Bukefalos 28 år!

Beet

Trådstartare
För ungefär 1 1/2 vecka upptäckte jag att min get börjat halta på vänster bak. Det var en fredag. Ringde veterinären och h*n tyckte att jag skulle avvackta och se om det blev bättre då hon var pigg och sådär i övrigt. Både åt, drack och hade normal avföring.

Det blev dock aldrig bättre och på söndagen kunde jag inte vänta längre. Veterinären kom ut och h*n trodde hon kunde ha juverinflammation. Ett vanligt symtom var att dom kunde halta sa veterinären. Min lilla get fick en antibiotika kur och jag skulle mjölka ur juverna morgon och kväll. Sagt och gjort, började behandlingen utan resultat... Förutom att juverna blev mindre förståss.

Ringde tillbaka till veterinären på torsdagen och talade om att det inte gett något resultat och att hon verkade sämre. Nu låg hon mest ner och var väldigt trött och hängig. Jag fick utskrivet B-vitamin då både vet. Och jag misstänkte B-vitaminbrist. Hon har haft det för några år sen och då var det liknande symtom hon hade.

Började med B-vitamin kuren... Utan resultat igen :( Hon mår bara sämre och sämre, nu släpar hon bakbenet och kan knappt stå på båda fram. Det är bara höger bak som fortfarande är "normalt" . Hon är nu idag i stort sett helt liggandes, hon försöker ta sig upp när jag kommer och det går med lite hjälp. Det är dock väldigt vingligt.

Ringde tillbaka till veterinären i nu i måndags och då sa h*n att det inte fanns så mycket mer att göra förutom att åka in och kolla upp henne. Vilket kan kosta allt mellan 30.000 och uppåt. Jag har inte dessa pengar bara sådär :(

Jag har inte gett upp henne än, det konstiga är att hon fortfarande äter och dricker. Visserligen inte lika mycket som en frisk get, men hon får i sig i alla fall. Gav också henne paraffinolja igår för att hålla magen igång. Hon kissar, men bajsar dåligt ( säkert bara för att hon mest ligger ner och inte håller igång magen tillräckligt med mat ). Jag masserar även magen, känns som att hon tycker om när jag gör det. Är hos henne så mycket jag kan och ser till att hon äter dricker och står upp så hon kan kissa, försöker även gå lite så benen håller igång.

Vad tror ni min lilla get kan ha råkat ut för? :( hon blev frisk som en nötkärna när hon blev sjuk första gången när vi gav henne B-vitamin. Men nu verkar ingenting funka.

Någon som varit med om liknande?

/ Beet
 
Sv: Sjuk get

Jag har ingen aning men kolla på alternativ.nu om det finns någon som vet. Det är många getägare som håller till där. Hoppas du får hjälp snabbt till henne för sådär kan hon inte ha det länge till. :(
 
Sv: Sjuk get

Fick tyvärr ta bort henne igår, veterinären kom ut igen och jag fattade då beslutet att ta bort henne då hon bara blev sämre och sämre och jag inte kunde låta henne lida mera :(
 
Sv: Sjuk get

Fick tyvärr ta bort henne igår, veterinären kom ut igen och jag fattade då beslutet att ta bort henne då hon bara blev sämre och sämre och jag inte kunde låta henne lida mera :(

Det låter som något min get fick, tyvärr fick vi ingen förklaring till vad det var heller. Kom i två omgångar. Piggnade till efter första omgången, gav henne rejäl dos med diverse vitaminer och liknande, massage. Sen gick det några månader och blev likadant. Veterinär kunde inte finna några fel, så vi valde att ta bort henne.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 587
Lantbruksdjur Hej! Min hyresvärd har fyra under vara getter av rasen Jämtlandsget(?). Har sedan ett par veckor noterat att lilla geten (1-2 år?)...
Svar
0
· Visningar
1 119
Senast: Aliide
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 496
Senast: cf234k
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp