Bukefalos 28 år!

Sjuk häst i stallet

X

xbella

En ny häst i stallet visar tecken på förkylningsliknande symptom.
Snor i näsborrarna, varigt öga och torra hostningar.
Hästen har bara varit här i 4 dgr, och jag hörde den hosta först i går kväll.
Nu till saken. Stallet där hästen stod innan är isolerat för influensa. Läste det på STC sida idag.
Troligtvis kanske denna häst också har insjuknat i influensa?
Jag har mina hästar vaccinerade, men de kan väl få lindrigare symptom av influensan eller?
Dessutom är mitt sto dräktigt i 7 månaden, men efter jag pratat med veterinären så sa han att det enda som kan orsaka kastning av fölet är om hon får hög feber. Men det är inte så vanligt.
Prover kommer att tas, men gäller de alla hästar även de som inte verkar sjuka ?
Vet att sjukdomen är luftburen och att vaccinerad djur kan vara smittbärare, även människor.
Hur skall man förhålla sig i denna situation?
 
Sv: Sjuk häst i stallet

Tempa hästarna dagligen, för att tidigt se se om någon visar symptom.

Tempa hästen före ridning (körning?) så att den inte ansträngs om den är smittad utan att visa tydliga symptom. Jag skulle förmodligen inte våga mig på riktigt ansträngande pass även om tempen var normal, utan hålla mig till normalpass. Hade jag en "mullehäst" eller var det minsta tveksam skulle jag bara rida "promenadpass" eller avstå.

Så skulle jag hålla tummarna för att det är en normal reaktion för att den nya hästen är lite medtagen av flytten till ny miljö och reagerar på en bakterieflora era hästat redan är vana vid...
 
Sv: Sjuk häst i stallet

Tyvärr kan det sluta illa med fölis om det är influensa. En kompis till mig hade ett dräktigt sto uppstallad i ett stall som drabbades av influensa, stoet var naturligtvis vaccinerad, blev dock lite småkrasslig men inte allvarligt påverkad (ingen hög feber), allt verkade frid och fröjd med fölis och hon gick dräktigheten ut, tyvärr föddes fölis mkt sjuk utan röda blodkroppar och dog på första dygnet, enligt den vet som hade hand om den var det inget ovanligt och mamman smittats med influensa under dräktigheten att det fick denna utgång tyvärr.
Det som jag tycker är mkt egendomligt i ert fall, är hur fasiken kunde den aktuella hästen flytta ur ett stall med sjuka hästar framför allt när den skulle till ett stall med ett dräktigt sto i.
Det går inte nog många gånger att påpeka hur mkt man vinner på att alltid sätta nya hästar i karantän innan de får träffa de andra, ännu mer viktigt när man dessutom har dräktiga ston.
Har ni nu isolerat väck den smittade från de andra, hade det varit mitt sto så hade jag sätt till att isolera även henne, har du en jäkla tur så är hon inte smittad än.
 
Sv: Sjuk häst i stallet

Svarar samtliga:
Jag har varit i kontakt med veterinär idag på morgonen, och han tyckte de skulle föra tillbaka hästen till det gamla stallet.
Just som ni skriver isolera den nya hästen.

Hästen kom hit några dagar innan det gamla stallet blev isolerat. det är inte lätt att göra något när hästens ägare tänker annorlunda.
jag har varit borta hela dagen och hästen är fortfarande kvar. Han har inte plats till den någon annanstans. Jag har motsatt mig nya hästar i stallet, men det har kommit och gått hästar.
Sen har han inte tagit ut någon veterinär heller, så nu vet jag inte vad jag skall ta mig till.

Usch vad hemskt om fölet skulle bli påverkat, mina värsta farhågor.
Skall ringa till veterinär nu igen.

tack för era synpunkter och råd.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: ylvalill
·
Hästvård Efter att vi nyligen haft en häst med lite feber (förhöjd temp) hos oss så är jag nyfiken på hur rutinerna ser ut i andra stall. Främst...
Svar
3
· Visningar
824
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 478
Senast: Capybara
·
Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 528
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp