Bukefalos 28 år!

Sjukt barn och vårdbidrag...

Sv: Sjukt barn och vårdbidrag...

Nu har jag inte läst alla svar supernoga i tråden, men då jag också har ett barn som är sjukt och där det har varit sjukhusbesök på alla möjliga och omöjliga sätt kanske jag kan hjälpa till med personlig erfarenhet.

Tillfällig föräldrapenning har vi ju alltid fått båda två i samband med sjukhusvistelse i samband med operationer. Jag vågar inte säga hur det är när man åker på kontroller och undersökningar, jag tror inte att vi har fått tillfällig föräldrapenning för det utan det har istället gått under vårdbidraget som ska täcka inkomstbortfall, mediciner och annan tidskrävande omvårdnad.

Vi fick hjälp av kuratorn på vårt hemsjukhus med att söka vårdbidrag. Det var ganska okomlicerat, man fyller i vad man söker för, varje punkt, allt som kostar extra. Sedan blev jag uppringd av FK som "intervjuade" mig och jag fick berätta om vad som kostade och vad som tog tid som var mer än normalt för ett friskt barn i samma ålder. Vi fick 25% vårdbidrag och det skulle täcka in mediciner, besök i Lund, extra kläder (kräktes och svettades mycket).

I vårt landsting kan vi åka till Lund (dit vi åker när det är lite större saker) till ett självkostnadspris på 100 kr. Åker vi med bil får man milersättning, samt att då 100 kr dras av. Åker vi tåg får vi skicka in biljetterna och vi får tillbaka summan minus 100 kr. Vid något tillfälle har vi åkt färdtjänst och då betalat 100 kr. (Per enkel resa, tur och retur blir ju 200).

Hoppas att du får den hjälp du behöver. Det bör finnas någon kontaktperson på ditt hemsjukhus som kan hjälpa er också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 791
Senast: sjoberga
·
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 476
Senast: Badger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 070
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp