Bukefalos 28 år!

Sjuk råtta

Modig_Korn

Trådstartare
Har en råtthona, hon är ganska nyinköpt. Har haft henne i två veckor nu
Hon var femveckor när jag köpte henne... Jag tror hon är sjuk....

Sjukdomstecken:
Hosta
Snuva
Nariga öron
Prickar/bubblor på svansen
Dålig växt

Hon är bara lite lite större än när jag köpte henne och mina råttor får mer än varierad kost. Hon är ganska blyg också. Hennes knaper ljud låter mer som ett marsvin eller ngt (inte ouii oui men ett annat ljud de kan ha)...
Några förslag på vad det kan vara och vad som ska göras åt det... Häromkring finns det inga veterinärer som kan speciellt mkt om smådjur dessvärre. De flesta är stordjursveterinärer eller inriktade på hund och katt... Så vad kan man göra...? Några huskurer?
 
Sv: Sjuk råtta

Hur menar du med nariga öron? Är det röda bubblor på de typ? Isf har hon skabb, då är det bara att traska iväg till vetten med alla råttorna och behandla med ivomec eller sebacil, finns bara receptbelagt, dvs inga huskurer här inte.

Låter hon som ett marsvin är det utan tvekan rossel också. Kan vara mycoplasma eller annan lungsjukdom, men oftast är det myco. Samma sak gäller här, besök veterinär. Går tyvärr inte att bota men med rätt medicin kan hon leva ett bra liv rätt länge iaf. Jag är inte helt 100 nu men jag tror medicinerna som gick att använda var terramycin, baytril och vibramycin, och terramycin brukar funka rätt dåligt... Och det allra bästa brukade vara baytril eller baytril och vibramycin i kombination, men är som sagt inte säker på det och dessutom är det olika för olika råttor.

Svansen har jag ingen aning om, svamp är det enda jag kommer ihåg att de kan ha. Har inget annat i huvet. Ohyra är det iaf inte som utlöser det på svansen, huden är för tjock där.

Tips bara: Om du har köpt på zooaffär, låt bli att göra det i fortsättningen för där blir majoriteten sjuka. Köper du från godkänd uppfödare så vet du vad du får och de avlar bara på friska djur ;)
 
Sv: Sjuk råtta

Hittade en bild :)

Här är Lolita med skabb. Kolla öronen, där syns lite bluppar. Syns lite dåligt dock och det var i ett rätt tidigt skede, de har inte hunnit poppa fram så mycket...

DSC01713.jpg
 
Sv: Sjuk råtta

skabb... min råtta ser också ut så...

men vi har de flesta av de där läkemedlen hemma redan...
i skåne finns bara en endaste reggad uppfödare, i malmö. och den föder upp svarta råttor... dvs trista råttor... jag ville ha rödögt...
 
Sv: Sjuk råtta

Ok. Om du doserar rätt så tror jag att du kan behandla skabben utan vetbesök men jag är väldigt osäker på det. Dock behövs ett vetbesök för att få reda på vad hon har, risken finns trots allt att hon har myco...

Svart är väl inge trist :p De är ju sååå söta, speciellt rexade svarta :love:
Men så får man ju prioritera. Antingen är färg viktigast, eller så är en frisk och sund råtta viktigast. Är det färgen så får man helt enkelt åka långt eller nöja sig och räkna med en sjuk råtta då de flesta blir sjuka förr eller senare och myco trots allt är allt annat än ovanligt. Eller så går man efter friskhet och istället för att lägga massa pengar på framtida vet så lägger man de på en resa och kan köpa en råtta med både friskhet och rätt färg och slipper dessutom stödja zooaffärer och grossister som inte ens borde få peta på råttor... ;) Själv går jag efter både färg och sundhet, men sundheten går först så får jag inte tag i en bra råtta med rätt färg så köper jag hellre en med fel färg än en sjukling med rätt färg. Men det är ju jag det...
 
Sv: Sjuk råtta

det finns porlamarkens i helsingborg. jag har köpt en råtta av henne och hon är helt underbar och väldigt bra på utställningar. hon e reggad uppfödare i srs. fast hon har inte några planerade kullar förens i slutet av året. rekomenderar henne varmt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp