Sjukvården - är detta ok?

KL
Det är intressant att så många efter att ha varit på en av landstinget driven vårdcentral och blivit missnöjd kommer fram till att det är den privata vården som är problemet.
 
Jag sökte idag efter en längre tids förnekande och skamkänslor vård för stress och utmattningssymptom. Efter ett sammanbrott på jobbet igår och påtryckningar från sambon tog jag mod och ringde vårdcentralen. Där fick jag veta att första läkartiden som gick att boka var om 1 månad (!!) Men jag kunde gå till deras öppna mottagning, sagt och gjort - efter jobbet gick jag dit. Där får man först träffa en sjuksköterska som ska göra en bedömning och sen slussa en vidare. Jag fick en yngre manlig sjuksköterska som direkt säger " det var ju dumt att dom skickade dig hit när vi har så mycket att göra idag..." Sen skulle jag försöka berätta om mina bekymmer för honom, men jag blev rätt låst när jag kände att han verkade ganska ointresserad. Efter en minut kackar det på dörren o en läkare kommer in o frågar sköterskan om i vilket rum han ska behandla ett ögonfall. Några minuter senare öppnas dörren o någon hojtar 2 MINUTER!!! Vilket jag antar att maxtiden för varje patient är. Ytterligare någon minut senare kommer en sköterska in och säger "jag vill att du prioriterar ett barn i väntrummet med misstänkt hjärnhinneinflammation" Jag är vid det här laget mycket stressad och obekväm och ger mig själv rådet att vila över påsken och hoppas att det går över. Reser mig och går och har aldrig känt mig så förnedrad och obetydlig i hela mitt liv.......

Jag tycker att det skulle varit en stor skandal om inte barnet med misstänkt hjärnhinneinflammation prioriterats före dig.
 
Självklart skulle dom prioritera barnet!! Jag mådde illa av att höra dess skrik o skyndade därifrån så dom skulle få hjälp. Jag däremot borde ju inte blivit hänvisad till vårdcentralens "akutavdelning" anser jag. Men så gör dom väl eftersom vanliga bokningsbara tider är för få,

Jag fick tips om att komma på akut drop-in när jag ringde och sökte för mina symtom. Jag vet såklart att sjukare ska prioriteras, och jag vet inte om alls om det verkligen var rätt att rekommendera mig att gå dit på drop in, men argumentet från sjuksköterskans sida var att det annars skulle ta runt 2 månader och jag tror verkligen att hon bara ville mitt (och alla andras) bästa; dvs peta in mig/oss där vi eventuellt fick plats. Kanske borde hon inte ha gjort så, men å andra sidan är jag väldigt glad att hon försökte hjälpa så fort & så gott hon kunde.
 
Jag har gått en stresskurs hos en sjukgymnast med specialkompetens i integrerande fysioterapi. Jag gick inte genom någon läkare utan sökte direkt till henne efter att någon jag litar på tipsat mig. Jag fick gå några timmar ensam först så att hon fick lära känna mig lite och sedan tio veckor i en grupp som träffades 2 ggr i veckan. Några i gruppen var inte sjukskrivna utan fick ta ledigt ett par timmar från jobbet för att gå dit. Det var jättebra. Efter sju år kommer jag fortfarande ihåg en del av övningarna som vi lärde oss och en del saker som hon brukade säga. Men tyvärr kan inte sjukgymnaster sjukskriva dig. Å andra sidan, har sjukgymnasten sagt att du behöver gå sjukskriven och skickar dig till en läkare som hon känner så skulle jag tro att du blir tagen på allvar. Tills vidare får du ta hand om dig själv så mycket som möjligt. Naturen är läkande. Ut o lufsa utan stegräknare och utan att räkna hur många kilometer... bara vara en del av den. Ät bra - inte snabbmat och helst inte snabba kolhydrater. Ät en macka innan du går och lägger dig (om du inte brukar det) och ta en kopp varm soppa. Kanske sover du bättre då. Strunta i om du går upp lite, var snäll mot dig själv. Jag hoppas du snart får go hjälp.
 
Jag vet ju inte vad som finns där.
Men där jag har bott så har det funnits flera vårdcentraler inklusive privata initiativ.
Så kanske är det så att TS Landsting har misslyckats på alla sätt och då så är det ju själva vården i allmänhet som har kraschat.
I det läget så får man ju rannsaka sig själv och fundera på vilka politiker som man har valt och vilken politik man önskar.
Om man inte har råd att köpa sig fri.
Tror också att felet ligger i Landstinget och dess organisation
Jag bor i Halland och här tycker jag att det för det mesta har fungerat mycket bra. Däremot de gånger jag har varit så illa tvungen att vända mig till Göteborg (Västra Götaland) så har det varit under all kritik.

Inte själva sjukvården i sig men att få komma under behandling kan vara en enorm procedur.

Så det kan skilja enormt mellan olika landsting.
 
Tror också att felet ligger i Landstinget och dess organisation
Jag bor i Halland och här tycker jag att det för det mesta har fungerat mycket bra. Däremot de gånger jag har varit så illa tvungen att vända mig till Göteborg (Västra Götaland) så har det varit under all kritik.

Inte själva sjukvården i sig men att få komma under behandling kan vara en enorm procedur.

Så det kan skilja enormt mellan olika landsting.

Prioriteringarna ställer till det för oss ibland. Sjukvården får mer resurser än någonsin förr. Resurserna hamnar inte på vårdcentralerna dock. I Lund tex har man köpt in en magnetröntgen som i varje fall när den köptes in skulle vara en av världens största. Man har byggt ett helt nytt hus för behandling av cancer.

Fler barn än någonsin förr överlever en cancerdiagnos som ett annat exempel.

Så det där med prioriteringar inom sjukvården är svårt och jag är glad att jag inte är sjukvårdspolitiker. Deras beslut kan betyda liv eller död för andra människor.
 
Tror också att felet ligger i Landstinget och dess organisation
Jag bor i Halland och här tycker jag att det för det mesta har fungerat mycket bra. Däremot de gånger jag har varit så illa tvungen att vända mig till Göteborg (Västra Götaland) så har det varit under all kritik.

Inte själva sjukvården i sig men att få komma under behandling kan vara en enorm procedur.

Så det kan skilja enormt mellan olika landsting.

Det kan också skilja mellan olika vårdcentraler. Det kan ju vara dålig ledning på en enskild vårdcentral.
 
KL
Det är intressant att så många efter att ha varit på en av landstinget driven vårdcentral och blivit missnöjd kommer fram till att det är den privata vården som är problemet.

I mitt fall stämmer det inte alls. För mig är det tvärt om. Den privata fungerar som den ska, vårdcentralen....en helt annan åsikt.
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 074
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp