Bukefalos 28 år!

Sjuka katter

vinkelina

Trådstartare
Kan någon hjälpa och spekulera i vad som händer med katterna i detta hus. Jag har två katter, Nelson 8 årig hankatt, Winnie 8 årig hon katt. Båda innekatter, ovaccinerade och "fixade"
Sambons katt Rocky flytta in i augusti. ca 2 årig hittekatt som han haft i lite över ett år. Hankatt som är fixad. Innekatt, men har i sommar fått gå ute, fått en del fästingar.

I fredags började Nelson kasta upp våldsamt. kom till slut upp en massa galla. Plockade bort maten för alla katter. Han drack lite ur mugg i alla fall när man bjöd. Sprang på lådan men vet inte om det hände nått. Rätt slö och apatisk. På lördagen kastade han upp en gång på morgonen. Fortsatte att vattna honom och matade med burkmat teskedsvis. Lite piggare. Idag måndag är han nästan helt återställd, har lite vätskebrist men ger honom vatten/saltlösning. Lite allmänt trött men ser mycket bättre.

Idag blev Rocky slö och apatisk. I natt var han pigg och busade runt. 7 timmar senare som en stor säck. Vill ej äta eller dricka, får vätske/salt/glukoslösning i sprutform sedan 16 idag. Blir piggare av det en stund.

Finns ju så klart ingen veterinär att ringa nu så är att avvakta. Men vad kan ha drabbat dem?
 
Sv: Sjuka katter

Om du låter ovaccinerade katter gå ute så är risken stor dom drar på sig något.. vet dock inte vad det kan vara, jag hoppas dom kommer klara sig och att du sen vaccinerar.
 
Sv: Sjuka katter

Mina två är innekatter på heltid (den ena vägrar att ens gå i koppel ute) Den vaccinerade katten fick gå ute på sommarstugans hos sambons mamma i somras när hon tog hand om de
 
Sv: Sjuka katter

Har du några växter inne som de kan ha ätit utav? Vår ena åt av en lyckoklöver i somras och blev jättesjuk. Hon fick allvarlig påverkan på levern men blev frisk efter en kur med antibiotika. Jag visste inte att de var giftiga så jag tänkte inte alls på det när jag fick en och insåg inte sammanhanget förren några dagar efter att hon blivit frisk och hon då gick och åt på blomman igen. Jag googlade då och fick fram att den var giftig.

Se till att katterna får i sig mat och vatten, tvångsmata dem om nödvändigt. Efter bara 24 timmar så kan deras inre organ ta skada så de får absolut inte svältas. Ring sedan veterinären genast i morgonbitti så att ni kan åka in och få taget lite prover på dem och få dem undersökta.
 
Sv: Sjuka katter

har noll växter inne, förutom hö åt kaninen som nelson äter av ibland. Funderade om det var nått som de ätit, men kan inte komma på VAD det skulle vara. Bor dock i ett gammalt hus så kanske nån tätning eller liknande?
 
Sv: Sjuka katter

Måste inflika att man rekommenderar att ändå vaccinera sina innekatter, om man tex själv tillbringar tid ute i stallar och runt andra katter osv, kan släpa med sig smitta in ändå. Hur har det gått med katterna?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 312
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 866
Senast: Sol
·
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 616
Senast: Michellan95
·
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 382
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp