Sjuk varje sommar, vad kan det vara?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sara87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 233
S

Sara87

En av travhästarna hemma, 5 år gammal, ej startat mer än 30 ggr, blir sjuk varje sommar. Det märks inte på honom utan man måste ta blodprov. i början av sommaren hade han 10 i vita, vi lät honom vila en månad sen tog vi nytt blodprov. Han hade då 11 i vita! alltså blivit sämre av vila.
I samma veva köpte jag en häst som också var sjuk, de sattes på Penicillin. Efter två veckor hade hon blivit frisk men hans var ofändrat. Nu ska han få Gentajekt, superpenicillin som slår ut allt.

'Saken är att han blir sjuk varje sommar, men då har det hjälpt med vila + täcke, . men en travhäst som går i hage kostar pengar, ,uteblivna pengar. så vi ville att han skulle bli frisk fortare så därför satte vi in penicillin, i onödan då. Senste gången han fick penicillin var han ett år gammal, efter en skada, så resistenta bakterier borde han ju inte ha.

Det finns inga ekar i hagen, ej heller giftiga växter.

Vi vet inte vad vi ska göra längre, Vi vill ju självklart hitta orsaken hellre än att proppa i en massa mediciner i honom, men inte ens vet. har nån ide.

om DU har nån ide - snälla hjälp.

Sv: Sjuk varje sommar, vad kan det vara?

I detta fallet hade jag nog gjort ett omfattande allergitest.

men om det vore allergi borde han väl visa några symptom?
han är inte rinnig ut varken öron eller näsa, han hostar ej. Det märks inte ett dugg på honom, förutom de dåliga blodvärdena.

Det är inte säkert, det beror ju på vad dom är allergiska mot! Vet en travare som det inte gick att tävla på sommaren då hon hade div. allergier. Det syntes inget på henne och det var inte föränn det gjordes allergitester som vi fick svar på varför hon var så kass på sommaren. På vintern gick hon V75 och på sommaren gick hon i hagen! Kommer inte ihåg nu vad det var hon var allergisk mot...

Det har inte varit fästingburna sjukdomar?

En av travhästarna hemma, 5 år gammal, ej startat mer än 30 ggr, blir sjuk varje sommar. Det märks inte på honom utan man måste ta blodprov. i början av sommaren hade han 10 i vita, vi lät honom vila en månad sen tog vi nytt blodprov. Han hade då 11 i vita! alltså blivit sämre av vila.
.

Hm, på alla lab jag vet är 10 i vita blodkroppar ett normalvärde. Ett uppmätt värde på 11 behöver inte vara sjukligt utan är inom ramen för mätfel eller individvariation. Har man verkligen valt att behandla ett labprov med genta? Det måste väl finnas andra fynd? HH

Allergitesten som finns för häst är inte pålitliga öht då även friska hästar som inte visat någon överkänslighet har positiva reaktioner på nästan alla allergen man testar mot..!!! Och den skulle inte ens kunne leva pga den inte skulle kunne äta nånting om man litar på dessa test. Källa: nyaste forskningen i England.

Så att testa för allergi är ingen ide. Däremot kan man på andra sätt försöka ta reda på vad hästen reagerar på - förmodligen är det ju en sak som enbart finns på sommaren eftersom han inte är sjuk annars. Uteslutningsmetoden är tyvärr det enda sättet.

vi brukar köra på att 9 högst i stadiet för "normalt".
Annars brukar han ligga på 6 - 7 , så ja, 10 är högt - för honom.

Fästingburna sjukdomar brukar ju bvisa sig som muskelslapphet, bla. såna prover togs ifjol + att vi har väldigt lite fästingar där.

Du kanske skulle testa att skippa grönbete nästa sommar och ställa honom på vanligt hö, och se om det har någon effekt?
Vissa hästar tål inte gräset mellan varven av olika orsaker, och det kan ju också finnas mer eller mindre giftiga växter i hegen som man inte upptäckt?
Förutom blodvärdena, vad har han för symptom?

han har inga symptom alls. han är mycket aktiv i hagen, springer och busar som en galning. Det gör han alltid.
Han är en travare av den stressiga typen.

han har inga symptom alls. han är mycket aktiv i hagen, springer och busar som en galning. Det gör han alltid.
Han är en travare av den stressiga typen.

Men om han inte verkar sjuk eller allmänpåverkad alls, varför oroa sig?

Men om han inte verkar sjuk eller allmänpåverkad alls, varför oroa sig?

Nu var inte frågan ställd till mig men en travhäst som har höga vita kan inte prestera normalt. Att träna och tävla en sådan häst kan äventyra hela hästen karriär (och liv). Jag håller också med TS att vita blodkroppar inte ska ligga högre än max 9.

Jag har själv haft liknande problem med ALLA mina i sommar (11 st), höga vita och inga andra symtom än att de haft onormala pulsar efter start eller tuffare jobb. Efter drygt 3 månader och hela sommarsäsongen listade jag ut orsaken. Och det var helt och hållet mitt eget fel dessutom....:crazy:
Det var hösilaget. Det hade bildats mögelsporer i silaget och även om det luktade fräscht och såg fräscht ut, så räckte det för att göra fulltränade tävlingshästar "sjuka". Detta var ju inget man kunde se så därför tog det tid då inga misstankar fanns om detta.
Så enkelt var det och med ny mat nu lufsar de på riktigt bra igen.

Hejsan

Tycker att du skall ta kontakt med Sabina på Hippo k9. Är ett ört företag. Och hon är super duper ducktig på att spåra problemen. Och att sätta in rätt behandling.

Men om inte allergitesten är pålitliga överhuvudtaget så är det ju inte lönt att göra några allergitest? Eller?
Hästen jag refererade till var helt utan fel i övrigt, hennes blodprov såg i princip identiska ut på sommaren som vintern. Hon betedde sig likadant på vintern som på sommaren men hon presterade inte ett skit på sommaren. Det enda som hittades på henne var allergitesten, som för övrigt skickades till Tyskland för analys. Så jag väljer att tro på att hon led av någon form av allergi.

Okej, man lär sig alltid nåt nytt här. Tack. Det kanske är fler som har nytta av sådana sjukdomsfall och lösningar. Det har varit ett bedrövligt fuktigt sommarhalvår.

nej egt inte. enligt dessa testar är nästan alla hästar allergiska mot gräs, hö och halm tex...... :crazy:

nej egt inte. enligt dessa testar är nästan alla hästar allergiska mot gräs, hö och halm tex...... :crazy:

lite utanför tråden men om allergitester

Jag vet en som fick sin fånghäst allergitestad. Jag tror att den var allergisk mot ngn halmsort. Hästen får nu sprutor mot detta och har ej fått tillbaka sin fång.

Annars har jag också hört att man får positiva resultat på i stort sett alla hästar om de allergitestas.

exakt, en skogsmulle gör ju inte så mycket om det är lite krasslig ett tag, men det är värre med en tävlingsmaskin som springer in pengar.

Vi har inte gett hohnom nåt hös. sen mars-april, men han blev inte sjuk förrän juni - juli. Kan de ha samband då?

Nej, jag tror inte att det finns något samband i så fall. Varför jag tog upp det med hösilaget var ett det kan vara något så enkelt att man missar det...
å andra sidan har jag varit med om liknande för många år sedan. Jag hade två hästar som hostade. De medicinerades med Ventipulmin, Fabrol etc men så fort kurerna var över började hostan igen. Då fodrade jag med torrt hö. Detta var grönt, luktade gott, dammfritt och såg bra ut. Av en händelse (gick och tuggade på ett strå) upptäckte jag mögelsporer inne i stråna. Jag skar upp flera strån och där var det fullt med luddiga mögelprickar. Vem kunde anat det? Bytte hö och sedan blev de bra igen.
KAnske något för dig att kolla men tycker samtidigt att fler hästar skulle reagerat i fall det är fodret.

För övrigt har jag ingen teori men vet att det finns flertalet travare som blir "låga" under sommaren utan att man vet vad det egentligen beror på. Pollenallergi, värmen, vätskebrist/saltbrist, överkänslighet mot insekter, damm från marken. Det kan även finnas virusar och/eller bakterier i stallmiljön som hästar med gott immunförsvar klarar av medan en känsligare blir sjuk av det. Gissningarna kan vara många och jag hoppas du hittar rätt med hästen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har rökt i 15 år! :nailbiting: Vissa perioder mer och vissa mindre. Jag har på dessa år rökt upp ca 200.000kr. Det är 1/3 av vad... 2
Svar
35
· Visningar
2 736
Senast: ainasoja
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 199
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 010
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
5 117
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V