Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går ju bra att sjukskriva sig en dag pga av ångest, depression eller what not man kan ju inte sitt på jobbet och gråta hela dagen.

Ja det gör det. (Går bra att kortidssjukskriva sig).

Förlåt men jag förstår inte vad det ändå har med det som tydligt skrivits tidigare av de som motiverat tydligt vad de utgår från att de svarat på iom trådens ursprung. Det känns som det nu blir klyva hår och svälja kameler.

Har du ångest, depression osv så handlar det ju om annat . Det kureras inte heller av en kortidssjukskrivning i regel men ämnet blir ju ett HELT annat ang det.

Även detta har tydliggjorts och bekräftats mååånga gånger av de som uttalat sig kritiskt specifikt utifrån trådens kärna.
 
Senast ändrad:
Ja det gör det. (Går bra att kortidssjukskriva sig).

Förlåt men jag förstår inte vad det ändå har med det som tydligt skrivits tidigare av de som motiverat tydligt vad de utgår från att de svarat på iom trådens ursprung. Det känns som det nu blir klyva hår och svälja kameler.

Har du ångest, depression osv så handlar det ju om annat . Det kureras inte heller av en kortidssjukskrivning i regel men ämnet blir ju ett HELT annat ang det.

Även detta har tydliggjorts och bekräftats mååånga gånger av de som uttalat sig kritiskt specifikt utifrån trådens kärna.
Grejen är att ingen vet vad någon har sjukskrivit sig för, för man kan uppge förkylning, huvudvärk, magont etc om någon frågar eller man känner sig tvungen att svara.

Ångest och depression osv blir man oftast inte botad från heller, det är bättre och sämre vissa kanske blir helt bra många lever med det hela livet. Då går det ofta i skov och efter extra jobbiga perioder i livet så kommer det nedramlande i systemet då kan man behöva vara hemma helt enkelt.

Utmattningar blir inte heller alltid helt bra igen, jag har haft tre. Så efter perioder när det varit mycket av olika anledningar så börjar min hjärna koppla ur, orden kommer inte ut i den ordning de ska ibland hittar jag dom inte alls. Jag kan vakna mitt i natten med akut ångest och illamående, då behöver jag vara hemma någon dag eller så för att komma iordning igen.
 
Jag gjorde något så klantigt att jag tappade ett tomt vattenglas på min lilltå i måndags. Kraftigt halt blev resultatet. Hade jag haft kontorsjobb hade det inte varit några problem. Hade jag jobbat på en industri där jag är på fötter hela dagen hade det varit betydligt svårare att utföra mitt arbete.

Om jag hade sjukskrivit mig så hade jag säkert kunnat skritta ut min häst, men haft större problem med att mocka hagen tex.

I detta fall en icke fråga, då jag pluggar.

Alla fall är unika. Skulle jag ha 40 graders feber skulle jag nog vara död i princip, men en lättare feber hade jag nog inte jobbat med, men kanske ridit en lugn tur.

Så länge man inte medvetet sjukskriver sig för man inte har lust att jobba, så får man väl känna sin egen kropp bäst?
 
Helt seriöst, hur kan du undra varför jag skriver "flera timmar"? Jag är förundrad att jag måste förtydliga det, men jag ska ge dig två anledningar:

Anledning nr 1: I trådstarten står det att en person som är sjukskriven för tex magsjuka eller influensa rider två hästar istället för att jobba.
Anledning nr 2: Du skrev (citat): "Senast red jag ett par timmar på förra veckan, jag hade förmodligen sjukskrivit mig eller jobbat hemifrån pga förkylning snöt mig var 5:e minut - var hes som fann och orkade inte gå så långt men jag var på semester och vill inte missa höjdpunkten."
Så du var alltså sjuk nog att vara sjukskriven pga en förkylning (om du inte hade haft semester), men du red i flera timmar. Eller är det inte det du har skrivit, det finns utrymme för förbättringar när det gäller språket i ditt inlägg, men det är iallafall så jag tolkar det du skriver?

Ärligt talat så ser jag inte hur vi ska komma vidare i denna "diskussion". Fortsätt att resonera som du gör, är det ok för din arbetsgivare så har du nog tur :)
Och jag och flera andra har hela tiden pratat om att skritta en stund. Här ville jag påtala att det funkade också men grunden i den här diskussionen och det folk försvarar är kortare turer för att komma ut. Du verkar inte vilja se det.
 
Senast ändrad:
Grejen är att ingen vet vad någon har sjukskrivit sig för, för man kan uppge förkylning, huvudvärk, magont etc om någon frågar eller man känner sig tvungen att svara.

Ångest och depression osv blir man oftast inte botad från heller, det är bättre och sämre vissa kanske blir helt bra många lever med det hela livet. Då går det ofta i skov och efter extra jobbiga perioder i livet så kommer det nedramlande i systemet då kan man behöva vara hemma helt enkelt.

Utmattningar blir inte heller alltid helt bra igen, jag har haft tre. Så efter perioder när det varit mycket av olika anledningar så börjar min hjärna koppla ur, orden kommer inte ut i den ordning de ska ibland hittar jag dom inte alls. Jag kan vakna mitt i natten med akut ångest och illamående, då behöver jag vara hemma någon dag eller så för att komma iordning igen.

Fortfarande så är mina svar utifrån trådens grundämne 👍

Olika andra scenarion har ju många redogjort för här i tråden också 👍
 
Jag gjorde något så klantigt att jag tappade ett tomt vattenglas på min lilltå i måndags. Kraftigt halt blev resultatet. Hade jag haft kontorsjobb hade det inte varit några problem. Hade jag jobbat på en industri där jag är på fötter hela dagen hade det varit betydligt svårare att utföra mitt arbete.

Om jag hade sjukskrivit mig så hade jag säkert kunnat skritta ut min häst, men haft större problem med att mocka hagen tex.

I detta fall en icke fråga, då jag pluggar.

Alla fall är unika. Skulle jag ha 40 graders feber skulle jag nog vara död i princip, men en lättare feber hade jag nog inte jobbat med, men kanske ridit en lugn tur.

Så länge man inte medvetet sjukskriver sig för man inte har lust att jobba, så får man väl känna sin egen kropp bäst?

Fast jag har inte tolkat någon att de inte har ”lust” att jobba .

Däremot så verkar många ha väldigt olika uppfattning om hur man sundast kurerar sig så fort det är möjligt utifrån arbetsförhet .
 
Jag gjorde något så klantigt att jag tappade ett tomt vattenglas på min lilltå i måndags. Kraftigt halt blev resultatet. Hade jag haft kontorsjobb hade det inte varit några problem. Hade jag jobbat på en industri där jag är på fötter hela dagen hade det varit betydligt svårare att utföra mitt arbete.

Om jag hade sjukskrivit mig så hade jag säkert kunnat skritta ut min häst, men haft större problem med att mocka hagen tex.

I detta fall en icke fråga, då jag pluggar.

Alla fall är unika. Skulle jag ha 40 graders feber skulle jag nog vara död i princip, men en lättare feber hade jag nog inte jobbat med, men kanske ridit en lugn tur.

Så länge man inte medvetet sjukskriver sig för man inte har lust att jobba, så får man väl känna sin egen kropp bäst?
Jag personligen skulle ha lite jobbigt om jag anställde dig...
Jag tycker att om arbetsgivaren betalar lön för att jag är sjuk då är det sååå tråkigt med den där hårfina gränsen på att man."känner sin kropp" och att man inte ids...
 
Det är väl egentligen inte att sitta till häst som problematiseras utan det faktum att det faktiskt krävs lite fler aktiviteter iom att göra iordning hästen. Det är onödig tid och onödig energi helt enkelt. Att sadla kanske inte är så krävande i sig, men mitt i sjukperiod (feber, magsjuka osv) så blir det ju betydligt värre.

Att någon ens tänker tanken på att lämna hemmet vid pågående magsjuka är för mig helt stört. Möjligen om man har egen gård och stall där man bor ensam och det verkligen inte finns folk som kan hjälpa och då också ingen som kan bli smittad.

Det är verkligen inte normalt att frivilligt ge sig iväg från toaletten och dessutom utföra div sysslor när kräkningarna kommer tätt. Det normala i det läget är att ens allmäntillstånd blir kraftigt påverkat och att man helt enkelt inte orkar.
Det är dessutom smittorisk att vistas i miljöer som man delar med andra, även om man inte är där samtidigt.
 
Jag personligen skulle ha lite jobbigt om jag anställde dig...
Jag tycker att om arbetsgivaren betalar lön för att jag är sjuk då är det sååå tråkigt med den där hårfina gränsen på att man."känner sin kropp" och att man inte ids...
Fast det med att folk inte ids nämndes tidigare i tråden, därav att jag tog upp det.

Jag har jobbat trots att jag blivit sparkad av en häst innan jobbet och haft så ont att det flimrar framför ögonen, den dagen borde jag eventuellt varit hemma istället, men jag visste dock att det inte fanns en ersättare och jobbade ändå.

Är jag sjuk och kan ordna hjälp till hästarna så gör jag såklart det, men oftast så har jag inte någon som kan ställa upp på allt.

Och hade jag haft en häst som klarat av att vila tre dagar så hade den fått det. Jag har tyvärr inte det, så jag gör något med henne. Det kan vara lös på ridbanan och ha rally när jag packar höpåsar/longering/ lättare ridning.

Har jag ett rehabschema på två veckor att följa, ja då gör jag det. Tyvärr så är ingen intresserad av att skritta min häst bara för att jag råkar vara sjuk. Det är mycket lättare att gå hjälp med en häst som är igång.

Så länge du inte bor i Skellefteå så behöver du inte vara orolig över att behöva anställa mig. :up:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Fast det med att folk inte ids nämndes tidigare i tråden, därav att jag tog upp det.

Jag har jobbat trots att jag blivit sparkad av en häst innan jobbet och haft så ont att det flimrar framför ögonen, den dagen borde jag eventuellt varit hemma istället, men jag visste dock att det inte fanns en ersättare och jobbade ändå.

Är jag sjuk och kan ordna hjälp till hästarna så gör jag såklart det, men oftast så har jag inte någon som kan ställa upp på allt.

Och hade jag haft en häst som klarat av att vila tre dagar så hade den fått det. Jag har tyvärr inte det, så jag gör något med henne. Det kan vara lös på ridbanan och ha rally när jag packar höpåsar/longering/ lättare ridning.

Har jag ett rehabschema på två veckor att följa, ja då gör jag det. Tyvärr så är ingen intresserad av att skritta min häst bara för att jag råkar vara sjuk. Det är mycket lättare att gå hjälp med en häst som är igång.

Så länge du inte bor i Skellefteå så behöver du inte vara orolig över att behöva anställa mig. :up:
Haha då är det lugnt!
Jag tycker att det är många idag som har lite attityden att man liksom "bestämmer själv". Om jag tycker att det är viktigare med hästen än jobbet så kan alla andra skita i det typ. Ett helt annat sätt än hur jag är uppfostrad och lever... Jag vet att många med mig blir lite provocerade av den där "attityden" som man heller inte kan göra något åt för det är liksom hela samhället som funkar så.
 
Fast det med att folk inte ids nämndes tidigare i tråden, därav att jag tog upp det.

Jag har jobbat trots att jag blivit sparkad av en häst innan jobbet och haft så ont att det flimrar framför ögonen, den dagen borde jag eventuellt varit hemma istället, men jag visste dock att det inte fanns en ersättare och jobbade ändå.

Är jag sjuk och kan ordna hjälp till hästarna så gör jag såklart det, men oftast så har jag inte någon som kan ställa upp på allt.

Och hade jag haft en häst som klarat av att vila tre dagar så hade den fått det. Jag har tyvärr inte det, så jag gör något med henne. Det kan vara lös på ridbanan och ha rally när jag packar höpåsar/longering/ lättare ridning.

Har jag ett rehabschema på två veckor att följa, ja då gör jag det. Tyvärr så är ingen intresserad av att skritta min häst bara för att jag råkar vara sjuk. Det är mycket lättare att gå hjälp med en häst som är igång.

Så länge du inte bor i Skellefteå så behöver du inte vara orolig över att behöva anställa mig. :up:

Blir nyfiken : Just utifrån allt du skriver om din hästs ovillkorliga dagliga behov till motion utöver lång hagvistelse
, och att den motion utöver det är prio oavsett hur sjuk du är osv. :

Hur sjuk känner du att du behöver vara utan att ha möjlighet med någon som hoppar in , för att hästen inte ska motioneras utöver hagvistelsen ? När vi nu pratar kortidssjukskrivning några dagar?
 
Blir nyfiken : Just utifrån allt du skriver om din hästs ovillkorliga dagliga behov till motion utöver lång hagvistelse
, och att den motion utöver det är prio oavsett hur sjuk du är osv. :

Hur sjuk känner du att du behöver vara utan att ha möjlighet med någon som hoppar in , för att hästen inte ska motioneras utöver hagvistelsen ? När vi nu pratar kortidssjukskrivning några dagar?
Det är ju en känsla, jag vet inte om jag kan förmedla den. Det är sällan jag är så sjuk att jag rent fysiskt inte tar mig upp ur sängen, det är några år sen.

Jag måste gå ut och mata hästarna. Som går på lösdrift, så dom är ute 24/7, men det räcker inte för min ena häst. Då är jag ändå där och kan släppa ut dom på ridbanan som sitter ihop med hagarna. Då brukar dom ha rally på egen hand, det räcker ofta 1 dag (och en dag vila, alltså 2 dagar utan ridning kan fungera som max). Är hon igång så brukar det inte vara så svårt att få hjälp dessutom.

Så det beror helt på omständigheterna. Är ridbanan frusen, så dom inte kan springa av sig? Måste det vara kontrollerad rörelse? Allt beror på vilken timing sjukdom har i förhållande till hästens behov. Så jag kan inte ge ett rakt svar, mer än att jag gör minsta nödvändiga.

(Ponnyn kan vila obegränsat länge, hon är lättare att äga! :rofl:)
 
Grejen är att ingen vet vad någon har sjukskrivit sig för, för man kan uppge förkylning, huvudvärk, magont etc om någon frågar eller man känner sig tvungen att svara.

Ångest och depression osv blir man oftast inte botad från heller, det är bättre och sämre vissa kanske blir helt bra många lever med det hela livet. Då går det ofta i skov och efter extra jobbiga perioder i livet så kommer det nedramlande i systemet då kan man behöva vara hemma helt enkelt.

Utmattningar blir inte heller alltid helt bra igen, jag har haft tre. Så efter perioder när det varit mycket av olika anledningar så börjar min hjärna koppla ur, orden kommer inte ut i den ordning de ska ibland hittar jag dom inte alls. Jag kan vakna mitt i natten med akut ångest och illamående, då behöver jag vara hemma någon dag eller så för att komma iordning igen.
Exakt det här skrev jag i ett inlägg för ett antal sidor sedan. Men då blev jag kallad oförskämd... Jag skrev att om man sjukskriver sig för magsjuka men ändå klarar av att rida så tror jag snarare att det inte handlar om magsjuka utan något annat, tex en utmattning eller depression. För är man magsjuk på riktigt så fattar inte jag hur man kan välja att rida... Att vara hemma pga sitt psykiska mående är ju en lika god anledning som vilken annan sjukdom som helst, men det är inte helt korrekt att ljuga om anledningen till sjukskrivningen. Vore ju bättre att tala om för chefen att jobbet är för stressigt tex.
 
Senast ändrad:
Jag gjorde något så klantigt att jag tappade ett tomt vattenglas på min lilltå i måndags. Kraftigt halt blev resultatet. Hade jag haft kontorsjobb hade det inte varit några problem. Hade jag jobbat på en industri där jag är på fötter hela dagen hade det varit betydligt svårare att utföra mitt arbete.

Förlåt, men skojar du nu eller? Man är halt i max ngr minuter om inte tån är bruten. På riktigt? Ungefär som när man drämmer i lilltån på ett stolsben. Jisses alltså, hur fasen hamnade det glaset 🤣
 
Förlåt, men skojar du nu eller? Man är halt i max ngr minuter om inte tån är bruten. På riktigt? Ungefär som när man drämmer i lilltån på ett stolsben. Jisses alltså, hur fasen hamnade det glaset 🤣
Håller med att det här LÅTER töntigt men jag drämde tån i en sko (ja... seriöst...) i somras och det gjorde sjuhelvetes ont när jag gick på den. Den blev alldeles blå och svullen. Var på VC i ett annat ärende och läkaren skickade mig på röntgen, men den var inte bruten. Gjorde ändock så ont att jag blev alldeles kallsvettig och svimfärdig när jag gick på den "fel".

Kunde halta till jobbet så det var ju lugnt för min del så, men jag hade på riktigt svimmat om jag behövt gå på foten hela dagen. Töntigt? Jaa, men min kropp reagerar så på vissa saker, jag kan inte göra så mycket åt det. :(
 
Förlåt, men skojar du nu eller? Man är halt i max ngr minuter om inte tån är bruten. På riktigt? Ungefär som när man drämmer i lilltån på ett stolsben. Jisses alltså, hur fasen hamnade det glaset 🤣
Om man ska dra slutsatser utifrån det som tidigare skrivits i tråden så innebär detta att man är tvungen att rida med en öm lilltå för annars skadar sig hästen av att den får överskottsenergi, men man kan inte jobba för det gör ju ont att stå upp med sko på. Helt rimligt resonemang. Eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 703
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp