nog prestera.

Har tittat på videorna flera gånger nu sålänge jag skrivit detta svar, det är verkligen brister i longeringen. Ju mer jag tittar desto mer stör jag mig på det. en fullt frisk häst kunde väl börja bete sig lite knepigt med denna hantering.
Men ändå förstår jag inte varför han måste bli så hysterisk, i våras var galopplyft det roligaste i ridningen. Han bara väntade på att få lyfta, man märkte att han gillade det. Tycker det är lite konstigt att han nu blir irriterad av något han tidigare gillade?

Han är en busig unghäst och är inte på det klara med vad du vill. Precis som du säger, så fort han busar så backar du. Här får du en bunte tips på hur du förbättrar longeringen:
- när han börjar bocka och busa (hitta på annat än du bad om) så driv på, peta på honom med spöet, hörru, skärpning, öka.
- Korta in inspänningarna, när dom är så långa så är dom bara något han kan sätta hoven över.
- Sedan när du har häst på töm ska du ALLTID alltid ha hjälm och skyddsväst. Du är väldigt utsatt där du står! Handskar hade du på dig och det är bra : )
- När du driver upp till galopp så ställ dig inte jämte och hopppa upp och ner, då gör hästen detsamma. Stor risk för att få en oskyldig spark.. så tänk på ditt kroppsspråk. Studera den här videon för inspiration = )
- Lär hästen röstkommandon! Ha olika ljud för vad du vill av hästen. EX; små ''tungsmackningar'' för att fatta och öka traven och ''läppsmackningar'' för att fatta och öka galoppen. 'th, th, th' i skritten, 'ssss' när du vill ha 'skärpa' (hör upp). Klart och tydligt system för vad du vill ha av hästen, han vet när han ska öka och när han ska byta gångart. Du kan givetvis använda dig av helt andra ljud och ord, bara du är
- tydlig med ditt röstläge, ex. att bra och bryt av inte låter likadant, han pratar ju inte svenska, så vad du säger är inte så noga utan hur du säger det.

Hoppas du fick lite tips till nästa gång du longerar = )
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

Hej allihopa!
Vi var hos vet. som inte hittade något i rygg eller lungor.
Dagen efter köpte jag mig en ny longerlina och pisk.
Jag var också betydligt mer konsekvent, ponnyn uppförde sig mycket bättre!
En gång började han bocka, men det var mitt fel, var ovan med pisken som gav ett betydligt högre ljud än jag väntat mig. (+ att jag stod lite tokigt)
Longerlinan som var ny gick sönder och han galopperade iväg hemåt, men stannade och väntade på mig. Vi gick tillbaka till planen och han visade inga tendenser till att bocka då jag fortsatte longera. Eftersom linan var längre hade han också lättare att lyfta galopp, i början muntligt + piskvift, sedan bara muntligt.

Jag tror att hans förbättrade beteende berodde på att jag själv var säkrare på vad gjorde och att utrustningen var bättre.

På hemväg hade han dock mycket kli i näsan!? Han drog den mot marken några gånger.

Vet. sa att jag skulle jobba honom och om det inte förbättras måste vi göra en riktigt noggrann genomgång.

Jo inspänningarna är storlek cob, måste få fler hål i dem!
Sådär annars är jag ganska utan system ännu i longeringen, men skall verkligen skärpa mig på den delen.
Tack för dina tips Ponnyryttaren.

Och tack alla för att ni försökt hjälpa och tipsa istället för att hacka. Vänlighet och hjälpsamhet är de finaste egenskaperna hos människan tycker jag :)
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

Hej!

Vad skönt att det inte är fel på pålle.

Då är det bara sätta igång och jobba så han börjar koncentera sig mer på dig än på allt annat..

Lycka till och uppdatera gärna!

/Lavinia
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

Vad bra att du har en längre lina för den volt du har honom på i filmen är alldeles för liten, han kan ju inte ta för sig framåt och fatta galopp ens. Dessutom ser det ut som om han har problem med fästet på en del av volten (?) och då blir det ännu svårare för honom = han sätter igång med annat istället eftersom du inte har något vettigt att presentera för honom. Traven är alldeles för snabb och hetsig så du behöver hitta ett lugnare läge för honom också (inte lätt, har en precis likadan själv) så att han balanserar sig bättre. Om det är svårt på volt så testa att inte ha volten på samma ställe utan gå en bit raksida, sedan in på volt, en bit på rak sida, ny volt etc och sedan så småningom variera storleken på volten och använda bommar etc. Det blir lite som tömkörning men med bara en lina. Se bara till att du själv positionerar dig tydligt och inte ger dubbla signaler med lina, kropp och pisk. Passa på att lära in röstkommandon för volt samtidigt så blir det lite lättare för hästen att veta när den ska lämna spåret.
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

tack för dina tips. Underlaget är för löst emellanåt.
Har longerat honom igen, helt utan problem, han var riktigt lydig. jag var då väldigt koncentrerad och tydlig med jag vad ville, vilket säkert hjälpte honom ganska mycket.
har oxå ridit honom på plan nu, utan minsta antydan till bockning eller att rusa!

Alltså, jag tror jag är på god väg att lösa våra problem! :)
 
Sv: Sjuk eller trotsig?

Låter som du är på väg, men du har en ung häst och jag har en gammal och när min madame inte längre vill göra som jag vill utan bara hittar på eget har jag kommit på att den bästa hjälp som finns är att rida ut helst med andra och bara ha trevligt och madame slipper banan och jobb ett tag man kan smyga in massor med jobb i skogen som stärker hästen och kanske även växla tempo ofta vilket min häst och många andra tycker är kul. bra för kondition och lyhördhet vilket jag tror är viktigt för unga hästar, bygga mer för framtiden och låta allt ta lite tid. Försök vara säker på dig själv, skynda långsamt, variera träningen och framför allt vinn de rena viljefajterna. Lycka till säger jag som äntligen börjar lyckas med mitt 23 åriga sto som jag ägt i 11 år och ridit i 13
 

Liknande trådar

Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
1 987
Senast: SeagirlM
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp