Bukefalos 28 år!

Sjuk katt..

Z

ZitaGolden

Min gamla hankatt här hemma började för ett tag sedan tappa päls på magen plus att han har gått ner en hel del i vikt. Pälsen har börjat komma tillbaka, men undervikten håller i sig.

Jag har hel tiden trott att det kan vara någon form av ålderskrämpor:o, men efter lite googlande så fick jag bl. a fram att det kunde vara någon form av vitaminbrist.

Han får just nu ett svenskt torrfoder som är rätt vanligt i livsmedelsaffärer. Burkmat är dock betydligt intressantare.

Jag har även kollat i hans mun ifall det skulle vara en trasig tand eller infektion i tandköttet, men har inte hittat något som tyder på det.

Han verkar även ha blivit något smått senildement samt orolig. Han måste bäras till maten då han inte kan nå upp till den själv (förståeligt då han är så gammal som han är), men han stannar inte kvar länge utan hoppar ner igen. Äter lite åt gången.

Tänkte nu höra med er härinne om ni kanske vet vad som är fel..funderar även på att ringa till veterinären imorgon.
 
Sv: Sjuk katt..

Till att börja med: Ring vet!
Därefter prova att byta kattmat. Den mat man kan köpa i livsmedelsaffärer är oftast inte bra utan gå och köp mat hos en djuraffär eller hos vet. Det kan vara en ide att ge kattungemat tills han återfått hullet om inte vet hittar något fel på honom.
 
Sv: Sjuk katt..

Den mat man kan köpa i livsmedelsaffärer är oftast inte bra utan gå och köp mat hos en djuraffär eller hos vet.

Stämmer till viss del. Torrfodret i matbutik är inte bra, men blötmaten är bättre än varenda veterinärfoder du hittar. ;)

Håller med om att prio ett är att ta trådskaparens katt till veterinären.
 
Sv: Sjuk katt..

Att blötmaten är bättre stämmer. Men min veterinär har även sagt att det är bra om dom får torrfoder pga att man minskar uppkomsten av tandsten och man behöver ju inte köpa det märket som nästan alla veterinärer har, finns ju andra bra märken :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 160
Senast: AnneB
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 433
Senast: canine
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 593
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp