Bukefalos 28 år!

Sjuk igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jaha så hade hon feber igen... Jag tror att jag håller på att bli knäckt! Sen Elin började dagis i augusti så har hon varit sjuk nästan hela tiden. Hon går mån, ons och tors fem timmar åt gången. Så sen sommaren har hon varit hemma måndag pga feber under helgen. Sen lyckats gå onsdag torsdag och måndag igen för att sen bli dålig. Och så har det rullat på hela tiden. Och inte så särskilt allvarligt sjuk, utan lite feber och snorig och så lite hosta ibland. :crazy:

Visserligen spelar det inte så stor roll, eftersom jag jobbar hemifrån men det blir lite jobbigare, och mer jobb på kvällar och helger. Men det är svårt att plannera och att få något gjort. Ibland har hon fått hängt med på saker trots att hon är lite febrig, typ hälsa på farmor, eller kusinerna som är större.

Är det någon som har några tips på vad vi kan göra? Eller bara några tröstande ord... :p
 
Sv: Sjuk igen!

Tyvärr, inga tips.
Håller själv på att skola in min ögonsten på dagis denna veckan, och misstänker att det blir likadant med honom. Och mig själv. Och sambon.

Men det går visst över efter några månader, har jag hört. Och man får ju se det som positivt att barnets immunförsvar övas upp (eh, ganska torrt argument). O man får väl se det som positivt att få tillbringa mycket tid med sitt barn? Ibland får jag lite "dagispanik" när jag tänker på att lämna honom ifrån mig på dagarna (20 tim/v) o sedan ge mig ut o rida på kvällarna. Då ser jag ju honom aldrig! Nästan.

Nåja. Det går ju i alla fall över. Typ.
 
Sv: Sjuk igen!

Ja vi får väl vänta ett par månader då... ;) Det var samma sak när vi skola in henne i våras (mars). Sen tyckte jag inte att hon skulle behöva vara på dagis med en massa ny personal när hon var lite osäker. Men det fick jag igen nu när hon bara är sjuk...

Jag tillbringar hellre tid med henne när hon har varit på dagis än som nu när hon är sjuk... Du kommer att hinna träffa din ögonsten jag lovar!
 
Sv: Sjuk igen!

Snurrfian skrev:
Ja vi får väl vänta ett par månader då... ;)

För oss tog det ett ÅR inann sonen började vara frisk mer än en vecka i sträck sedan han börjat på dagis. Det var ett rent helvete med alla dagisinfektioner som desutom vi åkte på så det bara small om det. Han blev ju bara febrig och snorig osv men var rätt pigg för det mesta medan vi däckades i 40-graders feber och allehanda krämpor.

Kan bara hoppas att det går fortare för er...
 
Sv: Sjuk igen!

Ja man får väl hoppas... Det blir så himla hackigt för Elin oxå som inte får känna sig hemma på dagis ordentligt.
 
Sv: Sjuk igen!

Inga tips, bara lite sympati!
Det blir bättre!
Mina barn går i mellan- och högstadiet nu och det är sällsynt att någon av dem har en enda sjukdag numera. Jag själv blir inte heller alls lika mycket sjuk. Däremot då de var små så var det ju alltid någon som var sjuk. En gång var jag hemma 4 veckor på VAB i sträck, 4 barn som var sjuka en vecka var. Men nu är det som sagt var sällsynt. Så håll ut...det BLIR bättre...
 
Sv: Sjuk igen!

Min son är hos dagmamma, inte lika mycket baciller. Han är nästan aldrig sjuk fast han kanske har mitt superimmunförsvar.
 
Sv: Sjuk igen!

Det går över...En del barn behöver upp till ett år på sig att vänja sig vid alla dagisbaciller, en del kortare tid.
 
Sv: Sjuk igen!

Jo det är nog bättre på så vis hos dagmamma, men dels finns det knappt en enda att uppbringa och dels tycker jag inte om dagmamma pga mina egna erfarenheter... Jättelöjligt men jag kommer ihåg hur jag grät för slippa vara hos dagmamman och hittade på att jag var sjuk sista lektionen i skolan för att de skulle ringa till mina föräldra och hämta mig för att jag skulle slippa åka till min dagmamma... Fast jag hade en toppendagmamma som liten men hon hade enbart mig privat och de blev min extra familj, då vi bytte julklappar ända tills vi flyttade därifrån, även dagmammans föräldar köpte presenter åt mig och kom och hälsa på...
 
Sv: Sjuk igen!

Det brukar alltid bli en period då dagisbarnen knappt hinner in genom dörren förrän man får ringa efter föräldrarna och be dem ta hem en liten sjukling igen.
Misströsta inte det blir bättre även om det verkar som det aldrig ska inträffa.
Efter en sån period brukar det vara sällsynt att de blir sjuka.
Använd sedan den gamla metoden att barnet ska vara inne minst en dag feberfri innan det återgår till "jobbet" då slipper man återfall. Det doktorerna säjer att man ska bedömma om de orkar stämmer inte för det är avsevärt mycket jobbigare att vara på dagis än att vara hemma i lugn och ro.
 
Sv: Sjuk igen!

Jag har gått över till minst två feberfria dagar för att vara på den säkra sidan... ;)
 
Sv: Sjuk igen!

En liten uppdate... Elin är för dagen feberfri, men totatl sjövild! Hon river i allt som finns i närheten... Skriker som en stucken gris om man säger nej, eller överhuvudtaget tittar på henne om hon gör något som är fel. I vanliga fall brukar vi har väldigt roligt hemma men just nu springer hon mig på nerverna... Igår hann hon med att häll ut två kg ris på golver undertiden som jag räddade vardagsrummet från vattenskador, när hon hade hällt ut ett helt vattenglas på pin kiv... Och så höll vi på hela dagen igår... Idag ska vi först iväg til pappas jobb och fika lite och sen ska vi gå till stallet och städa... Då borde hon ialla fall bli trött så hon kan sova middag så jag får röja upp morgonens härjningar, just nu är hon på sitt rum och slänger ner alla leksaker som jag ställde upp häromdagen... ;) På onsdag så får hon nog lov att gå till dagis igen... ;)
Glömde att berätta att klockan tolv i natt gick klockradion igång... Hon kan till och med ställa den... *suck*
 
Senast ändrad:
Sv: Sjuk igen!

Det är alltid jobbigt när ens barn är sjuk och allt blir så "hattigt" på förskolan. Förstår hur du känner, och i och med att det är så lite tid så kommer hon ju inte riktigt in i barngruppen. Det tar lite längre tid.
Är de ute mycket med barnen, friskluft håller en frisk och särskilt när det är så mycket olika bakterier. Är det en småbarnsavdelning brukar det även vara svårare att hålla barnet friskt då det är så många som stoppar saker i munnen etc.
Men frisk luft, bra kläder och att personalen tvättar handukar ofta brukar hjälpa, sen är barn olika och endel är mycket sjuka andra sällan och det är ju inte så mycket att råda över.
Tycker iallafall att det är toppen att du är hemma med ditt barn, för det är inte alla som är och då är det ju inte så konstigt att sjukdomarna aldrig ger sig.

Mvh en Personal på förskola
 
Sv: Sjuk igen!

Ibörjan var de ute väldigt mycket, men jag vet inte om de tycker att det är jobbigare nu när det är flera småbarn som inte går så bra än. Men visst är de ute minst en gång om dagen ialla fall.
Just det där att föräldrarna släpper iväg sina ungar fast de är hängiga tycker inte jag heller är så bra. Jag lämnar elin vid 9 och har vid flera tillfällen sett ungar som har varit så pass hängiga att hade de varit elin så hade hon fått vara hemma. Men sen tycker jag även att personalen måste bli bättre på att ringa föräldrana när de märker att ungarna inte är pigga. Dels för de sjuka barnens skull men även för att de andra kanske inte ska bli sjuka allihopa oxå.
 
Sv: Sjuk igen!

Välkommen till klubben!! Vi har samma problem hemma hos oss, men det kommer att ge sig med tiden. Det första året hörs ska vara värst....

Kram och lycka till!
 
Sv: Sjuk igen!

Snurrfian skrev:
Men sen tycker jag även att personalen måste bli bättre på att ringa föräldrana när de märker att ungarna inte är pigga. Dels för de sjuka barnens skull men även för att de andra kanske inte ska bli sjuka allihopa oxå.

Håller med dig om att det är otroligt viktigt att personalen ringer om barnet är sjukt, och det lovar jag att det gör vi, dock är det inte alla föräldrar som resonerar som du och många gånger får barnet vara kvar och vi får en "utskällning" för att vi ringer och "stör"
"hur ska jag kunna hämta nu, och jag som har så mycket på jobbet" får vi ofta höra eller "kan ni inte ge dem en alvedon och så kan han/hon väl vila på soffan"
Ja, mycket får man höra, och jag förstår att det är svårt att veta på morgonen när man lämnar hur barnet mår och hur den ska orka och det säger vi, men varför ´ta ut det på oss när vi ringer, kanske det är därför endel väntar med att ringa tills det blir värre.
Jag tycker att du ska tala om för din personal-om du inte redan har gjort det att du tycker att det är viktigt att de ringer etc.

Mvh Fsk personal
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
658
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 979
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Hej! Jag har en liten fundering, då det råkade bli lite tokigt för mig här om veckan med jobb. Har nämligen två jobb. Måndag: Sjuk (...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp