Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett exempel som kanske kan tydliggöra är människor med sämre immunförsvar när de får en vanlig förkylning. Deras infektionssvar kommer aldrig riktigt igång, vilket kan innebära att de ser ut att vara mindre sjuka än en normal person som har samma sjukdom, fastän den immunsvaga i själva verket är närmare att skadas av viruset/bakterien. En person med lite sämre immunförsvar kan då gå i 1-2 månader med lite ont i halsen och snuva, medan en normal person får feber och är "rejält sjuka" i ett par dagar och sedan är av med infektionen.
Sammanfattningsvis är feber kroppens svar på infektionen, och därmed inte ett säkert mått på hur farlig infektionen är.
Eftersom journalen måste lämnas ut om jag begär det så räknar jag kallt med att de inte skriver att jag ljög om feber men var rejält sjuk ändå... Som sagt så söker jag bara hjälp när det verkligen är kris och det kan nog journalen uppvisa om de blir allt för envisa med att inte låta mig träffa en läkare. Dessutom är det ju läkaren som skriver journalen såjag tror inte att det är någon större fara!
Men för att bli lite ot, det måste har blivit något slags systemfel när det ska vara så att sköterskan i telefon ska kunna avgöra hur sjuk patienten är och neka denne att träffa läkare. Jag har gett upp en gång eftersom jag var så pass sjuk att jag inte ens orkade bli arg, och gick istället till företagshälsovården som egentligen är inriktad på friskvård, den läkaren släppte in mig omg och var nära att skicka mig direkt till akuten i och med att jag var så dålig men nöjde sig med att ge mig en dunderkur penicillin och lite andra mediciner och sedan ringa varje dag i tre dagar för att kolla så att det hade vänt, hade det inte gjort det så skulle jag åka in direkt... Men sköterskan på VC som jag pratade med tre gånger hävdade bestämt att det var ingen fara med mig för det var så många andra som var sjuka...
Tyvärr verkar systemet vara uppbyggt på att envisats får träffa en läkare, fast sen verkar de inte kunna underlätta för sig själva heller, min svärmor som är dement ringer och bokar tider stup i kvarten men glömmer bort det. Jag bad dem att de kunde skicka en kallelse även till hennes gode man för att underlätta för alla parter, men si det kunde man inte göra utan hon får fortsätta betala 150 kr för varje bokat besök som hon glömmer bort... *suck* Så hon tar upp en tid, de får vänta och sedan skicka ut en faktura och så börjar det om.